1553

Спортуването вечер е с най-големи ползи за здравето

Физическата активност вечер в дългосрочен план би могла да бъде от допълнителна помощ за хората с наднормено тегло, що се отнася до намаляването на риска от заболявания. В публикация в сп. Diabetes Care се твърди, че спортът след 6 часа вечерта води до 36% намален риск от сърдечно-съдови заболявания и 24% по-нисък риск от микросъдови усложнения.

Учените от университета в Сидни, Австралия, анализират данни на над 30 хиляди души, взети от базата данни UK Biobank, като се фокусират върху случаите на затлъстяване - индекс на телесната маса над 30. Те проследяват ефектите от умерена до интензивна физическа активност в рамките на 8 години при тях. 

Включените в проучването са били разделени на групи в зависимост от времето, в което спортуват – между 6 часа сутринта и 12 на обяд, между 12 часа и 18 часа и между 18 и 24 часа. В сравнение с контролна група, в която не се спортува, всяка демонстрира подобрения в здравето – спортуващите сутрин имат 33% по-нисък смъртен риск от групата със заседнал начин на живот, докато спортуващите следобед – 40%. При спортуващите вечер обаче рискът става 61% по-нисък. При хората с диабет тип 2 също се констатира по-големи ползи от вечерното спортуване, като авторите на проучването твърдят, че при тях предимствата са по-ясно изразени.

Предимствата на вечерното спортуване имат няколко възможни обяснения. Спортът вечер действа за директно намаляване на кръвната захар, чиито нива са естествено повишени вечерта, особено при страдащи от диабет. По време на тренировка се подобрява инсулиновата чувствителност и усвояването на глюкоза в мускулите. Физическата активност допринасят и за смъкването на кръвното налягане за по-дълго време, ако се спортува вечер.

Освен пониженият риск от заболяване спортът умерена активност вечер може да има и положителен ефект за съня. Макар и специалисти да препоръчват да се избягва спортуването късно вечерта поради повишаването на сърдечния ритъм и нарушаване на циркадния ритъм, систематичен мета-анализ на Института по науки за човешкото движение и спорт в Цюрих, Швеция, стига до заключение, че когато тренировката приключи поне един час преди лягане не вреди на дълбокия сън.

Без значение от времето на деня физическата активност носи ползи за здравето и е за предпочитане пред застоялия начин на живот, пише puls.bg. Всяка форма на движение е полезна на страдащите от диабет или затлъстяване, включително качването по стълби вместо ползването на асансьор, кратката разходка навън или чистенето вкъщи.

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?