Подай сигнал

Загражден плаши с нови протести

Заради недовършения път от Белица три села заобикалят по 60 км

Регион

от Петя Гайдарова 251 прегледа 0

Жители на Загражден заплашиха да се вдигнат отново на протест, ако не започне дългоочакваното строителство на пътя от Белица. Третокласното трасе осигурява бърза връзка на селата Баните, Давидково и Загражден с област Пловдив и е алтернатива на пътя Пловдив - Асеновград.

През март 2017 г. и през лятото същата година хората от Загражден бяха готови да блокират главния път Смолян - Пловдив заради недовършеното трасе. Местните негодуват, че пътят стои недовършен от половин век. Те сформираха инициативен комитет "Горди загражденци" и за два дни събраха 600 подписа в подкрепа на протестно писмо, пратено до 11 институции. Оттогава хората настояват пътят да се довърши незабавно. По отсечката остават около 7.5 км да се асфалтират, но това не се случва с години.

"Нашите деца от Загражден, Давидково и района на Баните са в Асеновград и Пловдив. По този път от селото ни до Лъки е 30 км, а до Асеновград е 60 км. Той скъсява много времето да си дойдат, докато сега обикалят 200 км през Смолян и Пампорово", обясняват от инициативния комитет.
През ноември 2017 г. от АПИ обявиха, че стартира обществената поръчка за изпълнител на строителството. Оттогава обаче нищо не се случи на терен и хората отново негодуват, че сагата с пътя продължава.

"То от 2 години стартира, като слушаш АПИ. Само печелене на време. До 20 август ако не започне да се работи, на 25 август вече няма отлагане на протеста и без повече писане и уведомления", заявяват от сдружението на Загражден.

От АПИ излязоха веднага със съобщение, че в момента се подготвя техническият проект за строителството на трасето.

"Проектът е на стойност 4 124 136 лв. и е включен в годишната програма на АПИ за 2019 г., като се предвижда цялостната реализация да приключи през 2020 г.
Трасето на отсечката, която ще бъде изградена, преминава през тежък планински терен. Пътят е строен преди повече от 50 години, с тесен и неотговарящ на класа на пътя габарит, слаба пътна конструкция и лошо отводняване. Асфалтовата настилка е с малка ширина, в изключително лошо състояние, разрушена или липсваща. Предвид сложността на трасето, в хода на проучвателно-проектантските работи възникнаха редица въпроси, свързани с уточняване на обхвата на пътя и укрепване на пътната конструкция с оглед осигуряването на нормативно определения габарит, което наложи взимането на допълнителни решения от страна на проектанта и възложителя", обясняват от АПИ. И допълват, че в момента се извършва преглед на проектната документация и проектът се съгласува със заинтерес​ованите експлоатационни дружества и институции, чието съдействие, разрешение или становище е необходимо за реализирането на проекта. След като проектът бъде приет, следва издаване на разрешението за строеж и стартиране на същинските строителни работи на терен и подписване на протокол за откриване на строителната площадка. Периодът за приемане и одобрение на проекта и издаване на разрешението за строеж не е включен в срока на договора, тъй като е необходимо технологично време за спазване на нормативно определените процедури по Закона за устройство на територията и приложимите нормативни разпоредби", твърдят от АПИ.