Подай сигнал

Умна пощенска кутия известява по телефона, че имаме пратка

Интервю

от Хенриета Георгиева 431 прегледа 0

Деян Дънешки е инженер с магистърска степен по изчислителна техника от Техническия университет в София. Работил е в Техническия университет - София, и в компании от сектора на информационните технологии. Бил е член на управителния съвет на Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ). Заемал е поста директор на ИА „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи”. От юни 2010 г. до май 2013 г. е главен изпълнителен директор на „Български пощи” ЕАД. Става отново изпълнителен директор на компанията през ноември 2014 г.

-Кое е най-сериозното предизвикателство за „Български пощи”? Коя е най-важната битка, която водите?

- При бурното развитие на информационните технологии безспорно най-сериозната ни битка е с конкуренцията и с изоставането ни в технологиите. Стремим се да ги компенсираме. В последните години внедряваме нови технологии, нови софтуерни решения, купуваме нови машини.

- Какъв е делът на „Български пощи” в динамичния пазар на куриерски услуги?

-Български пощи“ ЕАД отчита почти 90% от общия размер на приходите от пощенски пратки за страната и 99% от приходите от международни изходящи пратки. Като цяло държим първенство в пратките, които пътуват за чужбина -малки колети, писма.

Отстъпихме лидерството в частта пощенски колети за страната до 20 кг, генерирани от електронната търговия, но непрекъснато нарастват приходите ни от пратки, които пристигат от Китай, от Америка, от големите пазари, които формират най-високия процент от куриерските услуги. Усилено работим в тази посока и наваксваме сериозно.

Разработихме и внедрихме софтуерно приложение, необходимо при доставката на стоки, поръчани чрез електронни магазини, което позволява да сключваме договори и с други търговци. Новият софтуер дава и възможност информацията за пратките на клиентите да се получава много по-бързо и лесно. Вече работим с най-големия електронен магазин - eMAG. Основният ни конкурент ги обслужваше в 600 точки. Ние стартирахме в 19 пощенски станции и само за месец вече работим в 1600. В момента сме в ролята на догонващи в сферата на електронната търговия, но с нововъведенията се надявам догодина да компенсираме лекия дисбаланс в тази сфера.

-Колко пратки и писма годишно имат в актива си „Български пощи”?
- При входящите пратки от Китай - малки пакети, ръстът за 2017 г. спрямо 2016-а е 33 процента, а за първото петмесечие на 2018 спрямо това на предходната 2017-а е с 82 процента.

При входящите международни пратки - писма и малки пакети, ръстът през 2017-а спрямо предходната 2016-а е 32%, а за петмесечието на 2018 г. спрямо това на предходната година - 48%. Нашите очаквания за 2018 г. са броят на приетите пратки от всички видове да бъде почти 50 млн. броя.

@ins_sub: Съкращаването на времето за доставка е един от приоритетите ни,

затова през 2019 г. в БРСЦ ще бъде инсталирана автоматизирана машина за сортиране на малки пакети, което значително ще повиши капацитета и ще намали времето за обработка.

-Какви са козовете, които ви дават шанс в състезанието с новите агресивни играчи в условията на сериозна конкуренция и либерализиран пощенски пазар?

- Пощите са стабилна институция с дълголетни традиции - догодина ще честваме 140-годишнина. Основният ни коз е човешкият и материален ресурс. Имаме около 11 000 служители, така че сме един от най-големите работодатели в страната. Голямата мрежа от почти 3000 пощенски станции ни дава възможност да предлагаме качествена услуга във всички населени места в България. Наличието на голяма мрежа от пощенски станции ни позволява да предлагаме и допълнителни услуги като инкасиране на сметки за ток, вода, парно, плащане на данъци, продажби на търговски стоки по места, в зависимост от нуждите в различните географски региони, изплащане на пенсии, продажба на винетни стикери.

В секторите, за които е нужен голям ресурс, каквато е универсалната услуга, нямаме конкуренция.

Конкурентите ни, разбира се, работят в най-големите градове. Новите играчи обикновено се развиват в пазара, който е най-динамичен - куриерския. Докато ние присъстваме навсякъде - в малки селища, където почти няма друга официална институция освен поща. Ние сме призвани да представляваме държавата. Пощите изпълняват и социална функция - раздаването на пенсии, което е много тежка задача, също свързана с голям ресурс. Имаме около 2 милиона пенсионери годишно, на които носим парите вкъщи.

Всичко това ни отличава от колегите на пазара, фокусирани повече в куриерските и електронни услуги. Надявам се, че в близко време ще се намесим по-сериозно и на този пазар, на който и в момента присъстваме.

- Каква е кадровата ви политика?

-Обучение на персонала се провежда при всяко въвеждане на нова услуга или нов софтуер. Работили сме и кандидатстваме по проекти по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ за обучение на кадрите.

Без да са най-високи, заплатите при нас са съпоставими с тези в бранша. При това, за разлика от други работодатели, ние сме сигурен работодател и заплатите при нас винаги се получават навреме. Спокойствието и сигурността, която предлагаме, са изключително важни за служителите ни. Ръководството на дружеството води социален диалог с всички синдикати.

-Докога ще я има професията пощаджия?

