Следвайте ни

Електролитите през лятото поддържат тялото жизнено и здраво

Мляко и домати ни зареждат с натрий, броколи и пъпеш са източник на калий

viber icon

Поддържането на нормален електролитен баланс в организма е от съществено значение за извършването на жизнените функции от клетките. В топлите летни дни, когато се потим повече, естествено губим част от електролитите, които трябва да бъдат възстановени, за да се чувстваме добре. Добрата диета спомага това да се случва, без да полагаме допълнителни усилия.

Електролитите са микроелементи, които вземат участие в редица процеси в нашето тяло и се намират в телесните ни течности (например кръвта и урината). Това са вещества, които съдържат свободни йони с положителен заряд (катиони) или такива с отрицателен (аниони). Към катионите спадат минералите натрий, калций, калий и магнезий. Аниони пък ни предоставят хлоридите, бикарбонатите и фосфатите.

Тези микроелементи имат уникалното качество в разтвори да се разпадат на йони, които могат да провеждат електричество. По този начин те провеждат електрическите импулси, които мозъкът ни изпраща до клетките и тъканите ни. По същия начин при физическа дейност те участват и в активирането на мускулните тъкани. От особена важност за този процес е наличието на калий и магнезий, които позволяват плъзгането на мускулните влакна, а магнезият отговаря и за способността на мускулите да се отпуснат след свиване.

Освен това, тяхната балансирана концентрация спомага за осъществяването на флуидния обмен между клетките и тъканите. С промените в нивата на електролитите съответно се регулира присъствието на течности на принципа на осмозата. Така че, когато концентрацията на соли вътре в клетката е по-голяма от тази извън нея, водата преминава през мембраната навътре, за да изравни осмотичното налягане. 

Електролитите имат роля и в поддържането на киселинно-алкалния баланс в организма. Ако в концентрацията им се получи отклонение от нормалните им нива в кръвта, то това води до невъзможност за осъществяване на някои от функциите на организма, което пък се изразява чрез неразположение. Негативно влияние имат както увеличените нива, така и дефицитът на електролитите.

Някои от примерите за прякото отношение на електролитите върху жизнените ни показатели са високото кръвно, което може да се дължи на повишени нива на натрий. Продължителното натрупване на натрий пък води до сърдечни заболявания. Ниското съдържание на калий, калций и натрий в кръвта отключва мускулна слабост и се изразяват в неприятни крампи. Други симптоми за дисбаланс в електролитните нива са умората, сърцебиенето, неравномерният пулс, безпокойството, объркването, световъртежът, коремните спазми, главоболието, отоците и конвулсиите. Те не са безобидни и е добре да бъдат консултирани с лекар.

Обикновено тялото ни е така устроено, че да регулира нивата на микроелементите само. То има механизми да ги задържа, когато са му необходими. Здравословната диета е достатъчна, за да си ги набавим, когато сме здрави, а оттам нататък организмът поема контрола над тях. В стресови ситуации, например при силови тренировки, се намесва хормонът алдостерон, благодарение на който отделеният вече от бъбреците натрий се абсорбира отново в системата, за да предотврати загубата на вода. Същият хормон обаче повлиява на нивата на калия, като провокира неговото интензивно изхвърляне.

Заради прекомерната загуба на течности при дехидратация с различни причинители организмът не успява да компенсира електролитния дисбаланс. Понякога това се случва заради повръщане и стомашни разстройства, които са характерни симптоми на летните вируси. Затова особено през лятото и когато сме болни, приемът на течности е от ключово значение за възстановяването. Водата от чешмата обаче не съдържа необходимия минерален състав и затова не трябва да подценяваме важността на здравословната диета, която включва разнообразна храна, като се набляга на плодовете и зеленчуците.

Богати източници на натрий са млечните продукти, цвеклото, целината, доматите, маслините и солта. Калият, който подпомага тялото да разгради въглехидратите, можем да си набавим по естествен начин от броколите, тиквата, бананите, кайсиите, пъпеша, както и от цитрусите. Затова се препоръчва да слагаме по резен лимон във водата, която пием. Източници на магнезий са ядките, пълнозърнестите храни, зеленолистните зеленчуци и бобът.

Живка Гецова

Живка Гецова

Сътрудник

Живка Гецова е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. По-късно прави магистратура по международна сигурност в Sciences Po, Париж, с насоченост към въпроси от сферата на глобалното здраве. Работила е за две европейски агенции и има опит в различни медии в страната и чужбина.   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-сериозният замърсител на въздуха в Пловдив?