Подай сигнал

Защо не духа топло? Най-честите проблеми с парното на колата

На път

от Екип Марица 2418 прегледа 0

 Проблемите с личния автомобил могат да накарат и най-спокойните хора да се изнервят

Проблемите с личния автомобил могат да накарат и най-спокойните хора да се изнервят. Ако парното на автомобила внезапно започне да духа студен въздух вместо топлина в средата на студена зима, имате основателна причина да бъдете разочаровани. Пробленото отопление на колата може да превърне шофирането в студените зимни месеци в неприятно изживяване..

Няколко различни неща могат потенциално да се объркат в системата за отопление на купето, защото тя има много компоненти, които работят заедно, за да затоплят колата ви. Ако е налице е един или повече от тези проблеми, вашето превозно средство може да духа хладен въздух, вместо да топлина.

Ето и петте най-често срещани причини, отоплението на колата ви да не работи нормално:


- Няма достатъчно охлаждаща течност (антифриз) в системата
- Проблеми с радиаторчето на парното
- Запушени или счупени елементи за контрол на отоплението
- Повреден термостат
- Теч на охлаждаща течност (антифриз)

Нека да разгледаме по-задълбочено всяка една от тези причини.

Причина 1: Няма достатъчно охлаждаща течност (антифриз) в системата

Вашата кола използва охлаждаща течност, която обикновено се състои от 50% антифриз и 50% вода, за охлаждане на двигателя, особено през горещите месеци на лятото. През зимата, загрялата охлаждащата течност се довежда от двигателя до радиатора на отоплението, където отдава топлината си, за да може да загрее въздуха влизащ в купето.

Нормално е в началото, докато двигателя на колата загрее, да духа хладен въздух в купето. Но ако хладният въздух продължава да духа и след загряване на двигателя, първото нещо, което трябва да проверите, е нивото на охлаждащата течност. Когато нивото на охлаждащата течност в системата е ниско, тя няма да може да достигне до радиаторчето на парното, за да отдаде топлината си ефективно.

Причина 2: Проблеми с радиатора на парното

Радиаторът на парното най-често се намира под таблото на автомобила и също може да е причина за проблемите с отоплението. Това се случва когато охлаждащата течност не циркулира правилно през тръбите му, горещият въздух от вентилатора не достига до него или има запушване в самия радиатор.

Ако подозирате, че нещо не е наред с радиатора на парното, следете за появата на някой от тези признаци:
- замъгляване вътре в колата
- появата на лек сладникав мирис в колата
- няма теч в охлаждащата система, но нивото на антифриза намалява бързо.
- прегряване на двигателя

Причина 3: Повреди на въздуховодите и контролните апарати

Понякога, причината за проблемите с отоплението се крие в развален клапан за контрол на „топло-студено“, повреда във въздуховодите или повредени контролери за регулация на парното. Ако клапанът е заседнал на позиция ограничавщ достъпа на топлина или самата врътка на таблото е повредена, това ще възпрепятства нормалната работа на системата за отопление и вентилация на колата ви.

Причина 4: Повреден термостат
Ако термостатът на колата ви е повреден, това също може да наруши правилното функциониране на системата за отопление. Смяната му обикновенно е лесна и сравнително евтина процедура.

Причина 5: Теч на антифриз

Последният общ проблем с отоплението на колата е теч на охлаждаща течност. А както стана ясно, ниското ниво на антифриз в системата, води до проблеми с отоплението на колата през зимата. Има много различни места, където може да има течове и да се губи антифриз. Не забравяйте да проверите маркучите, радиатора и водната помпа за евентуални повреди.

Защо е вредно дългото "подгряване" на колата?

Особено сега, през зимата, немалко от водачите на моторни превозни средства привеждат колата в действие, но я държат на "празни обороти" над десетина минути преди да потеглят. Трябва ли да се спазва тази процедура?

Отговорът е отрицателен, а това, което трябва да знаете, е, че за да стигне мотора оптимална температура, са нужни не повече от две минути. Това важи особено за по-новите автомобили, които са с по-малък работен обем и са снабдени с турбокомпресори.

Тези агрегати принципно са с по-ограничен ресурс и не трябва да се забравя, че показанията на километража невинаги са точен показател. Важни са т.нар. мото часове или времето, когато двигателят работи. По-голямото износване на моторите, които се държат дълго на празни обороти, се дължи и на други проблеми.

Когато агрегатът работи на празен ход, налягането на маслото е по-ниско и то циркулира по-бавно. Ако двигателят работи на празен ход над петнайсетина минути пък, то в горивните камери на цилиндрите започва да постъпва ограничено количество горивна смес.

Въпреки че количеството е ограничено, сместа не успява да изгаря напълно, което съществено повишава натоварването на мотора. Продължителната работа на празен ход може да доведе и до прегряване на катализатора, следствие на което той да излезе от строя.

Друг проблем при ниските обороти е по-високата вероятност за образуване на нагар по запалителните свещи. Този нагар влияе на функционалността им, води до повишаване на разхода на гориво и снижава мощността на двигателя.

Източник: bryantmotors.com; fakti.bg

Коментари