4232

Фитнес инструкторката Дани Търпова: Вкусът към храната се възпитава с времето

Трябва да даваме на децата си възможно най-добрия пример, а промяната да започне от нас, техните родители

Най-правилно е да се хапва тогава, когато тялото ти подскаже

Ако накараш една жена с нормални килограми да следи калории, сериозно бъркаш в психиката й

Ако обичаш дюнер, първо махни пържените картофки от него

 

 - Представи се с няколко думи на нашите читатели.

- Казвам се Йорданка Търпова и съм персонален фитнес треньор. Открих своята страст към спорта преди около 5 години.

Нещо основно за мен е, че съм възпитана с много любов към храната и това е свързано и с фитнес състоянието, което гоня, и с това, на което искам да науча клиентите си.

- Как се насочи към здравословния начин на живот? 

- Беше много плавен и осъзнат процес. След като се роди първото ни дете и трябваше да го отгледаме, възпитавайки го на полезни навици, с мъжа ми си дадохме сметка, че не можем да искаме от него да се храни правилно, а в същото време ние да не го правим.

От малка съм закърмена и отгледана с много любов към домашната храна. Моето семейство винаги е имало животни и градини с всякакви плодове и зеленчуци. Не си купувахме нищо, правехме си включително и кетчуп.

Тогава не оценявах всичко това, виждах как другите ядат хамбургери, а пък аз ям домашна баница. След като родих обаче, осъзнах, че трябва да дам на децата си възможно най-добрия пример - промяната да започне от нас, техните родители. В момента децата ми ядат шоколад с 99% какао и им харесва.

- Какво смяташ за диетите като цяло?

- Смятам , че те трябва да бъдат консултирани със специалисти (нутриционисти, диетолози), а не да се спазват такива, прочетени в интернет или предадени от уста на уста. Когато говорим за здравословни проблеми, е задължително да се обърне внимание на храненето. За нормалния човек, който има някакви фитнес цели, е достатъчно да получи насоки от специалиста, с когото ще работи. Обикновената жена със забързано ежедневие и семейство трябва да съобрази храната си с начина си на живот, да не изключва това, което най-много обича, но да го приема в умерени количества. 

- А за периодичното гладуване, или т.нар. фастинг?

- Абсолютно "за". Организмът има нужда да се изчисти. Ние постоянно трупаме токсини, без значение под каква форма, дали чрез храна, стрес или поради други фактори. Важно е обаче човек да бъде наясно със здравословното си състояние, преди да пристъпи към фастинг.

- Трябва ли да броим калории?

- Категорично не, когато става въпрос за нормален човек, който няма големи фитнес цели! Изключение е обаче, ако сме с наднормено тегло. Тогава задължително трябва да сме в калориен дефицит, за да свалим излишните килограми. Но трябва това задължително да е придружено с физическа активност.

Ако обаче накараш една жена, която поддържа нормални килограми, да следи калории ​- тогава сериозно бъркаш в психиката й.

- Кое е най-важното хранене за деня?

- Закуската е най-важна, вечерята може да се пропусне. Първото хранене за деня трябва да е балансирано и наситено с всички макронутриенти - трябва да е богато на въглехидрати, на мазнини и белтъчини, за да се усвои правилно през деня. Все пак смятам, че е най-правилно да се хапва тогава, когато тялото ти подскаже.

- Храната може ли да лекува?

- Естествено, че може. Аз съм човек, който боготвори храната. Дори в най-лошия ми момент, ако ми дадеш истинска храна, една топла супа например или вкусна домашна баница, това ще ме зарадва. Аз съм отдадена на храната, събирам дори трохите и ще им намеря място, но със сигурност няма да ги изхвърля. На това ме научи баба ми. Дори да си в лошо настроение, ако някой ти сервира топла ароматна супа, няма ли да ти въздейства?!

- Трябва ли да се експериментира в кухнята?

- Ооо, да! Аз не мога да готвя по рецепта, ако трябва да сготвя нещо, просто отварям хладилника, вадя всички продукти на плота и започвам. Дори нещо да не стане както искам, веднага го модифицирам по друг начин и то се получава.

- Какво смяташ за вегетарианството и веганството? 

- Аз съм за всичко, което кара тялото и душата ти да се чувстват добре. За да бъде веган или вегетарианец един човек, трябва да се подлага на по-чести изследвания, за да следи здравословното си състояние. Също така да бъде добре информиран за алтернативните на месото и изобщо на пълния протеин, което означава протеин, съдържащ целия аминопрофил от 20 аминокиселини, какъвто е този на месото и яйцата. 

