Следвайте ни

7-те начина да се справим с хроничния стрес

viber icon

Уморени, тъжни, носталгични, отпуснати, нещастни, вечно бързащи... Работата ви затрупва, времето не стига. За времето и вниманието ви се борят още децата, партньорът, роднини, приятели, колеги. Проблемите са много, дните ви - едни и същи. Ангажименти, ангажименти, ангажименти... Заеми, ипотека, домашни... Радост и надежда отдавна не са ви навестявали. Нямате желание за нищо. Откъде да вземете сила и енергия, как да оцветите дните на живота си, как да върнете любовта, страстта, вдъхновението и смисъла? Как да се справите със стреса и да живеете живота, който искате?

Какво можем да направим, за да снижим тревогата и да повишим вярата, надеждата, положителната нагласа и енергията си? 

1. Благодарност - всеки ден да намерим 10 неща, за които да благодарим (например: “Здрав съм, имам дом, имам работа, имам 20 дни отпуск, имам партньор, имам приятел, с когото всичко мога да споделя, всеки ден се разхождам на любимо, красиво място, децата ми са здрави, имам хубави дрехи, пътувах на интересно място тази година, живея в спокоен квартал, живея в град с възможности... и т.н.)

2. Колкото и егоистично да ви се стори следващото, предприемете риска да го направите, за да усетите ползата от него.

Спомнете си, че в света има хора, които са в още по-тежко положение от вашето - живеят без дом, гладуват, страдат от нелечимо заболяване, загубили са всичките си пари, обвинени са несправедливо и излежават присъда в затвор, живеят в страна с военни конфликти, жените не работят  и т.н.

3. Направете оценка на мащаба на ситуацията - “Какво ще си спомням и какво ще мисля за тази ситуация след 5, 10, 15, 20, 50 години?

4. Изпейте парадоксална песен - с тъжен текст и весела бодра мелодия. Нека емоцията, с която пеете, да е противоположна на смисъла. Не можете да пеете, не ви е до песен? Това означава ли, че отново искате да се върнете в начина на живот, заради който прочетохте статията до тук? 

5. Да се научим да даваме сами на себе си надежда и кураж. Обичайно в трудна ситуация се обаждаме на най-добрия си приятел, оплакваме се и той ни утешава и успокоява, казва ни добри думи и връща надеждата и вярата ни.

Предлагам ви едно упражнение. Аз съм го нарекла “Разговор с огледалото” - застанете пред огледало и като се гледате, си представете, че отражението ви е най-добрият ви приятел, че много обичате този човек отсреща, че ви е грижа за него, че искате да му помогнете, да го мотивирате и утешите, да му покажете всички негови силни страни, да му припомните всичките му успехи, всички трудности, през които е преминал и се е справил.

Говорете на себе си. Имате нужда от това. Имате нужда да признаете постиженията и усилията си, да си припомните мечтите си и да си дадете надежда и енергия да ги осъществите.

6. Какво хубаво ви очаква в бъдеще? Представяйте си, визуализирайте, дайте образ, създайте шаблон на това, което искате да ви се случи. Защо? Защото, когато тази картина вече е в ума ни, нашите възприятия са се настроили и “са нащрек” за това, което искаме.

Когато в реалността възприятията ни срещнат възможности за реализирането на нашата цел, те ни карат да им обърнем внимание, да ги видим, да им откликнем и да предприемем действие в желаната посока.

7. Отвличане на вниманието. В народопсихологията ни е да казваме: “Не му обръщай внимание!” и да “си заравяме главата” за неща, на които всъщност трябва да обърнем внимание. Важно е да разберем кога да не обръщаме внимание.

Внимание трябва да обръщаме на онова, което отбягваме, което ни измъчва, което ни плаши, което ни е трудно. А да отвлечем вниманието си е нужно, когато сме направили всичко, което е необходимо за новата си цел - представили сме си я, планирали сме я, развили сме ново умение (например повишили сме уменията си за работа с компютър, усвоили сме ново ниво на език, преминали сме през обучение и т.н.). На този етап трябва да отместим поглед от целта си и да й дадем време да се случи. Какво да правим през това време? 

Всичко, което ни кара да се чувстваме живи и щастливи - разходки, плуване, практикуване на любим спорт, тичане, четене на книга, разговор с приятел, приготвяне на любима вкусна храна, гледане на филми, рисуване, актьорска игра, свирене на инструмент, пътуване...

Защо да отвлечем вниманието си? Защо да забравим? Защото си представете, че когато непрекъснато държите на фокус целта си, сякаш към нея сте насочили слънчев лъч през лупа. Знаете какво е последствието - запалване и изгаряне. А вие не искате да прогорите целта, нито себе си, нали?

Източник: zdrave.to

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?