1553
Следвайте ни

Храните, без които ще станем анемични

viber icon

Желязото е жизненоважен микроелемент за организма. Той е част от хемоглобина, който помага за доставянето на кислород до органите. Желязото също участва в обмяната на холестерола, стомашно-чревните процеси, регулира телесната температура и поддържа имунната система.

Наличието на достатъчно желязо влияе върху състоянието на кожата, косата и ноктите. Човешкото тяло не може да произвежда желязо самостоятелно, така че единственият източник е храната.

Дневният прием на желязо зависи от възрастта и пола на човека. Децата трябва да консумират 8 до 10 милиграма на ден. Мъжете на възраст между 19 и 50 години се нуждаят от 8 милиграма дневно. Но жените изискват много повече - до 18 милиграма. Това се дължи на факта, че по време на менструация нивото на микроелементи в женското тяло пада и то трябва да се увеличи.

При недостиг на желязо мускулите и тъканите на тялото престават да функционират нормално, което може да доведе до анемия. Сред възможните причини се разграничават и: голяма загуба на кръв, лошо и нередовно хранене, нарушена абсорбция на желязо.

Симптоми на анемия

Повишена и тежка умора, главоболие, дразнене в очите, замаяност, сърцебиене, бледо оцветяване на вътрешната повърхност на долните клепачи, чупливи нокти и коса, задух при натоварване, студени ръце и крака, слаб имунитет и чести случаи на инфекции.
При анемия се нарушават функциите на сърдечно-съдовата система, имунната, храносмилателната и двигателната система.

Как да избегнем последствията от анемията?

Просто е: всеки ден трябва да консумирате храни, които съдържат желязо. Има два вида храни: животински протеини и храни на растителна основа.
Продуктите от животински протеини включват: черен дроб, бъбреци, мозък и сърце, говеждо месо, миди, стриди, пуешко месо, консервирана риба тон, яйца.

Най-много желязо се съдържа в тъмните меса (говеждото е номер едно). Освен това черният дроб съдържа много хранителни вещества с минимални калории.

Месото от домашни птици съдържа протеини, селен и цинк, които спомагат за поддържане на мускулната маса.

Какви други храни са с високо съдържание на желязо?

Например в морските дарове, които се усвояват по-добре. При липса на прясна риба, тя може да се консумира в консервирана форма, но в този случай желязото ще бъде много по-малко. Ще трябва да добавите още нещо към храненето.

Яйцата съдържат доста голямо количество желязо, което се намира в жълтъците. И пилето, и пъдпъдъците са полезни. Но не трябва да злоупотребявате с тях: нормата е 100-200 грама.

Растителни храни с желязо: семена, ядки, черен шоколад, броколи, спанак, нар, киноа, боб.

Отличен избор са сусам и тиквени семки. Те не са много калорични, но могат да компенсират по-голямата част от дневните нужди от желязо.
По отношение на наситеността и полезността ядките са много подобни на месото, тъй като съдържат много желязо и са с високо съдържание на калории. Определено трябва да обърнете внимание на фъстъци, бадеми и шам фъстък.

Какаовите зърна, също като бобовите растения, са богати на желязо. Ако шоколадът съдържа 70% или повече какао, той може да се консумира за възстановяване на нивата на желязо. Съдържа и магнезий, който е от съществено значение за безпроблемното функциониране на сърцето.

Нискокалоричният спанак и броколи са пълни с минерали и витамини, включително - С. Делът на желязото в тях не е толкова висок, колкото в другите храни, така че могат да се използват като добавка към месни ястия.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?