Велоалеите ни хубави, транспортът - зелен

                                                                     Руси ЧЕРНЕВ


 

 

Преживяхме и тази зима. Хванахме се за зелено, а Баба Марта вече чука на вратата. Да зарязваме колата и да помпим гумите на колелото. Пролет е. По градските улици е ад. А край тях, толкова хубави, са се ширнали новите велоалеи. Червени, удобни и напълно законни, с Акт 16. Направени с грижа за нас, гражданите.  Жалко, че все още са толкова пусти. Дори кметът не е намерил време да си купи колело, както обеща, и да хукне към Гребната. А е време. Защото човек колкото и добре да живее, винаги стига до биреното шкембенце и холестерола. И решението е толкова просто - движение (денем и нощем), малко диета и никакви нерви. И всичко това може да стане реалност с едно завъртане на педалите.  Ако продадеш колата или я оставиш задълго в гаража (все пак велоалеите са екстра само за Пловдив и не вършат работа за извънградските пътувания), решаваш с един замах цял куп проблеми


1. Намаляват значително разходите в семейния бюджет.  Спестените пари от бензин и синя зона могат да се инвестират за активна почивка на открито и здравословна храна (с което буташ до нулата холестерола).

2. Спортуваш, докато се предвижваш към работното място и обратно (и вече въобще не се сещаш за излишните килограми).

3. Не си късаш нервите в адския напоследък трафик по пловдивските булеварди. Тук ефектът е многопластов - предвижваш се по-бързо от точка А до точка Б, не те псува сульо и пульо по пътя  и най-вече - даваш своя решителен принос за намаляване на вредното въздействие върху околната среда от човешките дейности.

 

Всъщност в това, последното, е ключът за разбирането на смисъла от новите велоалеи и колелото. Защото опазването на природата е една от стратегическите цели на Транспортния проект на Пловдив за 44 млн. лв., реализиран с подкрепата на ЕС.

 

В името на чистия въздух и другите ползи от велоалеите да разсъждаваме още малко върху ефекта от инвестираните средства. С тях трябваше да постигнем „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в  Пловдив”. Проект с най-обща цел - насърчаване на използването на устойчиви начини за транспорт (обществен и придвижване с велосипед). Дотук добре.

 

Какво всъщност трябваше да постигнем с въпросния проект?

С въвеждането на нова система за наблюдение и контрол на движението и поставянето на „умни светофари“ целяхме най-вече да оптимизираме трафика по основните булеварди, да намалим задръстванията, да съкратим разходите и да направим предвижването на превозните средства по-бързо. Какво постигнахме дотук? Засега нищо, освен повече сигурност за неуверените шофьори на левия завой (за което група дами вече изразиха своята голяма благодарност към кмета Иван Тотев).  Според наблюдаващия орган (МРРБ) всичко с проекта обаче е тип-топ. Ако имате някакви съмнения, значи сте в дълбока заблуда. За да разсеем и последното възможно недоразумение, попитахме министерството за всичко, което ни вълнува. И от там отговорно и по държавнически ни разясниха:

 

Въпрос 1: Въведена ли е в експлоатация  системата за контрол и управление на трафика към датата на приключване на проекта (31 декември 2015 г.), след като вече е разплатена на изпълнителите?

Отговор: Системата за управление и контрол на трафика е въведена в експлоатация. На всички кръстовища са доставени и монтирани нови светофарни контролери и т.н. технически средства. С цел осигуряване на безопасност беше въведена нова организация на движение в съответствие с извършеното проучване на трафик-сигнализацията и с приетите проектни решения. Основен момент е въвеждането на защитени леви завои на ключови кръстовища с голям брой регистрирани ПТП-та.

 

Системата за електронно таксуване също е доставена и монтирана и ще се въведе в експлоатация от 1 април, след като се договорят цените.

 

Въпрос 2: Издаден ли е Акт 16  за построените велоалеи и извършена ли е проверка на място за качеството на извършената работа.

Отговор: Изпратено е Искане до ДНСК на 20.01.2016 г. за назначаване на Държавна приемателна комисия за приемане на строеж и издаване на Разрешение за ползване. ДПК ще бъде съставена при подходящи метеорологични условия.

 

Бележка от автора: Времето се стопли и Акт 16 вече е факт. Комисията се събра, преброди града с автомобил и отсече: всичко е наред (каквото и друго да се върти в главите на неверниците)! 

 

Въпрос 3:  Как 5,2 км велоалея на Гребния канал, предназначена единствено за спорт и отдих, се вписва в стратегическата цел на проекта „Модернизиране и развитие на устойчив ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ в Пловдив“?

Отговор:  С реализацията на Компонент „Велоалеи” се изгради  мрежа от велосипедни алеи с обща дължина 48 км. Тя се състои от съществуващи алеи, които бяха приведени в съответствие с установените норми, и от новоизградени такива. Веломрежата е изградена, така че да стимулира използването на велосипед за ежедневни пътувания, в смисъл, че интегрира в общ организъм структурите на системите - обитаване, труд и отдих. Около Гребния канал съществуваше велоалея, която беше в недобро техническо състояние, със ситуационно решение, създаващо предпоставки за конфликт между участниците в движението. С нейното привеждане в съответствие с установените норми се решиха съществуващите проблеми и се създаде естествен център за спорт и отдих. По този начин се изгради една съвременна транспортна инфраструктура, целенасочено и успешно привличаща гражданите към използването на велосипеда като екологосъобразна алтернатива на придвижването с автомобил, като допълнително се постигат целите за осигуряване на  възможност за развлечение, отдих и физическа активност на населението.

