1939

Карфиолът пази мозъка млад и здрав

Карфиолът е онзи есенен зеленчук, който често се пренебрегва у нас. Отношението на много домакини към него е пренебрежително и в българската кухня му бе отреждано място предимно в  приготвянето на туршии. Той обаче принадлежи към групата на най-здравословните зеленчуци. Богат е на ценни витамини и други съединения. Съдържанието на витамин C в него е почти два пъти по-голямо, отколкото в бялото зеле.

Само 50 грама покриват дневната нужда от силиций и аскорбинова киселина и повече от половината от дневната нужда от витамини от група В. Карфиолът е източник и на холин, който е от съществено значение за здравето на мозъка. Холинът е хранително вещество, което, когато се комбинира с фосфор, регулира клетъчните мембрани. Това води до по-добър сън, подобрени когнитивни функции и по-добра памет. Хората, които не приемат достатъчно холин, са с по-висок риск от чернодробни и неврологични заболявания, като например деменция. Този кръстоцветен зеленчук съдържа много от витамините В-комплекс (В1, В2, В3, В6 и фолиевата киселина), С, К и Е.

Източник на протеин

Освен това има много важни минерали като калций, магнезий, фосфор, калий и манган. Той е един от най-големите източници на растителни протеини.

Количеството мазнини, което има, е минимално. Заедно с протеините, този зеленчук има големи количества фибри и омега-3 мастни киселини.

Поради всичко това, яденето на карфиол редовно ще ви поддържа здрави и силни.

Пази от диабет

Карфиолът може да предотврати появата на диабет.Това е благодарение на съдържанието на витамин С и калий.Тези две неща регулират глюкозата в кръвта и метаболизма ви.

Когато нивата на калий са ниски, нивото на глюкозата може да се повиши. Това може да бъде голяма заплаха, ако имате диабет.

Има противовъзпалителни свойства

Друго голямо предимство на карфиола е наличието на значително количество витамин К, който е известен със своите противовъзпалителни свойства. Мастноразтворимият витамин спомага за усвояването на калция в организма, полезен е за костите и поддържа правилното функциониране на черния дроб.

Карфиолът се абсорбира лесно и затова се препоръчва за употреба при различни заболявания на храносмилателната система. Дори след като бъде сварен, бързо възстановява дефицита на витамин С. В съцветията му има фибри, които се усвояват лесно, без да дразнят стомаха.

Противодейства на рака

Карфиолът е богат на серни съединения, наречени глюкозинолати, които имат не само противовъзпалително, но и противораково действие.

Според натуропата от Ню Йорк Кейт Денистън, специфичните видове глюкозинолати в карфиола, наречени изотиоцинати, са особено полезни. Те могат да деактивират някои ракови клетки. 

Изотиоцианатите също така подпомагат детоксикацията на токсични съединения. Изхвърлени по-лесно от организма, те намаляват риска от образуването на рак, обяснява още медикът.

 

Среща се в три цвята

На пазара освен традиционния бял карфиол може да видите главите в цвят лила, оранжево или зелено.

Има два по-популярни вида зелен карфиол - романеско и брокофлор. Брокофлор има по-горчиви нотки и по-твърда, но крехка текстура. Романеско е лимоненозелен със заострени върхове на повърхността на главата. Има лек орехов вкус и е по-крехък и от броколите, и от белия карфиол.

Каротеноидите са отговорни за цвета на оранжевия карфиол (те определят цвета на морковите, тиквата и други жълти зеленчуци и плодове). Оранжевият сорт карфиол е известен още като Чедър, вкусът му е малко по-сладък от този на обикновения бял карфиол, но е с по-плътна текстура.

Лилавият карфиол има поразително нетипичен цвят и нежен, мек вкус.  Цветът му се дължи на антоцианин, естествено срещащ се фитохимикал, който се намира и в други червени, сини или лилави плодове и зеленчуци, както и в червеното вино.

 

Кой не трябва да го консумира

Карфиолът трябва да се консумира с повишено внимание при колит, язви или висока киселинност. Зеленчукът съдържа пурини, които могат да навредят на страдащите от подагра. Също така съдържа гоитрогенни вещества, които потискат функцията на щитовидната жлеза и инхибират производството на хормони. Термичната обработка спомага за намаляването на активността на гоитрогенните вещества.

Карфиолът се съхранява увит в прозрачно фолио в хладилник. Ако е пресен, купен от пазара, той ще издържи до 2 седмици. За по-дълго съхранение най-добре отделете розичките, бланширайте ги за 3 минути и ги замразете.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?