Подай сигнал

Веганството - философия на бобеното кюфте

Растителното меню повишава енергията, вталява и ободрява, но крие и рискове за здравето

Гурме

от Ангелина Димитрова 1148 прегледа 0

Веганите, за разлика от вегетарианците, се хранят изключително с растителни продукти и не използват нищо, чието производство е свързано с експлоатацията на животни. Те изключват от хранителната си диета месото, рибата и морските дарове, яйцата и млечните продукти. Не използват изделия от животински произход като кожа, коприна и вълна, пчелен мед и желатин, както и козметика и тютюни, тествани на животни.

Думата веган е създадена от британеца Доналд Уотсън, който я образува от първите и последните букви на vegetarian, в превод вегетарианец. Тя започва да се използва официално със създаването на Веган обществото на 1 ноември 1944 г. в Лондон. Основателят на движението Уотсън става вегетарианец на 14 години, на 30 вече е веган и доживява до 95-годишна възраст. Умира през 2005 г.

Освен сурови плодове и зеленчуци веганите могат да се изхранват прекрасно с вкусни супи. Ако зеленчуците се поставят в гореща вода, супата ще е по-плодова и ароматна. Вкусът <210> може да се обогати с коренов зеленчук - магданоз, целина, пащърнак или ряпа. Добре е да се добави настърган чесън или ядки. За вкуса е най-добре да се добавят най-много два вида подправки, защото зеленчуците са достатъчно ароматни. Може да се постави чиния с нарязани билки на масата, така че всеки да добави в порцията си за вкус. Зеленчуковите супи подобряват храносмилането и са диетични.

Те вървят чудесно с парче ароматен домашен хляб. В забързаното ни ежедневие на почит е изпитана рецепта за бърз домашен хляб. Домакините смесват кофичка кисело мляко с чаена лъжичка сода, след като кипне, добавят яйце, малко зехтин, няколко нарязани маслини без костилки и брашно колкото поеме. Изсипва се в йена глас и се пече. За веганите вариантът е от брашно, получено от смлени 500 грама сурова елда, 150 грама ленено семе, 150 грама кашу, 150 грама сусамено семе, 1 пакетче бакпулвер, суха подправка по избор, например самардала, и литър вода. Всички продукти се разбъркват в купа, изсипват се в тава и се пече 50 минути на 160 градуса.

Ако хлябът и супата не са ви нахранили, може да поднесете и кюфтета от боб например. Те се правят от салатен боб, който е предварително накиснат, сварен и пасиран. Добавя се червен лук, нарязана зелена чушка, зелен лук и маслини, морков и хляб. После се прибавя жълтък, може и без него, чесън, кимион, черен пипер, джоджен, чубрица и магданоз. Оформят се кюфтенца и се овалват с брашно, после - на тигана.

Веганството печели все повече привърженици заради ползите, които растителното меню предоставя: отслабване, повишена енергия, по-добро сърдечно здраве, понижаване на нивата на холестерола, по-добър сън, сияйна кожа. Затова желаещите да изключат животинските протеини от менюто си трябва да си набавят достатъчно растителни протеини - от варива, ядки и семена.

Друг риск, свързан с веганския начин на хранене, е недостигът на витамин В12 и калций заради липсата в менюто на продукти като мляко и сирене. Витамин В12 е важен за здрава имунна система, а калцият - за доброто здраве на костите и зъбите.

Хората, които не консумират млечни продукти, могат да си набавят въпросните вещества от тофу, спанак и кейл.

Изпитани рецепти

Ароматен веган козунак

Необходими продукти: 250 грама бяло брашно, 125 мл веган мляко от кокос и бадем, 30 грама кафява захар, 40 грама кокосово масло, 1/2 пакет суха мая, 1/2 к.л. ванилия, щипка сол, 3 с.л. веган шоколадови парченца

Начин на приготвяне: Маята, ванилията и захарта се разтварят в леко затопленото мляко и се оставят десетина минути. Брашното се пресява и се прави кладенче, в което се изсипва маята и всички останали съставки без шоколада. Ако кокосовото масло е прекалено твърдо, се разтапя предварително. Замесва се тестото, намазва се с масло отвсякъде, за да не хване коричка, и се оставя да втаса на топло за около час. След като удвои обема си, тестото се премесва с малко кокосово масло и шоколадовите парченца и се заплита според моментното вдъхновение на готвача. Втасва на топло още час-час и половина и се пече на 200 градуса за 30 минути. Изяжда се бързо, преди да са се усетили съседите.

Пролетни кюфтета

Необходими продукти: 1 връзка копър, 2 връзки магданоз, 1 връзка лапад, 2 връзки пресен лук, 1 връзка чесън

Начин на приготвяне: Ситно нарязаните зелении се претриват с малко сол, за да омекнат. Добавят се 1 к.ч. овесени ядки, 2 ч.ч. пълнозърнесто брашно и накиснати от предишната вечер 10 броя бадеми, пасирани с 3 к.ч. вода. Всичко се замесва и се пече за 40 минути на 180 градуса.