2374
Следвайте ни

Какво е паник атака и 4 начина да се справим с нея в първите минути

viber icon

Всеки, който е изпитвал паник атака знае, че това е ужасно преживяване. 

Паническите атаки са пристъпи на силна тревожност и паника, които не са свързани с определена ситуация или обстоятелство, което ги прави непредсказуеми. Те са една от най-тежките форми на безпокойство. Сами по себе си не са опасни, но изживяването на симптомите, които ги съпровождат, може да бъде ужасяващо, още повече, че човек губи контрол над себе си. Силната емоция блокира разума и лишава съзнанието от механизъм за справяне с конкретния момент.

Всеки 1 на 10 човека е преживял поне веднъж в живота си паник атака – някои в по-лека, други в по-тежка форма. Когато те започнат да се повтарят, вече става въпрос за паническо разстройство, което се нуждае от лечение.

Какви са симптомите на паник атаката?

Както и при другите тревожни разстройства, основните симптоми варират по интензивност, но най-честите са внезапен пристъп на сърцебиене, болка в гърдите, чувство на задушаване, световъртеж и чувство за нереалност. Почти неизменно се среща и вторичен страх от смърт, загуба на контрол или полудяване.

Това обаче е клиничната картина в сравнително сбит вид. Освен психичните преживявания в такъв момент, като страха и паниката, има симптоми и от страна на тялото. Те се дължат най-вече на изстрелването на голямо количество адреналин.

Колко време продължава?

Продължителността на паническия пристъп е между 10-20 до 40 минути. В редки случаи може да е и час-два, но това става, когато процесите са се разгръщали по-бавно и адреналинът се е задържал по-дълго в кръвта.

Може ли да преборим паническото разстройство и как става това?

Отговорите на тези въпроси търсят все повече хора, не малка част от които са до 30 години. Статистиката по проблемите с разстройствата също е красноречива. По данни на Световната здравна организация (СЗО) над 300 милиона души в света страдат от депресия, а над 260 милиона от различни форми на тревожни разстройства – фобии, паническо разстройство, посттравматичен стрес, социални разстройства и др.

Ето няколко начина, с които можем да се справим в първите минути на паник атака, ако сте сигурни, че преминавате през нея:

1. Дълбокото вдишване и издишване може да намали симптомите на паниката по време на атаката. 

2. Затварянето на очите може да се окаже много полезно, защото това незабавно премахва знаците и обектите, които може да влияят неблагоприятно на съзнанието. 

3. Фокусирането върху даден обект може да върне баланса на хаотичните мисли и така да се съсредоточите върху настоящето. 

4. Упражненията за мускулна релаксация и терапия също могат да се окажат много полезни при паник атаки. За да го направите у дома, трябва да можете съзнателно да отпускате и напрягате даден мускул от тялото. 

Важно! Тази статия няма за цел да ви излекува. Това може да направи само един лекар. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Пълна глупост е тази статия

Пълна глупост е тази статия

12.01.2022 | 00:12

Ако можеше да се овладее паник атаката с измисления алгоритъм щяха да я преименуват на нещо лежерно. Лекарите със сигурност ще ви вземат парите и ще ви подложат на най-дълго възможно "лечение". Скоро ще ви предложим начин как да игнорирате депресията без лекарства и лекари.

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кои са най-големите предизвикателства пред новото правителство през 2022-ра година?