Следвайте ни

Д-р Ковачева: Безглутеновата диета не води нито до бързо отслабване, нито до подобряване на здравето

viber icon

Д-р Диляна Ковачева от сектор Гастроентерология към Вътрешно отделение на УМБАЛ "Еврохоспитал" с ценни съвети относно диетите. 

 

- Д-р Ковачева, нека първо уточним какво точно представлява глутенът?

- Най-общо казано глутен е названието на няколко протеина. Те се срещат основно в пшеницата, ечемика и ръжта.

Глутена придава еластичност на тестото и спомага за запазване на формата му по време на втасване.

- Има ли проблеми при усвояването на глутена? Някакви несъвместимости?

- Проблемите с усвояването на глутена са  с повишена честота в  последните години. Причината за това е от една страна по-добрата диагностика и разпознаване за заболяванията, от друга е промяната в хранителните навици, повишената консумация на пшеница, както и създаването на нови сортове такава с високо съдържание на токсични и имуногенни пептиди. Не на на последно място мога да посоча по-високото  съдържание на глутен в хляба, породено от редуцираното време за ферментация на тестото.

При някои хора приемът на глутен води до активиране на имунната система, което от своя страна води до увреждане на лигавицата на тънкото черво. Това се наблюдава при заболяването Цьолиакия. Съществуват и други състояния при които се наблюдават симптоми подобни на тези при Цьолиакията, но няма свързани антитела и увреждания на лигавицата на червата. Най-честите симптоми са подуване, газове или болка в корема, диария, гадене, обриви по различни части на тялото, главоболие, болка в ставите, скованост в краката, ръцете и/или пръстите, умора, бързо образуващи кариеси в следствие на лошото усвояване на калция, нередовен цикъл и др. Това в никакъв случай не означава че имате ли един от горепосочените симптоми трябва да изключите глутена от хранителните си навици. Поставянето на диагноза хранителна непоносимост или Цьолиакия е задача на гастроентеролозите и съветът ми е да се обърнете към лекар, ако подозирате че имате здравословен проблем, вместо да се опитвате да се лекувате сами.

- Защо глутенът е част от продуктите и храните?

- В буквален превод от латински думата „глутен“ означава лепило. Поради тези му качества е широко използван в хранителната промишленост. Глутенът присъства не само в голяма част от храните като сосовете и маринатите за салати, но и в част от някои медикаменти. Често се използва и в козметичната индустрия за направата на червила и кремове.

- Д-р Ковачева, продуктите без съдържание на глутен за толкова харесвани от хората, кога е опасно и вредно да сме на безглутенова диета и защо?

- През последните години се появиха много публикации които набеждават глутена като виновник за редица автоимунни заболявания. Истината е, че за голяма част от тези заболявания причината не е напълно изяснена все още. Но за съжаление нещата не са толкова прости – „не яжте глутен и ще сте здрави“. По-скоро съветът ми е: Хранете се разумно, балансирано и умерено, за да сте здрави. За повечето хора безглутеновата диета е абсолютно ненужна. Подобна диета често може да е небалансирана и би могла да доведе до различни хранителни дефицити, тъй като е възможно да има високо съдържание на мазнини, въглехидрати и захари. Също така може да съдържа малко фибри. Затова е важно да не се подлагате на подобен вид режим освен ако няма сериозно основание за това.

- Какво точно означава надписът на етикета „без глутен“?

- На пазара има много продукти обозначение като: „Gluten free“, „Free of Gluten“, „No Gluten“ или „Without gluten“. Тези надписи дават информация за липсата на глутен в хранителния продукт.

- Подходяща ли е за всеки безглутеновата диета?

- Както вече споменахме, спазването на безглутенов режим на хранене при отсъствие на заболяване, налагащо това, може да крие опасности за здравето на хората.

- Има мит че безглутеновата диета дава бързи резултати за отслабване? Вярно ли е това?

- В безглутеновите храни често има повече захар. Хората, които стартират безглутенова диета с цел отслабване, често прибягват до пакетираните храни в супермаркетите, но в тези продукти  има наситени или трансмазнини, а също така и рафинирана захар. Това не води нито до бързо отслабване, нито до подобряване на здравето. Много безглутенови продукти съдържат значително повече калории от техните аналози. Например, за да заприличат на бисквитите от пшеница, в безглутеновите овесени бисквити производителите слагат по-голямо количество захар и мазнина.

- Вашите съвети и препоръки за балансирано и здравословно регулиране на теглото?

- На този въпрос не може да се даде един верен отговор, валиден за всички. Под внимание трябва да се вземат възрастта, полът, придружаващи заболявания, професия и много други фактори. Общите препоръки за всички са: на първо място - спортувайте. Старайте се за избягвате пакетираните храни. Хранете се със сезонни и локално отглеждани плодове и зеленчуци. Не забравяйте за месото, рибата и морските дарове. Старайте се да планирате поне 4 хранения през деня. Опитайте се за намалите стреса и да имате достатъчно сън. Не на последно място пийте достатъчно вода.

- Какъв да е хранителният ни режим през летните месеци?

- По тази тема отново има много мнения, препоръки и експерти. Моят съвет е да не се поддавате на модните тенденции в храненето,  а да се спазва балансиран и разумен хранителен план. Това включва достатъчно количество плодове и зеленчуци, риба и морски дарове, месо и разбира се в умерено количество ГЛУТЕН съдържащи храни. Не забравяйте да пиете достатъчно ВОДА особено в топлите месеци.

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?