3906

Хапавайте ги всеки ден! Това са топ 5 на най-здравословните подправки

Използването на подправки и билки е начин да подобрите вкуса на храната, без да добавяте допълнителна сол или захар

 

Билките и подправките се използват за овкусяване на храна, а много от тях също съдържат хранителни вещества, които са полезни за здравето.

Кои са най-здравословните подправки?


„Много билки и подправки имат ползи за здравето и са чудесен начин да добавите интензивен вкус към храната“, каза диетологът Натали Рицо. Те могат да се използват за подправяне на храна без добавяне на калории, захар, сол, мазнини или добавки, отбелязва експертът. Сред топ на най-полезните са куркума, джинджифил, канела, чесън и босилек.


Солта може да добави различен вкус, тялото се нуждае от малко натрий, за да функционира, но твърде голямото количество може да бъде вредно. Според американските центрове за контрол и превенция на заболяванията, консумацията на излишък от натрий може да повиши кръвното налягане и риска от сърдечни заболявания и инсулт.

„Използването на подправки и билки е начин да подобрите вкуса на храната, без да добавяте допълнителна сол или захар“, казва д-р Рицо. 

"Много билки и подправки съдържат витамини, минерали и антиоксиданти. „Те добавят вкус без ненужни добавки и дори малко подправка прави голяма разлика във вкуса“, ​​обяснява диетологът.

 

Куркума - това е най-здравословната подправка. Придава на храната богат вкус и има антиоксидантни и противовъзпалителни свойства. Полезните свойства на куркумата се дължат на активното й съединение куркумин. Доказано е, че куркумата и куркуминът помагат за намаляване на подуването и болката в ставите.

„Има много изследвания за ползите от куркумата за намаляване на възпалението. По-специално, куркумата е свързана с подобрено здраве на ставите и мозъка. Количеството куркума, което повечето хора използват, за да овкусят храната си, вероятно няма същото здраве ефекти (като добавки), но все още е здравословна и вкусна подправка“, казва д-р Рицо.

Джинджифил - той е на второ място в класацията. Независимо дали е пресен или на прах, той е мощна и ароматна подправка, която придава вкусен вкус на сладки и солени ястия. Доказано е, че джинджифилът и неговите активни съединения, включително гингерол, имат редица ползи за храносмилането. 

"Джинджифилът се използва за намаляване на гаденето", каза Рицо. Изследванията показват, че джинджифилът може също да помогне за подобряване на чревната подвижност, намаляване на подуването и също така да помогне при болки в корема.

Съединенията в джинджифила имат противовъзпалителни свойства и някои изследвания показват, че могат да помогнат при менструални спазми.

Чесънът и неговите активни съединения, включително алицин, също имат редица обещаващи ползи за здравето. Чесънът има антиоксидантни и антибактериални свойства. Тази подправка може да помогне за повишаване на имунитета, да поддържа здравето на сърцето и да има положителен ефект върху кръвоносните съдове и артериите. Според NCCIH има доказателства, че чесънът може да помогне за понижаване на холестерола, понижаване на кръвното налягане и изследванията показват, че чесънът е свързан с намален риск от рак на стомаха.

"Канелата и нейните съединения имат антиоксидантни и противовъзпалителни свойства, които осигуряват редица ползи за здравето. „Също така има антимикробни свойства“, казва д-р Рицо.

 

Босилек - ароматна билка, която съчетава вкус и хранителни вещества за ползи за здравето. Босилекът е богат на витамин К, който помага за укрепване на костите и съсирването на кръвта. Според клиниката в Кливланд тази билка също е богата на антиоксиданти, които могат да помогнат за защита на клетките от увреждане на свободните радикали и здравословните проблеми, които те могат да причинят.

"Изследванията показват, че босилекът може да има положителен ефект върху контрола на кръвната захар, съдовото здраве, нивата на холестерола, имунитета и когнитивната функция", казва специалистът.

Вредни подправки за ограничаване или избягване


Пакетираните смеси от подправки са нещо, с което трябва да внимавате. Винаги четете етикетите за хранителни стойности и списъците със съставките, съветват експертите.

„Пазете се от всякакви подправки, които изброяват захарта или солта като първа съставка и обърнете внимание на количеството натрий или захар в порция от подправката“, казва д-р Рицо.

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?