46

Как да поддържаме перфектен воден баланс?

Постигането на баланс, отвътре и отвън е сложно житейско предизвикателство. Активният начин на живот, в който стресът се редува и с физическо натоварване, поставя остро проблема за правилната хидратация на тялото. Колкото по-енергоемка е физическата активност, толкова по-голямо е количеството вода, необходимо за поддържане на равновесието в организма. Показател за добро здраве и тонус е поддържането на алкално-киселинния баланс. Свойствата, които притежава водната среда, се измерват със скала, наречена pH. Тя представлява съотношението на позитивно заредените водородни йони и негативно заредените йони в един разтвор. Тази скала е с стойности от 1 до 14, като 1 е висококиселинна среда, 7 е неутрална, а 14 е силно алкална среда. И тъй като човешкото тяло е изградено предимно от вода, е установено, че предпоставка за оптимално здраве на организма са стойности на pH в периметъра около 7. Поддържането и на водния баланс в организма на човека е от изключителна важност за доброто здраве.

Какво е воден баланс и как се поддържа в организма?

 Воден баланс на тялото е баланс между количеството вода, което влиза в организма и това, което се отделя. Количеството варира от 45-75%. Водата е основният градивен елемент на клетките. Тя действа като изолатор, регулирайки вътрешната телесна температура. Това отчасти се дължи на факта, че тя има висока специфична топлина, освен това тялото използва изпотяване и дишане, за да регулира температурата. Обезводняването в резултат на недостатъчен прием на вода и течности, води до намаляване на умствената и физическа работоспособност, нарушаване на вниманието и концентрацията, умора и главоболие, нарушена регулация на телесната температура и др. Последните изследвания относно връзката между водата и хормоналния баланс показват, че дори 1-2% дехидратация могат да повлияят на основни процеси в тялото като усвояването на хранителните вещества и функциите на отделителната система, а също така да доведат до усещане за тревожност, депресия и стрес. Тя може да помогне организма да се възстанови от физическото и емоционално напрежение, породено от напрегнатия начин на живот. Това се постига чрез премахване на хормона на стреса от нашите системи, заедно с изхвърлянето на други токсини. Водата подпомага също така регулирането на настроението, намаляване на тревожността, овладяване на депресията, тъй като насърчава оптималното функциониране на мозъка и в същото време регулира хормоналния баланс. Тъй като хормоните се пренасят от кръвта, един от бързите начини за регулацията им е пиенето на достатъчно количество вода. Познаването на признаците на дехидратация е от ключово значение. Ако изпитвате жажда, имате суха кожа, мускулни крампи, главоболие, тъмна урина, увеличете приема на вода през деня. Жаждата е един от най-важните механизми за поддържане на водния баланс в тялото. Когато тялото се нуждае от вода в мозъка се задействат определени нервни центрове, които активират специфични нервни рецептори, което води до усещане за жажда. Това представлява един вид мотивация на човека да приема течност. Респективно, в случай когато тялото има излишна вода, жаждата се потиска. Не бъркайте обаче жаждата с глада! В съвременния свят напълно сме забравили как да разпознаваме рефлексите си, изобщо не слушаме тялото си, за което плащаме със здравето си. Често бъркаме тези две понятия и вместо да изпием чаша чиста вода, ядем, което значително нарушава водно-солевия баланс. Недостатъчното количество вода забавя разграждането на мазнините, тъй като черният дроб трябва да се втурне на помощ на бъбреците, което означава забавяне на метаболизма . Ето защо, ако мислите, че сте гладни, изпийте чаша вода и изчакайте.

Пийте вода между храненията, а не по време на хранене.

Свикнали сме да пием вода, докато ядем, но всъщност това е лош навик. Голямото количество течност по време на хранене втечнява храносмилателните сокове и може, напротив, да предизвика дехидратация. Най-добре е да пиете вода между храненията - поне половин час преди хранене и един час след това.

Компенсирайте кофеина и алкохола с вода

И кофеиновите напитки, и алкохолът са диуретични, следователно, пиейки ги, губите повече течност. За да възстановим водния баланс и да компенсирате чашата вино или чашата кафе, трябва да изпием допълнителна чаша вода. Ледените напитки и сладоледът може да изглеждат като логичен избор, когато искаме да се разхладим в летните дни, но всъщност те ще ви осигурят само краткотраен ефект на охлаждане. Това е така, защото консумацията на храна води до повишаване на температурата, а процесът на храносмилане винаги генерира топлина.

Пийте вода със стайна температура 

Тя е много по-хидратираща в сравнение със студената вода и дава енергия, която тялото ни може да абсорбира, докато тази, която е с няколко градуса по-студена, уврежда нормалното циркулиране на кръвта и затруднява храносмилателния процес.

Не пренебрегвайте и храни, богати на вода 

Очевидно е, че водата сама по себе си е първият и най-важен източник на хидратация, но има някои плодове и зеленчуци, които хидратират прекрасно. Краставицата, целината, динята, пъпеша са сред тях, като освен вода, те са много богати на електролити. Друг важен момент е да персонализирате обичайната си водна норма. Пийте от 30 до 60 милилитра на килограм от теглото си. Например ако тежите 50 килограма, трябва да пиете от 1,5 до 3 литра вода на ден. Количеството трябва да се влияе от сезона, физическата активност, пол, възраст и т.н. Най-добрият вариант е чистата изворна вода с неутрално pH и ниска обща минерализация.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

За кого ще гласувате на 2 октомври?