4232

Най-ефективните методи за спрявяне с гнева и стреса

Според изследователи пет са най-ефективните и полезни методи за справяне с гняв и стрес

Те включват дълбокото дишане, медитацията, йогата и дори броенето до 10. Изпускането на стреса чрез викане или интензивна физическа активност може да влоши психическото състояние и да доведе до обратен ефект и повиши гнева, а в отговор на негативната емоция са препоръчителни дейности, които понижават възбудата.

Физическата активност действа различно върху емоционалното състояние. При тичане се наблюдава повишаване на нивата на гняв, докато отборните спортове са свързани с понижаването му. Не физическото натоварване допринася за справянето с гнева, а елементът на игра, който помага за подобряване на настроението. Спортуването би могло да помогне за освобождаване от стреса, но усещането за гняв остава.

За ефективно справяне със стреса се препоръчват дейности, които отпускат тялото и успокояват дишането. Макар и популярни методи да са йогата и медитацията, прости дихателни упражнения, както и прогресивната мускулна релаксация имат същата ефективност. Дейностите са лесно достъпни и могат да се практикуват и у дома, без необходимост от специално оборудване или треньори. В интернет са налични висок брой ресурси за всеки метод на успокоение.

Неспособността за справяне с гнева може да доведе до държание като пасивна агресия, но и до натрупване на стрес и трайно повишаване на кръвното налягане. Повишава се и рискът от психични разстройства като депресия и тревожност, както и хранителни разстройства или зависимости.

Освен успокояването на физиологичните реакции от гнева с дихателни упражнения, йога или медитация е препоръчителна и когнитивно-поведенческата терапия. 

Макар и яростта да се счита като негативна емоция заради последствията – физическа агресия и саморазрушително поведение. Но емоцията съществува с цел самосъхранение и развитие – можем да се ядосаме, когато се чувстваме ощетени или малтретирани. Положително изразеният гняв спомага за по-добро изразяване на собствените нужди и насърчава положителни промени, пише puls.bg. При предизвикателства в живота гневът действа като инструмент за постоянство и издръжливост. Научни трудове доказват, че гневът помага и за повишаване на креативността, преодоляване на препяствията и конкурентите, цитира fakti.bg.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
3 коментара
Хващаш някой

Хващаш някой

23.03.2024 | 03:13

Хващаш някой ! И му Чупиш Дебелата Глава!

Отговори
0 5
не е баш така

не е баш така

23.03.2024 | 03:31

не някой....хващаш който е ВИНОВЕН ,че те е ядосал и му чупиш кратуната...!!!

Отговори
7 1
Марин

Марин

23.03.2024 | 15:31

Мноо си агресивен, брат

Отговори
2 0

Анкета

Как оценявате служебния кабинет "Главчев"?