2374
Следвайте ни

Кои храни свалят високото кръвно

viber icon

Полуживотът на NO в кръвта е под 1 секунда. Това обяснява, защо трябва да се осигурява често.

В мащабите на хиладолетната медицинска практика сравнително отскоро се знае, че NO е важен не само за живота на бактериите, но при висши животни като бозайниците и хората. Откритието, че азотният оксид е важна сигнална молекула в сърдечносъдовата система, заслужи Нобеловата награда за медицина през 1998 г. Това промени и фармакопеята в областта на кардиологията и диететиката - науката, която обвързва начина на хранене със здравето. Както и с болестите - те може да се характеризират или с липса, или с излишък на NO.

Нобеловият комитет обяви на церемонията, че пренасянето на сигнал от газ, който се произвежда от една клетка, прониква през мембраните и регулира функцията на друга клетка, представлява изцяло нов принцип за “общуване” в биологичните системи. Може да се каже, че от простата молекула зависи колко ще живее човек.

NO е ключов за различни функции в цялото тяло. Специално в кръвоносната система

регулира съдовия тонус и притока на кръв, има роля и за контрола на слепването на тромбоцитите.

Казано най-наедро: отпуска гладките мускули на съдовете и намалява кръвното налягане. В мозъка улеснява освен кръвотока и механизми, свързани с поведението и умствените дейности; насърчава образуването на здрави клетки за кръвоносните съдове, поддържа локалния имунитет и оцеляването на невроните. Молекулата доказано стимулира и отделянето на важни хормони като инсулина и растежния хормон.

Тези и много други биологични роли мотивираха фармацията да създаде нови класове медикаменти. А диететиката - да посочи храните, които служат за изходен материал за образуването на естествения азотен оксид.

Тялото го произвежда най-ефективно от храни, които включват витамин С и нитрати. (Ако се чудите, дали последната дума е грешка, вероятно си спомняте отречени по-късно страхове, внушени през 70-те години. Лошата слава е от нитритите, използвани в колбаси и др. индустриални храни. А приемема над 80% от хранителните нитрати от зеленчуци, които съдържат антиоксиданти като витамин С и това помага да се предотврати образуването на лошите съединения.) Снабдяването с нитрати от зеленчуци, съдържащи витамин С, е особено ефективен метод за подобряване на здравето на сърцето.

При дефицит на двете вещества не се произвежда достатъчно азотен оксид.

Според ентусиазираните нутриционисти при липса на други рискове (пушене, фамилно висок холестерол, прекаляване с алкохол, преяждане и наднормено тегло и др.) артериалното налягане може да се поддържа в норма и само с подходящите храни.

Ето и кои са основните групи храни, с принос за намаляването на кръвното налягане.

Зеленолистни зеленчуци и подправки листа

В това семейство са марулите и всички техни разновидности като, условно казано, зелените салати, към които се включват и червените им разновидности, руколата, спанакът, листата на цвеклото, листата на целината, манголдът, кресонът, листата бок-чой, листните подправки и особено копърът, листата на синапа и др.

Кореноплодни зеленчуци

Най-отгоре в пирамидата са червеното цвекло и морковите, пащърнакът. Според някои проучвания те понижават кръвното сравнимо с лекарства.

Чесън, кромид, праз лук увеличават производството на азотен оксид в организма, което помага на гладките мускули да се отпуснат и кръвоносните съдове да се разширят.

Динята и други, съдържащи “прекурсора” цитрулин - вещество, което подпомага синтеза на азотен оксид.

Бобовите култури, месото и ядките също съдържат аминокиселината.

Банани и други храни, богати на калий - като картофи, домати, гъби, пъпеш, кайсии, авокадо, бобови култури. Калият е противовес на натрия, който за много хора може да е фактор за хипертония. Пациенти с бъбречно заболяване трябва да обсъдят с лекаря си, за тях много калий може да бъде вреден.

Ягоди, малини, боровинки и и други берита, но и лилави зеленчуци като класическите патладжани

Защо? Държат първенство по антиоксидантите антоцианини. Те намаляват с 8% риска от високо кръвно.

Други проверени научно храни, които имат принос за отпускането на кръвоносните съдове и повишаване на тяхната еластичност, са нарът - бързо средство

за сваляне на кръвното до степен хирурзите да предупреждават да се избягва преди операция; какаото и черният шоколад.

Полезни са и богатите на фибри храни и особено овесените ядки, които помогат чрез своя бета-глюкан за борбата с холестерола. Но също така и ечемикът; бобовите зърна - боб, леща, нахут, грах и др.

Задоволителен ефект имат и ферментирали храни като кисело мляко; канелата; ядките - в количество до 30 г на ден, но поне 5 пъти седмично.

Други храни също помагат за разширяването на съдовете. Но има и такива, които ги стесняват, а не подозираме, пише 24zdrave.bg.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

ГРАД КОЗЛОДУЙ

ГРАД КОЗЛОДУЙ

27.09.2021 | 05:19

БЛАГОДАРЯ

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?