Пример за „пълен протеин“ е комбинацията от боб и ориз. В ориза има тези аминокиселини, които ги няма в боба, и обратното… така те се допълват.

- За или против консумацията на алкохол?

- Категорично против. Особено ако говорим за твърдия. Когато приемаш концентрат, автоматично попаднал в тялото, той се превръща в захар. Черният дроб оставя абсолютно всичко останало и започва да обработва алкохола. На хората, които го употребяват, казвам следното: „Когато си сипете уиски, си представете как пред вас седи пакет с бяла захар и лъжица. Всеки път когато отпивате от уискито, си представете, че гребете от захарта и я поглъщате“. 

Аз самата обичам бира. Но на нея гледам по-скоро като на храна. Ако на обяд не приемам други въглехидрати, мога да си позволя една бира с телешки стек или риба. 

- Освен с тренировки и хранене, поддържаш ли здравето си и по друг начин?

- Храната и физическата ми активност са основните ми “лекарства”, но приемам различни витамини и колаген. В процеса на трениране, особено при силови тренировки, голяма част от витамините и минералите, които се произвеждат от тялото, се губят и затова е нужно да се набавят отвън. Приемам също магнезиев цитрат. Важно е да се интересуваме от формите на добавките и това колко лесно ще се усвоят от тялото, а не да гледаме винаги цената - да не посягаме веднага към най-евтиното. Пия куркума за имунната система и за вредните радикали в тялото. Доказано е, че тя убива ракови клетки.

- За една жена, работеща от 9 до 18 ч., не е ли твърде сложно да се храни здравословно?

- Ако се организира добре, набавя си продуктите събота и неделя и си приготвя заготовки, няма да й представлява чак такава трудност. При добра организация и при желание да се грижиш за себе си не е трудно.

- А не е ли доста скъпо?

- Не. Леща, боб, грах, различни видове брашно, зеленчуците и плодовете​ - те не са толкова скъпи. Просто сме свикнали на много изострени вкусове ​- или да е много сладко, или да е много солено - шоколадови бонбони или чипс.  Когато сме свикнали с тези вкусове, всичко останало е безвкусно за нас. Вкусът се възпитава с времето, трябва да се научим на търпение и на хранителна култура… това става постепенно.

​- Какво би посъветвала жена, която е решила да тръгне по пътя на здравословния начин на живот?

- Да кажем, че това е жена, чиято любима храна е млечен шоколад - хапва го всяка вечер и консумира доста тестени продукти. Ще й кажа да се опита да яде шоколад след тренировка, не вечер… дали ще се получи?!

Ако обича дюнер, нека махне първо пържените картофки. Това е една малка стъпка. Тя вече е в залата, което е много. Оттук нататък, дори да не промени хранителните си навици, тя ще има прогрес със сигурност, след като досега не е била физически активна.

Когато започне да вижда ефекта и не я задължаваш нито да мери храна, нито да се ограничи от това, което обича, тя сама ще стигне до извода, че трябва да го направи.

​-  Какво е за теб храната?

- Религия.

​- Наближават най-светлите празници в годината, а именно коледните. Често обаче прекаляваме с храната покрай тях. Какво би ни посъветвала? 

- По празниците, особено на Бъдни вечер, когато сме със семейството си и сме приготвили трапезата, нека забравим за всички фитнес цели и да се насладим на тази храна, защото е направена с любов!

 

Вкусни и лесни рецепти от Дани

 

Спаначени брускети

•            500 г спанак

•            200 г настърган кашкавал или зряла моцарела

•            150 г бадемово брашно

•            200 г скир или крема сирене

•            2 яйца

•            1 скилидка чесън

Спанакът се бланшира предварително. Като изстине, се добавя към всичко останало, което предварително сме смесили. Разстила се на тънко на хартия и се пече до златна коричка.

 

Крем супа:

•            грах

•            броколи

•            зелен боб

•            брюкселско зеле

•            зехтин

•            сол

Варим зеленчуците, добавяме солта и зехтина и пасираме.

 

Сурови бонбони

•            фурми

•            млени орехи

•            черен шоколад

Смесваме всичко и се наслаждаваме! 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Илия

Илия

14.12.2023 | 21:35

Коя е тази жена?

Отговори
0 0

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?