49

Сливата - балсам за небцето, гони рак и запек

Ако иска да живее дълго и да е здрав, българинът трябвя да се прекланя най-вече пред плодовете, зеленчуците, гроздето, бобовите култури, меда, млякото. Това е съвет на проф. д-р Христо Мермерски, автор на 31 книги в областта на целебното и здравословно хранене, народната и природна медицина. Някои от книгите на професора, плод на 6 десетилетие научна работа, са преведени в САЩ, където се радват на голям интерес. Сред тях е и най-популярният му труд - "Как да се предпазим от болести и да се лекуваме чрез хранене". 

В книгите си проф. Мермерски е описал съдържанието на хранителни вещества и ценни елементи в 100-те най-лечебни и най-любими на българите храни, както и болестите, които те предотвратяват и лекуват.

 Мъдростта: „Вода гази, жаден ходи”, важи особено за пловдивчани - живеете в изобилие от плодове и зеленчуци, които редовно пренебрегвате, често от незнание, казва проф. Мермерски.

В своя поредица „Марица” предлага на читателите си хранителните и лечебните качества на най-полезните плодове, представени детайлно от известния учен.

 

Сливите са най-достъпен и често пренебрегван плод, който обаче е задължително да хапваме често, ако искаме да сме здрави. Ще се учудите колко ползи носят вкусните изкушения.  

Сливите са отлична храна. Богат източник са на витамин А. Като хранителна стойност сливите са добър източник на витамин С (аскорбинова киселина). Съдържат също и витамин К, мед, фибри и фолат, богати са  на витамин В1 (тиамин), витамин В2 (рибофлавин), витамин В3 (ниацин), витамин В6 и витамин Е. 

Добър растителен източник са на калиев флуорид, фосфор, магнезий, желязо, минерали като калций и цинк. 

Сините сливи са богати на много защитни вещества, като минерали, витамини, ензими и целулоза. Прeсният плод съдържа средно 113 мг калий, минерал, който помага да се намали високото кръвно налягане и

понижава риска от инсулт.

Сливите дължат своя лилавочервен цвят на антоцианини, вещества, които предпазват от свободните радикали, причина за появата на някои видове рак. 

Ниският гликемичен индекс на сливата регулира и балансира нивото на кръвната захар. Намалява риска от диабет 2 именно поради ниския гликемичен индекс. Според някои изследвания сливата намалява глюкозата и триглицеридите в кръвта. Също така показват защитен ефект срещу инсулиновата резистентност. 

Тестове, направени сред жени в менопауза в университета във Флорида показа, че тези, които са консумирали 100 г на ден сливи в продължение на година (сушени или пресни), са повишили костната си минерална плътност.

Синята слива

съдържа изключително силни антиоксиданти.

Екип от Texas A&M University System установи, че една слива съдържа антиоксиданти, колкото двайсетина боровинки. Антиоксидантите забавят или предотвратяват производството на свободни радикали, увреждащи клетките в организма.

Сините сливи предотвратяват разпространението на вредни ракови клетки и намаляват риска от рак на черния дроб. Със своите антиоксиданти и фитонутриенти сливата запазва здравите клетки от вредните канцерогенни ефекти. С хлорогеновата си съставка намаляват риска от рак на гърдата.

 Вкусният плод  се използва профилактично

при анемия, физическа и умствена умора, депресия,

нарушение на функцията на черния дроб, хроничен ревматизъм и атеросклероза.

Сливите са доста вкусни плодове. Освен това имат защитни свойства, които предпазват от различни болести. Защитават и насърчават здравето на сърцето, защитават здравето на червата, укрепват костите и костната система, регулират кръвната захар, предпазват мозъка и подобряват паметта. Помагат за отделянето на хормони, които са полезни за мозъка и нервите.

Като добър източник на фибри сливите са приятел на червата - предотвратяват запек и регулират храносмилането.

Сушените сливи още регулират механизма на червата. Благодарение на съдържанието на фибри сливите поддържат здравето на дебелото черво и червата. 

Сушените сливи предотвратяват риска от хиперхолестерол и липиди. Според проучвания сливите и сокът от тях регулират нивото на холестерол в черния дроб. Благодарение на съдържащите се фибри сливите

намаляват нивото на лошия холестерол в кръвта.

Сливите засилват съпротивителните сили на организма и имунитета. Заради относително високите нива на витамин C сливите се борят с различни инфекции и възпаления. В Япония сливите и сливовият сок са известно противогрипно средство.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Енджи Касабие

Енджи Касабие

17.07.2022 | 15:35

Ядеш и отслабваш.

Отговори
1 0
проф. Мермерски

проф. Мермерски

17.07.2022 | 15:13

Яжте сини сливи за да сте здрави!

Отговори
1 0

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?