4232

Елена Зарева, натуропат: Триединство от тяло, ум и дух е ключът към здравето

Елена Зарева е натуропат, йога учител, специалист по биорезонансни технологии и етерични масла. От шест години работи холистично с жени, търсещи пътя към себе си с помощта на естествените средства.

 

- Какво представлява натуропатията?

- Най-кратко казано, натуропатията е система на лечение, което се основава на естествените изцелителни способности на организма. Нашите тела са съвършени системи, които могат да се самовъзстановяват и регенерират. Всъщност натуропатията или природолечението е наука, която обхваща всички аспекти на природата, които помагат детоксикацията и регенерацията.

Натуропатските терапевтични средства са свързани със съблюдаване на природните принципи - циркаден ритъм, правилно хранене, хидратация, дишане, движение, почивка, мислене, сексуален и социален живот и др.

Gettyimages

- Здравето не е липса на болест. То е усещането за вътрешна хармония и баланс. Как да ги постигнем?

- Ще поставим началото, когато започнем да гледаме на себе си като на триединство от тяло, ум и дух. Ако акцентираме и работим само през един от тези аспекти, трудно ще постигнем резултат. Тук бих изтъкнала и ролята на духовния учител или ментора, защото, от друга страна, е лесно човек да се изгуби в морето от информация.

 

- Какви методи на лечение използва натуропатията?

- Всичко, което има природен, естествен, органичен произход - само тогава то подкрепя триединството, за което споменахме. Можем да ги обобщим така:

Природни средства - вода, въздух, слънчева светлина, лечебна кал, резонанс и др.

Химически средства - хранителни добавки, етерични масла, цветни есенции,  билкови екстракти и тинктури и др.

Механични средства - масажи, оздравителна гимнастика, йога асани, самомасаж и др.

Умствени и духовни средства - позитивно мислене, медитация, релаксация, йога, молитва и др.

 

- Днешният технологичен свят блокира връзката ни с природата. Как да се преборим с това и да се свържем отново с нея?

- Разбирането, че сме част от природата и синхронизирането с нейните ритми е жизненоважно за нас. Циркадният ритъм на нашето тяло, който работи на 24-часов период, е ключът към тази синхронизация. Този вътрешен часовник, контролиран от супрахиазматичното ядро в мозъка, реагира на външни сигнали като светлина и тъмнина, за да координира функциите на тялото. Циркадният ритъм влияе и на освобождаването на хормони като кортизол и мелатонин, които регулират събуждането и съня. Поддържането на редовен график на съня и здравословни навици, съобразени с циркадния ритъм, е от съществено значение за оптималното ни здраве и благополучие и връщане към собствената ни природа.

Друго важно нещо, което можем да направим, е да си осигуряваме време, прекарано сред природата - за да я усетим като част от нас и да се приближим към това състояние на хармония и баланс, каквото е нашето най-естествено и изначално зададено състояние. И не на последно място, да се грижим за чистотата си отвън навътре - чиста храна, чисти мисли, чисти взаимоотношения.

 

- Промяната на начина ни на хранене може ли да лекува болести?

- Храненето е в основата на доброто здраве. Първото, което трябва да направим, когато сме излезли от баланс, е да променим храненето. Още Хипократ го е казал: „Нека храната ви бъде лекарство и лекарството - храна.“ Каквото и друго да се опитаме да правим, за да подобрим здравето си, ще има резултат само на ниво симптоми, и то временно. За да се върнем в здравето, трябва се научим как да храним клетките си с жива храна. Това е най-лесният критерий за избор на храна - жива ли е, или е преработена, има срок на годност и т.н. Ако е второто, това не е храна за живи хора. Това е бизнес.

 

- Защо е полезно периодичното гладуване?

- Периодичното гладуване, или така наречения „фастинг“, всъщност не е нищо ново. Естественият биоритьм на телата ни работи по следния начин: 12.00 -20.00 е времето за хапване; 20.00-04.00 усвояваме всичко, което сме приели; 04.00-12.00 тялото се чисти. Тоест, като станем сутрин, ако искаме да помогнем на тялото си да се изчисти, логично е да пием вода и да се раздвижим. Ако включим и някоя дихателна практика към сутрешната си рутина, ще е прекрасно, защото ще вкараме кислород в тялото. Ако завършим рутината си и с редуване на топъл и студен душ, ще сме се погрижили и за имунитета си.

