49

Треньорът съветва: Не чакайте 1 януари, стартирайте промяната веднага

И най-тежките упражнения не могат да бият лошата диета

Мария Аспарухова е персонален треньор и фитнес инструктор по групови тренировки в Perfect life.

- Коледа и Нова година чукат на вратата ни. Остава само един месец и със сигурност много жени се чудят как да влязат във форма за коледния банкет и новогодишното парти. Възможно ли е това?

- Възможно е да започнем промените и да видим резултатите до празниците, но определено се иска много работа, ангажимент и постоянство. Абсолютно възможно е за четири седмици да се почувстваме и да изглеждаме по-добре, като направим първата стъпка към една промяна за цял живот.

- Храненето е от изключително значение за здравето ни и за това да сме в добра форма. На кои храни да наблягаме през зимата и кои да избягваме?

- През зимата, искаме или не, ние се насочваме към по-комфортната храна и това не е лошо, особено ако е приготвена вкъщи, внимава се с какви продукти се прави и с порциите, които изяждаме. Балансираното хранене целогодишно е абсолютно задължително. Докато лятото можем да наблягаме на салати с месо, риба и т.н., зимата акцентираме на топли супи, варива (които между другото съдържат много полезни вещества, протеини и фибри), месо, риба и др. и избягваме тестените изделия. Няма защо да се плашим от хляба, защото той е вкусен и полезен, просто трябва да внимаваме с количеството, което ще хапнем.

Няма нищо лошо да се хапне малко шоколад, парче торта или да се изпие чаша вино, но е хубаво да опитваме колкото се може повече дни в седмицата да бъдем максимално добри в храненето. Един или два пъти седмично, разбира се, можем да си позволим да излезем да хапнем и пийнем с приятели. Колкото и тривиално да звучи, можем да ядем всичко, като внимаваме с количествата.

- Спортът несъмнено върви ръка за ръка с правилното и здравословно хранене. Кои обаче са малките стъпки, които можем да правим всеки ден, ако не ни се спортува усилено?

- В този случай трябва да намерим начин да бъдем поне малко активни, за да може да работи тялото по начина, по който е предвидено това да се случва, защото човешкият организъм е такъв, че ако се заседи, започва да се разболява и да не се чувства добре. Ходенето е задължителна част от ежедневието и това за 10 000 стъпки на ден не е мит (дори и тези стъпки да бъдат в затворено помещение не е проблем). Хората, които работят в офис, е препоръчително да стават на всеки 30-40 мин. да се разтъпкват, да се разтягат.

Изкачването на стълби също е важно. Просто избягваме асансьори и ескалатори.

Ходенето до магазина и самото носене на чанти е тип физическо натоварване, така че не е лоша идея.

Чистенето вкъщи също може да се превърне в добри физически упражнения. Да не забравяме и разходката на домашния ни любимец - толкова ободрителна е и за нас, и за него.

Ако можем да си спестим максимално ползването на всякакво превозно средство, ще е в наш плюс.

Разтягането пред телевизора също е полезно. Но основното е, че трябва да има движение, дори и да не са активни тренировки.

- Ако все пак една дама иска да тренира усилено, освен познатия фитнес, какви други тренировки и упражнения би <210> препоръчала, за да извае красива фигура?

- Смятам, че е много важно да се промени отношението към силовите тренировки. Много хора смятат, че кардиото трябва да е приоритетно, а това не е така, особено при жените, защото ние по-трудно градим и задържаме мускул. Лесно го губим при спиране на редовните тренировки и затова е важно да се работи в тази посока, особено ако сме ограничени откъм време. Силовите тренировки 2-3 пъти седмично са чудесен вариант. Те могат да бъдат направени вкъщи с подръчни материали или просто със собствено тегло - от рода на клекове, коремни преси, лицеви опори и др. Началото винаги е трудно, но с тези най-основни упражнения, правени редовно, ще ставаме все по-добри и ще ни се струва все по-лесно. Силно препоръчвам работа на мускула, защото кардиото не осигурява такава работа.

Под силови тренировки имам предвид малки тежести, много повторения и по този начин оформяме хубави фигури. Когато мускулът работи и расте, гори  мазнините, остава да се храним правилно, за да не трупаме повече мазнини, и така ще получим красиви тела.

- Знаеш колко много хора ще си кажат, че от 1 януари започват да отслабват, да тренират. Как мислиш - сбъдват ли се тези обещания, дадени в началото на новата година, или по-скоро не бива да си поставяме определени срокове или килограми, които искаме да свалим?

- Ако човек от края на ноември например се е замислил за това как от 1 януари ще стартира, значи, че той е стигнал до извода, че нещо трябва да промени. В момента, в който решим, че трябва да направим промяна с тялото си, е добре да я стартираме веднага. Не може да мислим, че ще започнем да действаме след празниците, а през това време ще ядем и ще пием на корем и ще качим още няколко килограма.

Трябва да балансираме нещата, защото предстоят много коледни и новогодишни партита с колеги, приятели, семейството, на които ще си позволим повече неща, но през останалото време е важно да сме внимателни с трапезите, защото, най-малкото, това ни кара да не чувстваме зле на следващата сутрин след купона.

Решим ли да действаме, правим го. Не трябва да мислим краткосрочно! Любимата ми фраза е:​ ​"Не е важно какво ядем между Коледа и Нова година. Важно е какво ядем между Нова година и Коледа".

- И като цяло, да обобщим: да слушаме тялото си, да се храним правилно и да тренираме колкото ни е необходимо!

- Може да е клише, но наистина е така. Всичко трябва да е умерено, да се правят нещата постепенно, без резки промени и жестоки натоварвания и да се мисли дългосрочно. Важно е да сме търпеливи и да не се отказваме. Да погледнем вътре в себе си и да помислим най-вече за здравето си, а физическите резултати идват след това. Когато осъзнаем това, ще постигнем добрите резултати. Без вманиачаване и крайности! Важно е да го правим заради себе си - да сме здрави, да се чувстваме добре, да изглеждаме добре, и това отнема време - месеци, години; нещата се случват бавно и вървят ръка за ръка. И помнете, че никоя тренировка не може да бие лошата диета.

5 блиц въпроса за финал:

- Любимата ми диета включва…

- Месо.

- Жените са луди по …

- Модата.

- Дядо Коледа е…

- Готин белобрад старец, който изпълнява желания.

- Любимата ми тренировка включва…

- Тежести.

- За новата година си пожелавам…

- Повече здраве за мен и близките ми.

И не забравяйте! Празниците идват и си отиват и не бива да са оправдание за преяждане и качване на килограми. Те са хубав повод да направите всичко друго освен споменатото, разбира се. Особено ако преди това сте успели да влезете във форма. Запазете я и я поддържайте със сърце и разум!

 

Още увлекателни четива - в "Марица Коледа" - най-празничното, най-цветно и забавно рекламно (и не само) издание. Очаква ви на адрес: https://hermesmedia.bg/marica-koleda-2023/

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Мичето

Мичето

04.12.2023 | 16:25

Да бе, да! Ние по 50 години оформяме тела, а тази иска за един медец да ни ги развали.

Отговори
0 0

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?