3906

По-полезни са, ако са сготвени! Знаете ли кои са тези зеленчуци

Червено цвекло, тиква, сладки картофи, зеле. Знаете ли какво е общото между тях? От тези зеленчуци можем да извлечем повече ползи за здравето си, ако са сготвени. 

 

Вижте за кои други 8 зеленчука, учените смята, че е по-добре да хапваме термично обработени. 

Домати – Въпреки че те са смятани за плодове, в кулинарията се ползват, като зеленчук. Сготвените домати имат по-високи нива на ликопен. Той е антиоксидант, свързан с намален риск от сърдечни заболявания и рак. Топлината разрушава клетъчните стени в доматите, което прави ликопена по-достъпен. Но от друга страна, термичната обработка на доматите намалява съдържанието на витамин С с до 33% според изследване. 

Моркови – Когато готвим моркови, тяхното съдържание на бета-каротин, което в тялото се превръща във витамин А, се повишава. Този витамин е от решаващо значение за зрението, имунната функция, красотата и здравето на кожата. Сготвените моркови имат и по-голяма антиоксидантна сила.
Спанак – Суровият спанак е чудесен за смутита, салати и е богат на хранителни вещества. Според изследвания, сготвения спанак, дори приготвен на пара, има повишена бионаличността на витамини Е, А, цинк, магнезий и витамин Е, наред с други хранителни вещества. 

Гъби – Готвенето на гъбите повишава тяхното съдържание на калий, ниацин и цинк и антиоксиданти. Топлината помага за разграждането на клетъчните стени, освобождавайки тези полезни съединения, смятат учени. Антиоксидантът ерготионеин е този, който е по-бионаличен, когато гъбите са сготвени. Също така  се смята, че когато гъбите са термично обработени се елиминират токсини като агаритин, който потенциален причиняващ рак агент, открит в някои видове гъби.

Тиквички – Подобно на много други зеленчуци, които са по-хранителни сготвени, отколкото сурови, готвенето на тиквички осигурява повече каротеноидни антиоксиданти, които помагат за защита срещу увреждане на клетките. Също така са и по-лесни за храносмилане. 

 

Карфиол – Сготвянето на вкусния карфиол увеличава наличието на индол и сулфорафан –  съединения с потенциални противоракови свойства. Готвенето на пара е най-добрият метод за запазване на хранителните вещества в карфиола, сред които и витамин С. 

Чушки – Повечето методи за приготвяне на зеленчуците им помагат да повишат нивата на витамин С и да подобрят бионаличността на каротеноиди, които са мощни антиоксиданти,  предпазващи клетките от увреждане. Бета-каротин, бета-криптоксантин, капсантин и лутеин са някои от каротеноидите в чушките, които се подобряват чрез нагряване, пише draxe.com.

Броколи – Според проучвания, сготвените броколи ни осигуряват повече от съединението индол, за което се смята, че има свойствата за борба с рака. Също така е доказано е, че приготвянето на броколи на пара запазва съдържанието на ензима мирозиназа. Освен това запазва съдържанието на витамин С по-добре от други методи за готвене на зеленчуците. 

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?