-При нас работят около 4000 пощальони, които обслужват клиентите целогодишно, в студ и жега. Това са отговорни, самоотвержени хора, на които се опитваме да осигурим стимулиращо заплащане. Спомням си една млада пощальонка от Смолян, която в голямата зима минаваше през двуметрови преспи до всяка къща да занесе пенсиите на възрастните хора.

Професията ще продължи да съществува. Няма как тази услуга да изчезне, поне в близко време - няма как да се изпълнява електронно навсякъде, пратките трябва да бъдат физически доставяни. Да, има вече колеги, които използват дронове за доставки на пратки. Възможно е в по-далечно бъдеще да го правят роботи, но в нашия близък хоризонт ще има пощальони, които хората разпознават като свои приятели.

-Какви са модернизациите, които въвеждате или предстои да въведете? Кои са най-важните иновации в пощите?

-В „Български пощи“ непрекъснато се работи за подобряване на качеството на извършваните услуги. Например от края на 2017 г. е внедрена и Единна система за управление и контрол на паричните преводи.

Може да не се движим със скоростта на състезателен автомобил, но се движим с бързо темпо. В момента се разработва съвместен проект с Агенция Митници, чиято цел е концентриране на митническата обработка в специализиран център. Така клиентите ще получават своите пратки от чужбина по-бързо, без да се обременяват лично с митнически формалности.

Въвеждаме механизация в сектора за обработка на колетите. Тази година закупуваме нова сортировъчна машина, която ще ни позволи да работим по-бързо и качествено. Само пратките от Китай, които получаваме, са огромно количество - само за година са скочили с 40%. Купуваме и нови коли за нуждите на дружеството.

Ние сме първите на пазара и огромната структура и големият брой персонал, които поддържаме, са едновременно и наше преимущество, но и проблем. Няма как да се сравни компания с 1000 служители, която оперира локално, и такава като нас с 11 000 души персонал, която покрива целия национален пазар. Ние обработваме почти 50 милиона пратки годишно, което е огромно количество.

Технологичната битка е най-сериозната за нас, тя изисква сериозен ресурс и бързи действия. В последните 5-6 години направихме доста неща - нов софтуер за единна система за по-бърза обработка на записите. Предстои да пуснем доработка към софтуера, което ще позволи на клиента да идва в пощата с готово заявление за запис в телефона си, което само да се сканира и веднага да се обработва.

Купуваме нов софтуер за куриерската услуга Булпост, което ще позволи на колегите да се явяват с електронни устройства при клиента.

Ако тази година, според доклада на КРС, имаме 1 процент по-нисък дял в електронната търговия от най-близкия ни конкурент, се надявам догодина да сме поне наравно или да си върнем водещата позиция.

Разработваме проект за интелигентни пощенски кутии по места. Електрониката в пощенските кутии ще позволява да сигнализират, когато в тях има пратка. Така пощальоните ще минават с колите само през пълните кутии. В чужбина подобни умни кутии са твърде скъпи, затова нашите ще си изработим в България, с наш ресурс, на поносима цена - вместо няколкостотин хиляди евро, ще струват стотина лева и ще вършат същата работа като швейцарските например. Надявам се догодина да ги тестваме.

Това, което в момента не можем да направим, е да реновираме изцяло сградния ни фонд. Правим го на етапи, реновираме по няколко пощи годишно. Всяка година отделяме 1.5 млн. за поддръжка.

- Какво се случва със знаковата сграда на Централна поща в Пловдив?

-Току-що привършихме ремонта в един от салоните на Централна поща, която ще зарадва клиентите ни с нов облик. И тук имаме проблем, както на много други места - имаме съсобственик, който притежава по-голямата част от сградите, но не иска да инвестира в поддръжката . В знаковата сграда на Централна поща в Пловдив имаме 33 процента дял.

В последните години основна тема винаги е била мозайката на Георги Божилов-Слона и течовете от покрива. Всичко вече е направено за наша сметка - мозайката е съхранена, ремонтът е направен, сменени са стъкла, обновени са помещения. За съжаление, не можем да се разберем с нашия съсобственик който притежава по-голямата част от сградата и помещенията на втория етаж. Нуждата от по-голям ремонт е очевидна. Готови сме да се включим, но няма как да го направим сами - нужният ресурс е твърде голям.

Централна поща е чудесна сграда в центъра на Пловдив, където и занапред ще развиваме дейността си в нашата част.

Имаше идея, доколкото знам, сградата на Централна поща да се развие като музей с по-специална експозиция предвид археологическите разкопки в непосредствена близост. Имаше разговори между общината и мажоритарния собственик, но нещата на етап останаха само идея. Сградата е перфектна за музейни цели - би било чудесно за развитието на туризма в града, който само след месеци ще е европейска столица на културата. За осъществяване на подобна идея обаче е нужен сериозен ресурс. Очевидно няма да стане за 2019 г., дано се случи напред във времето.

-Какво са за вас пощите?

-Да работя в поща, не ми е било детска мечта. През 2010 г. попаднах в пощите. Работата тук обаче се оказа твърде магнетична и всепоглъщаща. Може би защото в пощите винаги е интересно, предизвикателствата са много - и в технологичен, и в чисто човешки план. Надявам се „Български пощи” да са основна институция и в следващите години.

Коментари