Следвайте ни

Какво да похапват децата в жегата?

Жега, плаж и сладолед са сякаш най-честите асоциации, които правим с този иначе прекрасен и дългоочакван сезон. Затова си позволяваме да ви дадем съвети относно детското меню през лятото.

Основното правило на здравословното детско хранене - ежедневна консумация на зеленчуци. За предпочитане сурови, но да си признаем, това е доста трудно постижимо при по-малките. Затова дори сварени или още по-добре - приготвени на  пара, важно е зеленчуците да присъстват в менюто на децата ни.

След като детето е захранено с твърда храна, плодовете правят лятното детско меню лесно и естествено благодарение на голямото разнообразие от плодове през този сезон. До 3 години дневната норма на плодовете е 100 грама.


Важно е да знаем, че е препоръчително още преди да е навършило три или четири годинки, детето вече да е опитвало всички или почти всички видове плодове и зеленчуци. Така шансът то да обича или поне да не отказва повечето от тях нараства значително.

Лошо изпечените на скара месо и месни продукти са източник на микроби. Освен това трябва да знаете, че те са по-подходящи за деца над 5-6 години, тъй като по-малките не могат да ги сдъвчат добре, което може да наруши храносмилането им. В краен случай опечете добре на слаб огън не повече от 50 грама месо за около половин час и след това го нарежете на малки парченца. Така приготвено месото е вече безопасно за малкото дете.

Сигурни сме, че го знаете, но е добре да си го напомняме често - и децата, като възрастните, понякога губят апетит в големите летни жеги. Не бива да изпадаме в паника, че детето не е изяло обичайната си дневна дажба от време на време или че изведнъж е станало „злоядо“.  Много по-лошо от това да яде по-малко един или няколко дни, е да яде насила, защото мама настоява.

Ако детето не е алергично към белтъка в кравето мляко, млечните продукти и киселото мляко, то в горещите дни те могат не само да утолят жаждата му, но и глада му. Ако е загубило апетит, пробвайте с чаша освежаващо кисело мляко или порция извара с плодове - едва ли ще откаже. Дневното количество кисело мляко и млечни продукти, позволени в ранна детска възраст, е 300 грама, а извара - 50 грама. А към прясното мляко трябва да се отнасяте с повишено внимание, тъй като то съдържа повече белтъчини и мазнини и поради тази причина може да предизвика стомашно разстройство. В него може да се съдържат и причинители на сериозни инфекции, като бруцелоза, енцефалит и други.

Тези правила ще ви помогнат да опазите детето си от чревни проблеми:
1. Зеленчуците, плодовете и зелените подправки трябва първо да се измият под струя гореща вода (60° С), а след това трябва да ги изплакнете с дезинфекциращ лимонов разтвор (смесете 1 литър вода с 2 с.л. прясно изцеден лимонов сок).
2. Пюретата, компотите и плодовите напитки трябва да се съхраняват на стайна температура не повече от 12 часа, а в хладилника - за не повече от ден.
3. Остатъците от пюре и компот в чинията или чашата на детето ви трябва да изхвърлите в кофата за смет - заедно със слюнката в тях са попаднали бактерии, които може да предизвикат стомашно разстройство.

Румен Златански

Репортер - екип "общество"

Румен Златански е здравен репортер от екип "Общество". Завършил "География" в СУ "Климент Охридски". Работил като репортер и кореспондент в много вестници и агенции.   Още

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?