Подай сигнал

Веселина Сариева: Смелите творци ще направят Пловдив 2019

Хората под тепетата живеят с културата, те поддържат екосистемата на града Сега най-важното е да се чувстваме горди и за нас европейската година да е празник

Интервю

от Руслан Йорданов 1160 прегледа 0

Веселина Сариева

Веселина Сариева е утвърден културен мениджър от Пловдив. Има магистърска степен по славянска филология от Пловдивския университет. Заедно с Катрин Сариева основава галерията SARIEV Contemporary, фондация „Отворени изкуства" и Artnewscafe. През 2008 г. тя създава Нощта на музеите и галериите. Веселина популяризира българското съвременно изкуство на местно и международно ниво.

Носител е на Железния медал за съвременно изкуство "Венцислав Занков" и наградата "Жена на годината" на списание "Грация" през 2011 г.


- Г-жо Сариева, какви са очакванията Ви за Пловдив - Европейска столица на културата (ЕСК)?

- Изключително радостна и горда съм, че Пловдив вече е Европейска столица на културата. Това е признание за града и за мястото му на културната карта на Европа. Самата аз разпознах потенциала на Пловдив още през 2004 г., когато започнах да се занимавам с културни проекти тук. Обичта към Пловдив ме накара да се занимавам с култура и културен мениджмънт. Самият град ме е провокирал да бъда това, което съм.

Никога не съм се съмнявала, че Пловдив може да бъде място за култура. Хората, които работят и творят тук, моите колеги, са изключително смели хора. В Пловдив се раждат много силни идеи. Така че самото пространство на града е подходящо за това, което може да се случи. Още когато спечелихме титлата през 2014 г., си казах: Ние си свършихме работата!

Знаех, че оттук нататък предстоят много по-широки процеси и дейности, които надхвърлят полето на културата и реално ще определят каква ще бъде тази ЕСК. От самото начало твърдях, че ЕСК не е само културно събитие - то е социално, политическо и т.н.

- Преди 15 години градът не беше в най-добрата си форма, едва напоследък се посъвзе. Имахте ли периоди на съмнения?

- Падам си малко визионер. Винаги се занимавам с неща и територии, които не са разработени. Говоря за всичките ми дейности - дори за ул. „Отец Паисий", където се намираме в момента, с нашия неформален културен център, оформен от галерия за съвременно изкуство, арткафене, фондация и през лятото открита сцена за култура. През 2004-та улицата беше основно с магазини за злато, но и чейнчаджии. Имаше специфичен, но и леко престъпен вид. Тук на мястото на кафето имаше паркинг и сервиз за видеотехника. Когато открихме галерията, тя беше в тази задънена и неприветлива улица. Малко по малко започнахме да променяме мястото и да му вдъхваме живот.

Правихме концерти, изложби, партита, литературни четения и дори фестивали. Самото място придоби характер на този неформален културен център, който е сега. Това е симптоматично и за начина, по който работихме с целия град. “Нощта на музеите и галериите" (днес Нощ/Пловдив) за мен беше механизъм да помогнем на другите културни институции да привлекат аудитория да направят проекти за широка аудитория, най-вече да повярват.

Нощта подкрепи откриването и развиването на нова културната инфраструктура на града с десетки места, които откри за култура - като започнем от Ядрото в "Капана" до детмаг "Снежанка". В тази посока с Катрин Сариева и експерти направихме “Алтернативната карта на Пловдив". В "Капана" осъществихме гигантския “Проект 0" на Кирил Кузманов, който стартира още в тъмната за "Капана" 2010 г., говорейки за мястото, и бе реализиран през 2014 г., когато почна подемът на квартала, и беляза самия старт на неговото развитие. Впоследствие, за да подкрепим вече започналото развитие на квартала, по програмата на “Пловдив 2019" отворихме галерия там. Но когато "Капана" започна да се комерсиализира, се оттеглихме.

В социалните си дейности ние сме тези, които стигат дотам, където започва едно позитивно социализиране на средата и е създадена екосистема. Развиваме потенциала и насочваме енергия към него.

- Готови ли са пловдивските творци за европейската си година?

- Пловдивчани са готови, те обичат културата, посещават събитията, живеят с културата. Пловдивчани са много ревностни, именно те ще направят Европейската столица на културата 2019. Затова и девизът "Заедно" е изключително добро попадение. Има хора, които са от различни поколения - от Пенка Калинкова, която беше приятелка на баба ми, до съвсем млади, като Велизар Димчев, който е най-младият галерист в града.

Хората са културно активни на много нива. Те къде по-остро, къде по-балансирано, поддържат екосистемата на Пловдив. Има много хора от други градове, които харесват Пловдив, поддържат го и непрекъснато са тук. За мен този баланс е много важен. За пръв път осъзнах потенциала на града в Нощта, когато ние обединихме най-различни поколения, естетики, аудитории. Видя се, че тук има публика за изкуство и Пловдив може да бъде притегателен център с правилните стъпки и действия.

- Нощта на музеите и галериите е едно от най-вълнуващите и мащабни събития в страната.

- Не всеки може да го направи. Има значение как общуваш. Всичко е заложено в самия момент на комуникация - доколко правиш хоризонтална структура. Вярвам, че всички трябва да седим на една маса и да бъдем равнопоставени - от екипа до партньорите. Много демократична е самата система, която се опитвам да изграждам. Пловдив определено има този потенциал. За мен най-важното е пловдивчани да се чувстват достойни и горди и за тях тази година да е празник.

Прекрасно ще бъде, ако това може да се каже на всеки един човек - от центъра до кварталите. Защото, когато един човек се чувства достоен гражданин, той е щастлив и удовлетворен и дава за града. Болно ми е за всички неправди, отклонения и безумия, защото те рефлектират върху гражданите. Един е мениджър, друг е известен артист, трети управлява града, но всички сме хора и граждани. Нашата цел е да приближим културата до обикновените хора. Социализацията, която културата дава на хората, нищо друго не може да го даде.

- Миналата година имахте спор с кмета Тотев за спасяването на паветата на ул. „Отец Паисий". Жертва на скандала падна Нощта. Забравихте ли вече този инцидент?

- Трудно е да се забрави. Отмяната на Нощта през 2018 г. беше изключително трудно решение, след като 15 години сърцето ми е било в този фестивал. Това решение беше взето, защото ситуацията беше станала тотално абсурдна и не можеше да продължи нормалната реализация на фестивала. Нямаше друг начин.

Намесиха се и медиите, стигна се до небивали казуси, които ще останат във фолклора. Моето решение беше взето заради Пловдив, а и не съм човек, който търси медийна популярност на базата на конфликта. Може би такива хора има, но аз не съм от тях. Видях и лошо, но въпреки това съм идеалист и вярвам в добрите намерения на хората и исках да дам шанс на това да се възстанови диалогът. Вярвам, че Нощта е оценена. И че никой не е искал да я загуби или приватизира. Сега след една нулева година няма да ни е лесно, но намираме подкрепа.

Коментари