46
Следвайте ни

Пет храни ни правят здрави през зимата

viber icon

Зимата е сезонът, в който организмът ни е подложен на сериозна липса на витамини и минерали. Те пък са много важни за правилното протичане на жизнените процеси в тялото ни. Обикновено ние си ги доставяме чрез богатата на плодове и зеленчуци трапеза. Студът обаче ни кара да увеличим количеството храни, богати на захар. За да не увеличим талията си и да се храним здравословно и питателно, е добре по-често да консумираме някои сезонни храни.

Вероятно сте опитвали нарове в популярното им напоследък ново „амплоа“ под формата на сок. Освен че е вкусен и много освежаващ, сокът от нар е изключително полезен за здраво сърце. Той е богат на антиоксиданти (повече, отколкото други плодови сокове) и само една чаша дневно може да помогне да се предотврати окисляване на „лошия” LDL холестерол от свободните радикали.

 Тъмнозелените листни зеленчуци, като например къдравото зеле кейл и листното цвекло, оцеляват на зимния студ, за разлика от останалите растения. В действителност замръзването дори може да отнеме горчивината на кейла. Тези зеленчуци са особено богати на витамини А, С и К. Листата на горчицата и горчивата маруля ескароле също са отлични източници на фолиева киселина, важна например за жените в детеродна възраст, което им отрежда място в списъка със здравословни храни.

Цитрусовите плодове, включително лимони, лайм, портокали, грейпфрути, мандарини и други, са най-сочни през зимата и могат да добавят слънце към най-мрачния сезон. Тези плодове са много богати на витамин С - един среден портокал доставя на организма повече от 100% от необходимата ви дневна доза. Според специалистите в областта на храненето цитрусовите плодове са също богати източници на флавоноиди. Преобладаващият флавоноид в тях ​-хесперидин - се предписва от лекарите за повишаване на “добрия” HDL холестерол и намаляване на “лошия” LDL холестерол и триглицеридите.

Картофите често се окичват с лоша слава поради високото си съдържание на скорбяла, което ги поставя в една категория с белия ориз и белия хляб. Но за разлика от последните две храни, които наистина са лишени от полезни вещества, картофите са пълноценна храна, съдържаща редица полезни хранителни вещества. Те са отличен източник на два витамина, подсилващи имунитета ​- С и В6, осигурявайки съответно 25% и 29% от дневните нужди на организма за средно голям картоф. Те са също добър източник на фолиева киселина и доставят фибри на организма (4 грама в един среден картоф; жените се нуждаят от 25 грама дневно, а мъжете - от 38).

Тиквата също е отличен избор на храна през зимата. Една чаша варена тиква има малко калории (около 80), но е с високо съдържание на витамин А (214 процента от препоръчителната дневна стойност) и витамин С (33 процента), както и е добър източник на витамини В6 и К, калий и фолиева киселина. 

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кои са най-големите предизвикателства пред новото правителство през 2022-ра година?