Владимир Зайков: Летище Пловдив е заложник в задкулисна игра

Развитието на аеропорта ще е катализатор за икономиката в целия регион, но някой май го бе подготвил за персонална концесия

Инж. Владимир Зайков е потомствен авиационен специалист, роден е в Хасково. Първите 7 години от живота си е прекарал в Узунджово, където баща му е бил военен летец. По-късно семейството се премества в Пловдив, където Владимир завършва Математическата гимназия. Продължава образованието си във Военновъздушното училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия и Военна академия в София. Служи във Военновъздушните сили, като се издига до една от най-високите позиции - началник-щаб на базата в Граф Игнатиево. Напуска армията по собствено желание, след което работи на различни управленски и мениджърски позиции. От 10 години е оперативен директор на „Тракия икономическа зона“. Зайков е човекът, който представлява консорциума между ТИЗ и ПИМК, кандидат за концесията на Летище Пловдив.



- Г-н Зайков, консорциумът, който представлявате, бе класиран на второ място в конкурса за концесия на Летище Пловдив. Знаете ли какво се случва с процедурата, след като първият класиран отказа да подпише договора? 

- От 2 месеца нямаме информация какво се случва с процедурата. Концесията е обявена през 2017 г. по стария закон, в който ясно е разписано как трябва да се действа в подобни случаи. Законът за концесиите бе променен тази година, но и там е разписано - след като процедурата е започната по стария закон, тя трябва да бъде завършена по него. При отказ на първия класиран да подпише договор трябва да бъде поканен вторият. За трети и четвърти не става дума, но поканата за втория е задължителна. Това е по закон. На практика обаче се случва нещо друго, а ние само можем да гадаем какво. Вече втори месец нямаме обяснение от дирекция „Концесии“ при Министерството на транспорта как ще продължи процедурата. В началото имахме някаква комуникация, но напоследък служителите дори не вдигат телефона. Входирахме и официално писмо в Министерството, на което почти месец вече няма отговор!

- Как си обяснявате подобно поведение от представителите на министерството? 

-Нямам обяснение. Вероятно ставаме свидетели на нов български феномен - персонално изработена концесия. Няма друго логично обяснение, освен цялата процедура да е била подготвяна за определен човек или субект. И след като той се е провалил, лобистите не знаят как да реагират. 

- Говорите за процедура в полза на китайците от „Хайнан“? 

-За този консорциум, но не точно за китайците. Първоначално имахме усещането, че на конкурса сме се състезавали с гении. Тяхната проектна документация получи 98,5 от 100 възможни точки. Какво се случи обаче? Тези гении се отказаха. За нас отдавна е ясно, че китайци в този консорциум нямаше. Обяснението, че след смъртта на изпълнителния директор ситуацията се е усложнила и затова офертата не е потвърдена, звучи удобно, но не е убедително. Нито пък коментарите, че „Хайнан“ е имала трудна година в бизнеса и плановете за Пловдив са се променили. Според мен такива планове никога не е имало. Доколкото знам, от "Хайнан" са участвали само с нефинансова апортна вноска. Цялата инициатива е била на Асен Василев и неговите български партньори, а китайците са били само за помпане на имиджа. По принцип китайците не правят инвестиции, те правят инвазия. 

Не крия, че докато вървеше процедурата, направихме своето проучване чрез фирма за икономическо разузнаване. И тя не откри никакви следи за този консорциум. Имаше една регистрирана фирма в Германия с 50 евро капитал. После се бе преместила в Холандия на адрес, на който има регистрирани десетки подобни дружества. На посочения телефон за връзка вдигаше госпожа, която знаеше само холандски. Доста несериозно за консорциум, който трябваше да инвестира в Пловдив 80 млн. евро. 

- А вие имате ли готовност да защитите с реални инвестиции и действия своето предложение? 

- Разбира се! Нашият бизнес план е разработен след подробен анализ на потенциала и ползите за Пловдив и целия регион.  Когато бе обявена процедурата, се събрахме една много качествена работна група. В нея включихме икономисти, финансисти и авиационни специалисти. Всички заедно направихме реални разчети, които почиват на коректен анализ, без да влагаме излишен оптимизъм в плановете за развитие. Това е регионално летище и като такова може  да печели и да бъде силен катализатор за развитието на икономиката тук. Не говорим само за Пловдив, а за Асеновград, Пампорово и цялата област, както и за съседните - Смолянска, Пазарджишка, Хасковска, Кърджалийска, Старозагорска. Според европейските стандарти всеки пътник, преминал през терминалите, остава средно 30-35 евро за летището и 350 евро в региона. В нашия разчет залагаме 20 лева от пътник за летището и 300 лева за региона. Това е нещо напълно реално и изпълнимо. При това става дума за пари, които не отиват в банковите сметки, а се движат в икономиката и създават добавена стойност. Всеки може да пресметне какво означава това при един съвсем лесно постижим пътникопоток от 300 000 души годишно. 

Конкуренцията от новия концесионер на летище София обаче също не е за подценяване?

