Подай сигнал

Търговските вериги в Пловдив станаха вносни

Когато магазините "Триумф" станат "Т Маркет" в цели квартали под тепетата български остават само бакалиите

Бизнес зона

от СТАНИМИР КРОНЕВ 13803 прегледа 0

След 30 години реформи България вече не произвежда и една ютия. Макар да сме близо до земния рай, второ десетилетие хрупаме вносен зеленчук. Приватизацията и калпавото управление на някогашните фабрики пратиха в историята българската лека промишленост, заради което домовете ни се напълниха с бяла и черна техника от цял свят. След поредицата от най-различни болести и епидемии и съсипията в животновъдството цяло поколение не познава вкуса на българската мръвка. Така милиардите, които се въртят у нас в потреблението на стоки от първа необходимост, изтичат към производители от Китай, Турция, Западна Европа и даже към далечната Америка. На всичко отгоре напоследък навън изтичат и печалбите от търговията на дребно с най-масовата стока. Оказа се, че не ни бива и в търговията, което отвори широко пътя на чуждите вериги у нас.

В началото на седмицата стана ясно, че най-голямата пловдивска марка в търговията с храни отива в историята. Местната верига „Триумф“ ще напусне 11-те обекта под тепетата, които ѝ отреждаха лидерска позиция в бранша. Новият стопанин на магазините ще бъде "Maкcимa Бългapия", които оперират на българския пазар под бранда на латвийската верига „Т Маркет“.

Сделката все още предстои да получи одобрението на КЗК, но според източници на „Марица“ не се очаква регулаторният орган да създаде проблеми за сделката. Според двете страни единадесетте магазина, които към момента оперират под търговската марка „Триумф”, ще бъдат отдадени дългосрочно под наем на "Maкcимa Бългapия" ЕООД. Тя стопанисва 73 мaгaзинa в 38 населени места в България, като до момента обектите ѝ в Пловдив бяха 3. Πpeз 2018-a кoмпaниятa oткpи 9 нoви магазина. Финaнcoвитe ѝ peзyлтaти oтбeлязaxa pъcт oт 19,4% на годишна база, като обopoтът нa вepигaтa зa миналата година e под 260 милиона.

Как ще се промени пазарът?

Преди сделката магазините „Триумф“ бяха най-голямата верига супермаркети в Пловдив с 11-те си обекта. Останалите български марки - „Лекси“, „Слънчеви лъчи“ и „Фреш Маркет“ имат общо 8 магазина. Така под тепетата съществуваше баланс между местните търговци и западните гиганти в съотношение 23 към 19 в ползва на чуждестранните супермаркети. В края на тази година, когато „Триумф“ ще излезе от надпреварата за клиенти в града, съотношението ще се промени драстично в ползва на международните играчи.

„Триумф“ обаче бе единствената българска верига с обекти във всеки квартал и на практика бе достъпна за всеки пловдивчанин. След оттеглянето <210> обаче в цели квартали под тепетата български ще останат само бакалиите. В момента „Била“ и „Лидл“ имат по 7 обекта в Пловдив, а „Кауфланд“ - 5. От новата година обаче лидер ще е „Т Маркет“ с 14 магазина.

След сделката в „Тракия“ и "Източен" вече няма да оперират български верига. А живеещите в „Северен“ и „Централен“, които искат да стимулират родния бизнес, ще имат възможност да пазаруват единствено магазините на „Лекси“ (в ТЦ „Гранд“ и до моста на ВХВП). В „Западен“ ще останат „Лекси“ на Пещерско шосе и „Фреш Маркет“ на улица „Пълдин“. Единствено в „Южен“ ще останат два обекта на „Фреш Маркет“ и два на „Слънчеви лъчи“.

Къде да си купим български продукти

„Триумф“ имаше предимството на ключовото разположение на магазините си, с които на практика покриваше целия град. Другото предимство на веригата бе, че зареждаше стоки предимно от български производители. Именно на здравата връзка на марката с Пловдив политиката за предлагане предимно на родни стоки се дължеше и успехът на "Триумф".

Това обаче ще се промени с идването на новия собственик от „Т Маркет“. Освен ребрандирането на всички търговски обекти концепцията на самите магазини ще последва линията на латвийската верига. Това неминуемо ще даде отражение не само върху целия сектор с продажби на дребно на хранителни стоки, но и върху редица производители от страната и региона. "Триумф" е един от най-големите клиенти на десетки фабрики, фермери и семейни предприятия, като редица малки и средни бизнеси работят почти изцяло с веригата на семейство Кесови. Все още няма яснота дали новият собственик на обектите ще продължи да работи със съществуващата мрежа от доставчици. А клиентът, който държи да подкрепя българското, ще трябва да залага на пазарите на производители и кварталните бакалии, които обаче напоследък също са изчезващ вид.