Следвайте ни

Защо се чувстваме изморени? 11 причини и техните решения

viber icon

Трудно ли ви е да се измъкнете от леглото? Търсите ли непрекъснато протеинови барчета, кафе или сладко, за да изкарате деня? Ако отговорът е да, не сте сами.

Умората наляга всеки, особено в натовареното съвременно ежедневие. Когато обаче тя не си тръгва от плещите ви и по никакъв начин не ви напуска, дори след почивка или сън, това има своите причини. Ако се чувствате сънливи, уморени постоянно, нямате сили за нормални ежедневни дейности, камо ли за нещо повече.

Явлението се среща толкова често, че лекарите са създали и термин, който описва състоянието — Tired All The Time (TATT), или непрекъснато изморен. Специалистите помагат с посочване на някои от възможните причини и дават предложения как да се справим с тях.

1. Прекаляване със захарите

Потенциална причина за умората може да е прекаляването със сладкото.

Хората често не си дават сметка, че може би сме уморени заради консумацията на храни, които би трябвало да повишат енергията им.

Сладките храни и напитки предизвикват рязко покачване и след това също толкова рязък спад в нивата на кръвната захар, което ви оставя изцедени, раздразнителни и жадуващи за следобедна дрямка.

Можете да си помогнете като преминете към храни с по-ниско съдържание на захар. Трябва да избягвате и белите въглехидрати като хляб и паста, които бързо се трансформират в захари в тялото. Хубаво е да заложите на пълнозърнест хляб или кафяв ориз, които отделят енергия постепенно.

2. Недостатъчна физическа активност 

Може би в момента дори не можете да се накарате да си помислите за упражнение, но избягването на спорта поради умора, всъщност ни прави дори по-уморени.

От University of Georgia ни зарадваха с изследване, в което участниците докладват, че се чувстват по-енергични и мотивирани след само няколко седмици, в които спортуват умерено — три пъти седмично за по 20 минути.

Това се дължи на факта, че редовните упражнения помагат на работата на сърцето и дробовете, доставяйки на тялото повече кислород и жизненоважни нутриенти.

3. Непълноценен сън

Друга възможна причина да се чувствате непрекъснато изморени е непълноценният сън. Напоследък все по-често се среща т.нар. “junk sleep” или начин на спане, при който човек се буди многократно през нощта и се лишава от ползите на дълбокия и продължителен сън.

Това може да се предизвиква от прекалено много стрес или от прекалено стимулиране на мозъка преди сън. Така например проверявайки имейли късно вечер или играейки на телефона, вие се облъчвате със синя светлина, която подава сигнал на мозъка, че трябва да се събуди точно когато вие искате да легнете да спите.

За да избегнем този “junk sleep” навик трябва да си осигурите рутина, в която всички екрани и тревоги остават настрана. Това може да включва вземането на вана или изпиването на чаша топло мляко, последвано от леко четиво.

4. Чувствителност към храни

Постоянната умора може да се дължи на хранителна алергия, непоносимост или чувствителност, за която не подозирате. Когато в организма често или ежедневно постъпва хранителен дразнител, тялото реагира. Една от възможните реакции е умората и липсата на енергия.

5. Нискокалориен прием 

Ако сте на хранителен режим, при който приемът на калории е ограничен и забравяте протеина, това може да ви прави сънливи, без енергия и постоянно уморени. Калориите са нужни на организма за осигуряване на достатъчно енергия. 

6. Спите в грешното време

Сънят не само трябва да е продължителен и достатъчен, но и да се случва в точното време. Ако работите на смени или не спите добре през нощта, а си доспивате по друго време през деня, това може да е в основата на тоталната липса на енергия, от която страдате. 

7. Ограниченият прием на протеини

Когато не приемате достатъчно протеини, особено ако тренирате редовно, това ще ви доведе до изтощение. Оцеляването на салати и плодове може да ви се струва добра диета, но когато избягвате приема на протеини под формата на месо, мляко или ядки, се лишавате от жизненоважната енергия, която ви дават тези продукти..Добри източници на протеин са месото, рибата, сиренето, тофуто, киселото мляко, ядките и семената.

8. Дехидратация

Понякога умората може да е предизвикана от дехидратация.

Дехидратацията води до спад в кръвното налягане, което намалява притока на кислород в мозъка и мускулите, предизвиквайки главоболие, умора и загуба на концентрация.

Загубата на само на 2% от нормалните нива на вода в организма, дава своето отразжение на енергията ни. А е учудващо лесно да се дехидратираме, особено в забързаното ежедневие и с постепенната загуба на усещане за жажда с напредване на възрастта.

Напомняйте си да пиете вода на всеки два часа. И ако чистата вода е скучна за вас, винаги можете да добавите мента, лимон или краставичка, за да я освежите.

9. Стрес

Малките дози стрес може да са полезни и да ни държат в готовност, но продължителният стресов период води до изтощение на тялото. Това може да е продължителна стресова ситуация на работа или проблемна връзка, от която все не успяваме да се измъкнем.

Тук е изключително важно да осъзнаем, че нашата реакция към стреса е това, което разрушава здравето ни, а не самият стрес. Така че трябва да се научим как да се справяме. При следващата стресова ситуация опитайте да си дадете почивка под формата на разходка, йога или разговор с приятел.

10. Прекомерна консумация на кофеин и енергийните напитки

Друга причина за умора може да се окаже и пристрастяването към кафето и енергийните напитки. Те дават внезапен прилив на енергия, който скоро след това рязко спада. 

Директорът на The Lifestyle Medicine Clinic обяснява това по следния начин: “Мозъкът ни не обича външната намеса и когато използваме стимуланти, той задейства отделянето на хормони, които да ги елиминират”.

В дългосрочен план, избягването на кофеин и захари от енергийните напитки  ще повиши енергията ви. Но намалете употребата постепенно  - за да избегнете главоболие и раздразнителност.

11. Хормонални проблеми

Често срещана причина за постоянна умора е и неправилното функциониране на щитовидната жлеза, особено при жени на средна възраст. Други симптоми на това състояние са непрекъсната жажда, наддаване на тегло и непреодолимо усещане за студ.

Ако се съмнявате в проблем с щитовидната жлеза, консултирайте се с вашия лекар.

 

 

 

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако парламентарните избори са сега, за кого бихте гласували?