1553

Поспаланковци, внимание! Дългият сън води до болести

Към въздействието на съня върху човешкото здраве се добавя още едно. Въпреки че за недоспиването се говори открай време, неотдавнашно проучване в Япония установи, че прекомерният сън също е вреден, тъй като увеличава риска от рак, съобщава „Türkiye“.

Екип от учени, работещи по стратегии за превенция на рака в Япония, установява, че спането по 10 или повече часа на нощ увеличава риска от развитие на рак при жените с 19%. Проучването установява също, че при мъжете и жените, които спят повече от 10 часа, има също повишен риск от смърт от рак.

„Прекарването на по-голямата част от денонощието в леглото предизвиква много заболявания, особено рак, но липсата на сън също е много вредна за здравето“, казва д-р Гюнер Сьонмез, професор по радиология в университета Üsküdar.

Проф. д-р Сонмез казва: "Има много изследвания по темата за това, че както твърде малкото, така и твърде многото сън оказват отрицателно въздействие върху метаболизма. Всички те са единодушни, че е полезно да се спи поне 6,5 часа и не повече от 9 часа на нощ. Така че и тук, както и във всичко останало, трябва да бъдете умерени. Опитайте се да спите по 7-7,5 часа на нощ“.

Според експерта лишаването от сън основно разрушава и подкопава имунната система. "Липсата на сън отслабва имунната система", продължава професор Сонмез. „Това прави организма ни уязвим към вирусни заболявания, хипертония, затлъстяване, диабет и някои видове рак и проправя пътя към тези заболявания.

Увеличава три пъти риска от заразяване с грип. Създава подобни рискове и за други вирусни заболявания. Намалява наполовина ефективността на противогрипната ваксина. Как се случва всичко това? При нормални условия в кръвта ни има клетки убийци и някои специални лимфоцити, които се борят с чужди вещества и ракови заболявания, идващи отвън. Според проучванията само един ден безсъние намалява броя на тези клетки със 70%. И увеличава риска от рак в дългосрочен план с почти 40%."

Добрият сън предпазва и сърдечносъдовата система, отбелязва Сьонмез. Той казва още: "Според проучване, публикувано в American Journal Of Cardiology, продължителното недоспиване увеличава два до три пъти образуването на плаки в сърдечните съдове. При хората, които спят по-малко от шест часа на нощ, рискът от инфаркт е с 20% по-висок, отколкото при тези, които спят от шест до девет часа.

При хората, които спят по пет часа, този риск е с 52% по-висок, отколкото при тези, които спят по седем-осем часа. Липсата на сън се отразява както на хранителните ни навици, така и на метаболизма, което води до напълняване. Спането по-малко от 7,5 часа на нощ допринася за хипертония, предизвиква инсулинова резистентност и впоследствие диабет. Отнема 10-12 години от живота ви."

Професор д-р Гюнер Сьонмез разкри, че има проучвания, които показват тясна връзка между съня и метаболизма, както и между продължителността на съня и развитието на деменция. "Лишаването от сън увеличава риска от развитие на болестта на Алцхаймер.

Според проучване на Бостънския университет при хората на средна възраст, които спят по шест часа или по-малко на нощ, рискът от развитие на деменция в по-късна възраст е с 30% по-висок от този при хората, които спят по седем часа. Когато заспиваме, циркулацията на гръбначно-мозъчната течност в мозъка се увеличава. Благодарение на това мозъкът на практика се промива, регенерира, развива се и получава защита срещу натрупването на вредни протеини", допълва експертът.

За качествен сън...

- Полезно е да правите упражнения в продължение на половин час три-четири часа преди лягане.

- Трябва да си лягате по едно и също време всеки ден.

- Спалнята трябва да е хладна и тъмна.

- Не трябва да пушите и да пиете алкохол.

- Ако пиете кафе, правете го поне шест до осем часа преди лягане.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?