46

Есенните зеленчуци подготвят организма за зимата

Много хора ядат зеленчуци основно през лятото, но всъщност есента е още по-богата и предлага моркови, червено цвекло, зеле, целина, спанак, броколи, карфиол, тиква, чушки, пащърнак, земна ябълка (гулия), картофи, домати, патладжани и тиквички. За разлика от летните, повечето от есенните са по-тежки и структурирани, по-калорични и затова дават повече енергия, като така се увеличава топлината на тялото. Така те подготвят добре организма за зимния сезон.

Червеното цвекло съдържа голямо количество витамини C, P, B1, B2, В3, B6, U (противоязвен фактор), както и минерали - калий, фосфор, сяра, калций, магнезий и желязо. Подпомага подобряването на много туморни заболявания, подобрява кръвообращението, работата на черния дроб и щитовидната жлеза, енергизира сърцето и мускулатурата.

 Зелето е богато на витамините B1, B2, B3, B6, С, К, U, на фолиева киселина, каротиноиди, никотинова киселина, аминокиселини и минерални вещества - калий, калций, фосфор, магнезий, желязо, манган. Препоръчва се при здравни проблеми като запек, инфекциозни заболявания, чревни инфекции, язви, колити, базедова болест, конкременти в бъбреците и пикочните пътища. То има и силен антиоксидантен ефект. Най-здравословно е под формата на сок като първа храна сутрин. За по-добър вкус може да го смесите с моркови в съотношение 1:1, като така многократното ще увеличите полезното му действие.

Целината е с богато съдържание на важните минерали калий, калций, магнезий, цинк, желязо и фосфор, витамините - B, C, Е, К, В3, провитамин А, както и флавоноиди. Полезна е за хора с проблеми с нервната система, алергии и анемия. Подпомага ставите и пикочно-половата система, изчиства тялото от токсини, потиска различни вредни бактерии и възстановява нормалната флора. Подобно е действието на корена на магданоза и пащърнака.

Спанакът е богат на витамините C, Е, А, В3, К, омега-3 мастните киселини и минералите калций, магнезий, цинк, калий, мед, натрий, фосфор, желязо и селен. Важно е да се знае, че само суровият спанак е със силно изразени полезни свойства. Този зеленчук се отразява благоприятно при анемии, хипертония, чернодробни заболявания, запек. Сокът от спанак е с по-силен здравословен ефект, когато е в прясно състояние.

Тиквата е може би най-традиционният есенен зеленчук. Тя е с високо съдържание на витамините C, B1, B2, В3 и провитамин А, минералите калий, магнезий, фосфор, желязо, мед, цинк и други. Подпомага нормалната обмяна на веществата, функциите на бъбреците и различни сърдечносъдови заболявания, особено свързани с отоци. Препоръчва се при колит, язви и гастрит. Изключително полезна е и за бременните жени.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Ще успее ли новият парламент да излъчи правителство?