Следвайте ни

Пробвате ли тази напитка, ще зарежете кафето завинаги

viber icon

Коренът на цикорията - синьо цъфтящо растение от семейството на глухарчето, е използван в медицината още в Древен Египет. Най-често се пече, смила и консумира като алтернатива на кафето, когато е нужно да се въздържаме от кофеин. Но това съвсем не е всичко – цикорията е растение, което дава много на тялото и е добре да го познаваме.

Може да подобри здравето на червата

Цикорията е един от най-добрите източници на инулин - фибри, известни със своите пребиотични свойства. Пребиотиците служат като храна за полезните микроби в червата - тези, които са обвързани с по-доброто храносмилателно здраве, борят се с възпаленията, подобряват имунитета и настроението. Пребиотиците също засилват усвояването на ключови хранителни вещества, включително калций и магнезий.

Друга полза за храносмилането на корен от цикория е способността му да облекчава запека, състояние, което засяга до 30% от населението. В едно проучване става ясно, че цикорията помага за подобряване на работата на червата, намаляване на напрежението и увеличаване на честотата на изпражненията, без да доведе до диария.

Може да помогне за регулиране на кръвната захар

Доказано е, че коренът на цикория помага за регулиране на нивата на кръвната захар и инсулин, и може да работи за по-добрия контрол на диабета. В проучване при жени с диабет тип 2, на едната група се дава инулин всеки ден, а на другата - плацебо. Инсулиновата група има повишаване на нивата на антиоксиданти в кръвта, както и намаляване на теглото и HbA1c - мярка за регулиране на кръвната захар.

Съдържа антиоксиданти

В допълнение към витамините, минералите и фибрите, коренът на цикория съдържа няколко вида антиоксиданти, включително тези, които са известни за намаляване на възпалението и защититата на функцията на артериите. При изследванията върху животни е доказано, че антикоксидантите в цикорията предпазват от увреждане на черния дроб.

Любопитен факт е, че със своя земен, дървесен вкус изсушеният, смлян корен от цикория не се използва често в други рецепти. Като добавка или алернатива на кафето е важно обаче да не предозираме. Консумацията на твърде много цикория може да доведе до нежелани странични ефекти, включително прекомерна абсорбция на калций, ниска кръвна захар, менструално кървене или за бременни жени – риск от спонтанен аборт.

Освен това алергичните към амброзия, хризантеми, невенчета, маргаритки и други цветя или билки, може да развият алергия и към цикория. И накрая, цикорията е храна, която може да предизвика подуване и газове. Затова трябва да я консумираме с внимание или да я изключим като вариант при синдром на раздразненото дебело черво.

С други думи, коренът на цикория не е за всеки. Но пък е интересен, полезен и вкусен начин да заместим кофеина с фибри и да добавим още антиоксиданти в дневното си меню, пише Puls.bg.

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?