Следвайте ни

Какво става с тялото ни, ако ядем боровинки всеки ден

viber icon

Ползите от яденето на боровинки са много. Ето най-големите:

Червеният храст (Vaccinium sect. Cyanococcus) е цъфтящ храст, който произвежда плодове със синкав, лилав оттенък - известни още като боровинки. Те са тясно свързани с подобни храсти, като тези, които произвеждат червени малини и черни къпини.

Боровинките са малки - около 5–16 милиметра в диаметър - и имат разкроена корона в края. Те са зелени на цвят, когато се появят за първи път, а след това стават лилави и сини, когато узреят.

2. Боровинките са кралете на антиоксидантите

Антиоксидантите защитават тялото ви от свободни радикали, които са нестабилни молекули и могат да увредят клетките ви и да допринесат за стареене и заболявания, като рак. Смята се, че боровинките имат едно от най-високите нива на антиоксиданти от всички обичайни плодове и зеленчуци.

Основните антиоксидантни съединения в боровинките принадлежат към семейство полифенолни антиоксиданти, наречени флавоноиди. Счита се, че една група флавоноиди, по-специално - антоцианини, е отговорна за голяма част от полезните ефекти върху здравето на тези плодове.

3. Боровинките намаляват увреждането на ДНК, което може да помогне за защита срещу стареене и рак

Оксидативното увреждане на ДНК е неизбежна част от ежедневието. Твърди се, че се среща десетки хиляди пъти на ден във всяка клетка в тялото ви.

Увреждането на ДНК е част от причината да остаряваме. Той също така играе важна роля в развитието на заболявания като рак.

Тъй като боровинките са с високо съдържание на антиоксиданти, те могат да неутрализират някои от свободните радикали, които увреждат вашата ДНК.

4. Боровинките предпазват холестерола в кръвта ви от увреждане

Окислителното увреждане не се ограничава до вашите клетки и ДНК. Проблемно е и когато вашият „лош“ LDL холестерол се окислява. Всъщност окисляването на „лошия“ LDL холестерол е решаваща стъпка в процеса на сърдечните заболявания.

Ежедневната порция от 50 грама за боровинки намалява LDL окисляването с 27% за осем седмици при хора със затлъстяване.

5. Боровинките могат да понижат кръвното налягане

Боровинките имат значителни ползи за хора с високо кръвно налягане, което е основен рисков фактор за сърдечни заболявания.

6. Боровинките могат да помогнат за предотвратяване на сърдечни заболявания

Докато яденето на боровинки може да понижи кръвното налягане и окисления LDL холестерол, важно е да се има предвид, че това са рискови фактори - не действителни заболявания.

7. Боровинките могат да помогнат за поддържане на мозъчната функция и подобряване на паметта

Оксидативният стрес може да ускори процеса на стареене на мозъка ви, като се отразява негативно върху мозъчната функция.

Според проучвания върху животни, антиоксидантите в боровинките могат да засегнат области от мозъка ви, които са от съществено значение за интелигентността.

8. Антоцианините в боровинките могат да имат антидиабетно действие

Боровинките осигуряват умерени количества захар в сравнение с другите плодове. Една чаша (148 грама) съдържа 15 грама захар, което се равнява на малка ябълка или голяма портокал.

Въпреки това, биоактивните съединения в боровинките изглежда превишават всяко отрицателно въздействие на захарта, когато става въпрос за контрол на кръвната захар.

9. Боровинките могат да намалят мускулните щети след упорити упражнения

Напрегнатото упражнение може да доведе до мускулна болезненост и умора. Това се дължи на локалното възпаление и оксидативния стрес в мускулната ви тъкан .

 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?