4232

Сложете край! Спрете да консумирате тези храни...

Не всички продукти са еднакво полезни

Яна Степанова, диетолог, експерт по хранене и фитнес гуру, ни разказва за своя списък от забранени храни.

 

Пшеница

Първото място в моята класация на непрепоръчителните продукти заема пшеницата. Съвременната пшеница е произведена чрез кръстосване на ценни сортове със зърнени култури, които се различават значително по характеристики от пшеницата, използвана от нашите предци. Пшеницата, която ядем днес, съдържа разклонени остатъци от глюкоза, а именно амилопектин. Този компонент е полизахарид, той е най-лошо усвояемият от организма и повишава нивата на кръвната захар. Така пшеницата се превръща в една от основните причини за диабет и инсулинова резистентност. Както белият, така и пълнозърнестият хляб имат по-висок гликемичен индекс - параметър, който влияе върху нивата на кръвната захар. Така хлябът, който съдържа пшеница, далеч не се счита за здравословен продукт. Освен това пшеницата съдържа глутен, който е основният източник на възпаления в червата. Оттук идват подуването на корема, лезиите, синдромът на бактериален свръхрастеж и синдромът на раздразнените черва. Нарушенията на храносмилателната система от своя страна се отразяват на здравето и външния вид на кожата. По време на храносмилането пшеницата отделя съединения, подобни на морфина, които въздействат върху човешкия мозък. Между другото, сиренето има същия ефект. Тези съединения се свързват с опиатните рецептори в мозъка, което води до лека еуфория. Когато човек спре да консумира тези храни, той започва да изпитва абстиненция и най-силно чувство на глад.

 

Рафинирано масло

На второ място в нашата класация са пържените храни и рафинираното олио. Препоръчвам ви да сведете до минимум покупките на готова храна и посещението на ресторанти, тъй като при готвенето в заведенията за бързо хранене често се използва евтино рафинирано олио. То оказва отрицателно въздействие върху стените на кръвоносните съдове, което води до образуване на склеротични плаки (отлагания на холестерол). Рафинираното олио съдържа и огромно количество ненаситени омега-6 мастни киселини, които разрушават имунната система и предизвикват възпаления.

 

Трансмазнини

Третото място се заема от трансмазнините - това са всички промишлени хлебни изделия, които се продават в магазините (кифли, бисквити, торти и др.). Всички те частично съдържат в състава си хидрогенирани, модифицирани мазнини, чиято консумация води до загуба на еластичността на кожата, образуване на съдови мрежи и обриви. Редовната консумация на трансмазнини допринася за натрупването на токсини в организма и води до много заболявания. Трансмазнините също така предизвикват възпаления и понижават много имунната система. Винаги поглеждайте етикета на продукта, който избирате в магазина. В състава му не трябва да има дезодорирани, модифицирани, рапични или палмови масла. Производителите се изхитряват и скриват имената на вредните съставки или променят наименованията им. В много ресторанти пък често се използва свинска мас, за да се подобри вкусът. Затова се старайте да ядете повече домашно приготвена храна, носете на работа храна, която сте приготвили сами. Всяка готова промишлена храна ще съдържа трансмазнини.

 

Сол

На четвърто място е солта. Всякакъв вид сол е най-силният киселинен и консервиращ агент, поради употребата ѝ се появяват отоци не само по лицето, но и по всички органи. Освен това солта замърсява кръвоносните ни съдове с неорганични метали, тъй като този продукт съдържа само 5% натрий и 95% неорганични примеси, които не се усвояват и преработват от организма ни. Солта е подобрител на вкуса и консумацията ѝ се превръща в навик. За тези, които искат да се отърват от пристрастяването към захарта, препоръчвам преди всичко да изключат солта от диетата си, защото без нея храната придобива съвсем различен вкус. Ако можете да живеете без сол, ще успеете да се откажете и от захарта. Ще откриете нови аспекти на вкусната и здравословна храна. Когато спрете да използвате сол, ще започнете да се наслаждавате повече на вкуса на зеленчуците и плодовете, пише Actualno.com.

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?