- Не, това е несериозно. Не можем да очакваме, че големите туроператори или лоукост компании ще водят гости в Пловдив, като ще ги карат да кацат в София, а после ги лашкат 2 часа и половина с рейсовете, за да стигнат до местните хотели. Освен това напоследък софийското летище разчита най-вече на бизнес пътуванията и живеещите в чужбина българи и техните семейства, които летят до Европа и обратно. Докато ние залагаме изключително на туристическите посещения. Според анализа за уважавана маркетингова фирма потенциалът на региона е за около 6,2 млн. туристически посещения на година. Представете си колко малка част от тях трябва да спечелим като клиенти на летище Пловдив, за да работи то с оптимален капацитет. В същото време не трябва да подценяваме и потенциала на летището да обслужва карго полетите. Тук става дума за изграждане на карго хъб, който ще даде възможност не само за поемане на товари в Пловдив като крайна точка и обратно, а за разпределение и преразпределение на стоки за доста по-широк регион. В съчетание с интермодалния терминал, на който се осъществява бърз трансфер на товари от жп вагони на камиони, един такъв хъб за превоз на стоки и по въздуха ще изиграе наистина значителна роля за развитието на местната икономика.  Тази комбинация е по-добра даже от излаза на море, защото осигурява целогодишно бързото движение на стоки. 

- Защо обаче и този опит за отдаване на концесия на летището забива в девета глуха?      

- На практика това е третият опит за концесия на летището. Първият бе само за карго. Тя не успя. Не съм сигурен дали изобщо се стигна до обявяването . През 2016 бе открита втора, но не се яви нито един кандидат. И последва сегашната, която стартира още през 2017 година. На нея се явихме трима кандидати. Единият съвсем правомерно бе отстранен, а останалите бяхме класирани. От действията на министерството обаче ми се струва, че някой има интерес и този опит за концесия да се окаже неуспешен. 

Кой би имал подобен интерес? 

-Аз лично оценявам като глупави твърденията, че някой на високо държавно ниво не желае Летище Пловдив да се развива, защото е само на 140 км от софийското и ще му създава конкуренция. По-скоро става дума за интересите на една групичка на средно ръководно ниво в министерството, за която сегашната ситуация с летището е много удобна. Защото на практика 40% от приходите от такси на аеропорта в Пловдив отиват в тази структура и  осигуряват заплатите, вместо парите да остават тук и да се реинвестират за развитие. Това е дребната игра на чиновника. В същото време обаче е видно, че при сегашния начин на стопанисване и управление летището няма бъдеще. Първо - защото държавата не е най-добрият стопанин, и второ - мениджърският екип няма мотивация да развива аеропорта. Същото се отнася и до кметовете на общините, които участват във Фонда за развитие на летището. Не може да инвестираш едни пари в нещо и да не се интересуваш как можеш да спечелиш от собствената си инвестиция. Да, има нелош договор с маркетинговата фирма. Контрактът е полезен, защото чрез портала на фирмата над 2,5 млн. души на ден имат възможност да получат информация за Пловдив и региона и да ги изберат за своето пътуване. Отворете страницата обаче и вижте какво има там - една голяма красива снимка на летището и нищо друго - няма данни за културните, природни и исторически забележителности, за спа центровете, за местата за настаняване, за културния календар, транспорт, логистика, заведения и т.н. Нас на практика ни няма на картата. Как да си осигуриш клиенти, като никой не знае кой си? Развитието трябва да е инициатива на фонда и мениджмънта, защото маркетинговата фирма ти предоставя само един добър щанд, ти обаче трябва да решиш какво да изложиш на него. Освен това договорът е сключен във време, когато таксите за подобна услуга за били много по-високи. Сега фондът дължи пари по този контракт, но трябва да се знае, че в момента таксите са значително по-ниски и условията трябва да се предоговорят. Не съм наясно обаче дали някой във фонда и управата на аеропорта се интересува от това. Повтарям - абсурдно е да даваш пари за нещо и да не се интересуват как можеш да спечелиш от него. Това при частен стопанин на летището не може да се случи.       

-В тази връзка как ще коментирате последната идея на община Пловдив тя самата да стане собственик на летището и да поеме управлението му? 

- Меко казано, като странна. С решение на местния парламент  от 2017 година нашият консорциум бе подкрепен официално като кандидат за летището от община Пловдив. След като в плановете на администрацията е възникнало друго, бе редно поне да ни уведомят. Когато попитах вносителя на предложението кое е наложило този обрат, той просто посочи с пръст нагоре. Не знам кое е това горе, но решението е странно. Ако имаше идеи как да развива аеропорта, община Пловдив можеше отдавна да ги реализира чрез кадрите, които излъчваше в борда на директорите на летището. Освен това тя дълго време имаше водеща роля и във Фонда за развитие. До момента обаче не сме видели резултатите от тези добри идеи. Има и друг проблем - как общинските съветници, които преди година гласуваха да подкрепят нашия консорциум, сега се завъртяха на 180 градуса и решиха обратното? На всичко отгоре общината на практика не се съобразява със закона, според който откритата процедура по концесия на практика не е приключила. Надявам се да няма връзка между новата инициатива на общината и съмненията за подготвяната персонална концесия за един предварително избран кандидат, която сега трябва да бъде развалена, защото избраникът се е провалил.  Ако кметът има нови идеи за развитие на летището, беше редно да ги сподели с представителите на нашия консорциум, който той сам е подкрепил преди година. Отделно от това бих го попитал как смята да осигури необходимата инвестиция от 80 млн. евро, за да заработи наистина летището? Ние сме готови да потърсим законова възможност общината да се включи в управлението без утежняващи за нея финансови условия, ако тя наистина иска това. За нас в случая е най-важно сегашната процедура да бъде завършена по законовия начин и той е само един - да бъдем поканени да подпишем договор за концесия като втори класиран кандидат. Всичко друго ще е знак за задкулисие.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?