 

Разбрахте ли нещо от това съобщение? И ние не разбрахме много, но щом от министерството казват, значи е вярно! 

И в тази връзка е абсолютно нелогично гражданите да продължават да се питат разни неща като:

 

1. Защо, след като похарчихме толкова пари за оптимизация, трафикът в града не се оправя?

2. Защото при такава модернизация на транспорта по булевардите продължават да се движат пръхтящи динозаври, които пушат като пернишки печки?

3. Защо при толкова щателни проверки велоалеята на Гребната се набръчка като хималайска баба само шест месеца след ремонта?     

На последния кметът Иван Тотев вече даде ясен отговор: земята се движи и при това положение няма път, който да не се напука.

Всичко останало е в сферата на субективните лични впечатления и собственото ни усещането за неудовлетвореност от живота. Но за това не е виновна нито общината, нито държавата, нито пък Европа. Тя, последната, продължава да ни ощастливява с още и още пари за важните проекти. А за да сме щастливи, на нас ни остава само да ползваме новите придобивки и да яхваме колелото. Без нерви в адския трафика, без големи харчове за транспорт, с чиста природа, обгрижени и без мрачни мисли в главата. Както е казано - здрав дух в здраво тяло!/Марица.бг

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
17 коментара
4000

4000

29.02.2016 | 12:34

Не е достатъчно да се намалят колите, градския да мине на ток и хората да не ползват печки! ТРЯБВА ДА СЕ МИЯТ УЛИЦИТЕ! Всичкия този прахолях ние го гълтаме с пълни дробчета! Не може там, където живеят много хора - да не се замърсява, НО трябва да се чисти! Всеки ден трябва да се мият улиците и ако сме бедни и не ползваме препарат - поне една вода колкото да отмие мръсотията!

Отговори
0 0
Питбул

Питбул

29.02.2016 | 08:35

До мрънкачите.\nЗащо никой не отчита факта, че в Пловдив се движат над 200000 автомобила и повечето от тях стари.\nОтделно-градския транспорт. Но такъв е живота. Във всички големи градове в Европа е така- Рим , Париж ,Лондон и други. Пълзиш с 5-10 км./ч. обаче не се нервят хората, свикнали са и проявяват разбиране на проблемите на градовете си. А градовете на Европа са стари, на позволиват изграждането на големи скоростни булеварди. А Пловдив е един от най-старите.

Отговори
0 0
Do Gogo

Do Gogo

29.02.2016 | 02:22

Gogo, qvno siql qk karlovski kur, i mnogo ti darji vlaga .....shtoto samo toq izraz ti e v komentarite. Pone dobre li plashta Maminiq, za kometarite i pliunkite ti ....ili si gerbadjiisko mekere-dobrovoletsh ?

Отговори
0 0
гого

гого

28.02.2016 | 13:15

\n СПЕЦИАЛНО ЗА СЕЛЕНИТЕ , КОИТО ПИТАТ ЗАЩО СЕ Е НАГЪННЪЛ ПЪТЯ НА ГРЕБНАТА . \'\'ПОНЕЖЕ СТЕ ОТ СЕЛО И НЕ ЗНАЕТЕ НА ТОВА МЕСТО ПРЕДИ ДА ПОСТРОЯТ ГРЕБНАТА БАЗА ИМАШЕ БЛАТО , ХОДИХМЕ ДА СИ БЕРЕМ ПАПУР , СТАВАШЕ ПО ТРИ МЕТРА . ЗА ДА СТИГНЕМ ДО КЪПАЛНЯТА / БАСЕЙНИТЕ / МИНАВАХМЕ ПО ДЪРВЕН МОСТ . И ТАКА ДРАГИ КАРЛОВСКИ СЕЛЕНДУРИ . \"\": ОЧАКВАМ АКТИВИРАНЕ НА СЕЛЧУВЦИТЕ . . СЕГА ЩЕ ГИ ПОЗНАЕТЕ .

Отговори
0 0
DД

27.02.2016 | 16:13

Koга ще има град.транспорт ---кв.\"Север\"---кв.\"Източен\"???Колко граждани са дискриминирани???До кога в събота и неделя автобусите ще са на 30мин. Интервал и ще мръзнем дори и без да има къде да седнеш на спирката или в малките неудобни автобуси???

Отговори
0 0
№ 10 - най-селския кретен и най-злобен мрънкач

№ 10 - най-селския кретен и най-злобен мрънкач

27.02.2016 | 15:37

... a № 10 - пръв сред тъпаците, водач на хорото от тъпи, та чак вдлъбнати кретени и мрънкачи...

Отговори
0 0
тъпак до тъпака

тъпак до тъпака

27.02.2016 | 14:53

Статия и анонимен форум за селски кретени и злобни мрънкачи.

Отговори
0 0
тъпак до тъпака

тъпак до тъпака

27.02.2016 | 14:53

Статия и анонимен форум за селски кретени и злобни мрънкачи.

Отговори
0 0
Джеръм Дейвид Селинджър

Джеръм Дейвид Селинджър

27.02.2016 | 14:30

\"Устата ми хубава, очите ми зелени\" - прочетете тази книжчица... А също и \"Спасителят в ръжта\"...

Отговори
0 0
Истината

Истината

27.02.2016 | 13:48

Пловдив е най- замърсеният град в Европа, това го признава и властта/ не казват обаче от какво/\nКарането на колело при тези условия вреди на здравето!\nВярвате ли, че тотев ще се реши да кара колело?!!

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?