 

-  Колко често да го практикуваме?

- При някои здравословни състояния липсата на закуска е противопоказна. Там трябва лична консултация с консултант по хранене.

 

- Наричат захарта „бялата смърт“. Такава ли е в действителност?

- Точно така! Яденето на рафинирана захар изчерпва хранителните вещества, включително калций и магнезий, цинк и витамин D. Захарта се усвоява бързо от тялото, което води до рязко повишаване на нивата на глюкозата и причинява появата на целулит.

- Голяма част от хората изпитват нужда от сладко късно вечер. На какво се дължи това?

- Най-често срещаните причини да ни се хапва сладко вечер са: 

1. непълноценно хранене през деня, 

2. липса на магнезий, 

3. дефицити на витамини и минерали, като добавим и емоционалното хранене, картинката се изяснява.

 

- Какво смятате за консумацията на месо? Трябва ли да я ограничим?

- Доста коментирана и спорна тема. Ако човек е месояден по кръвна група (такива са хората от кръвна група О), то тогава ще му се хапва в повечето случаи и за него е добре. Ако сте друга кръвна група, проверете дали яденето на месо не е просто създаден във вас навик. Като под месо разбираме месо - колбасите от магазина не са нещо, което ще ни държи в здраве и изобщо не ги коментираме. Така че дали ще хапвате месо, или само риба, важното е да са чисти. Ключът е да не прекаляваме с приема, както и да ги консумираме със зеленчуци, богати на фибри и ензими, за да можем да ги храносмиламе и усвоим.

 

- А за консумацията на алкохол?

- Често се шегувам, че наистина не зная защо се вдигат наздравици с алкохол. Напитката за здраве е чистата структурирана вода. Здравият човек няма нужда да понижава вибрацията си с алкохол. Чисто на физическо ниво - алкохолът пречи на черния дроб да детоксикира тялото. А това е началото на всички болестни процеси в тялото.

 

- Важно ли е да приемаме витамини отделно от храната?

- На теория бихме могли да се справим и без добавки. На практика обаче често имаме редица проблеми в стомашно-чревния тракт - гастрит, ниска киселинност, свръхрастеж на бактерии в червата и т.н.

Аз лично се стараех да се храня здравословно, без да приемам добавки в продължение на 19 години. След третото ми раждане обаче се оказах с жестоки дефицити. Добавките ме спасиха. Искам тук да вмъкна и опит от работата ми в последните няколко години - масово жените (работя предимно с жени) се разхождат с дефицити, без да знаят. Защо се получава така? На първо място - да, през храната (дори при идеален режим на хранене) заради начина ни на живот, дехидратация и стрес, няма как да си набавим всичко необходимо. На второ място - това, че изследванията ни са в референтните стойности, не означава здраве. Нашите лични лекари не са лайф коучове, нито адвокати на здравето, нито консултанти по хранене. Няма да ни питат как сме с емоциите, как се храним, как се детоксикираме… Това е наша работа.

 

- Какви са базовите витамини, които трябва да приемаме, или е индивидуално за всеки организъм?

- Микронутриентите, които са основна добавка и могат да се приемат непрекъснато с прекъсвания от 1 месец 2 пъти в годината, са омега 3, магнезий, витамин D и комплекс от витамини и минерали. 

Разбира се, за да прецизираме приема, е важно да сме наясно какви са нивата на витамин D, витамин B12, желязо и феритин, фолиева киселина (В9). Огромен брой метаболитни процеси зависят от тези витамини.

Важно е също да следим как работи щитовидната жлеза - традиционно се пускат само TSH и  fT4, което е крайно недостатъчно. Важно е да се види и каква e конверсията на fT4 в fT3, както и антителата (TAT и MAT). Най-добре е холистичен терапевт да назначи тези и други изследвания според индивидуалната симптоматика.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?