Подай сигнал

Трудните първи 3 години на електронната система

Общината не потърси неустойките за забава от изпълнителя "Индра", защото администрацията сама е подписала документите, че всичко с оборудването е наред и действа

Транспортът в Пловдив

от Валентина Йеремиева 522 прегледа 0

Защо ли прокуратурата не се заинтересува от дългата сиеста?

Община Пловдив и испанската фирма "Индра" просрочиха точно с три години въвеждането на електронната система в градския транспорт. Според договора тя трябваше да заработи до 10 февруари 2016 г., но и днес ръководителят на проекта Борислав Кръстев няма как с ръка на сърцето да се похвали, че от похарчените 20 млн. лева има адекватна полза за пътниците. Друг е въпросът защо община Пловдив не потърси предвидената в договора с изпълнителя неустойка за забава.

Отговорът е прост - защото администрацията и отговорните за реализацията на проекта служители сами са подписали приемо-предавателните протоколи, в които пише, че оборудването е минало задължителните технически проби и действа. Дали това е истина , или лъжа, знаят всички, които ползват обществения транспорт. В Пловдив обаче разминаването в усещането за нещата сред гражданите и администрацията е стара традиция. Лошото е, че от неустойката като "пропуснати ползи" не се заинтересува нито една от институциите, които уж би трябвало да се интересуват как се харчат публичните средства.

А иначе и днес електронната система едва се пробужда от 3-годишната си сиеста. Информационните табели на спирките продължават да дават неточна информация. Дори и кметът, който като отговорен за градските финанси трябваше да търси въпросната неустойка, наскоро се възмути, виждайки, че табелата съобщава за 32-38 минути до пристигане на рейса. Такъв голям интервал в разписанията просто няма. Проблемът е, че нито градоначалникът, нито неговият ресорен заместник по транспорт Златин Велев се возят в градския транспорт.

Иначе нямаше да уверяват, че изградената с европейски пари система работи безотказно. Въпреки видимия неуспех с усвояването на безвъзмездната помощ от ЕС Борислав Кръстев, който отговаряше за Транспортния проект, днес ръководи общинско предприятие "Организация и контрол на транспорта". По понятни причини той нито веднъж не каза, че причината за забавата не е в испанците от "Индра". Виновни били 12-те автобуса, които все още не били оборудвани с електроника. А също така и шофьорите, които нарочно не се чекирали /тоест не включвали уредите/, тръгвайки от гаража. Налагало се от центъра за управление да ги чекират дистанционно.


Чудно е защо тогава не само в 12-те автобуса, но и в останалите 120 билетите все така се продават от кондукторинкато в разгара на социализма. Според решението на Общинския съвет, гласувано през март 2016 г., от 1 април 2016 г. щяхме да пътуваме с 12 вида електронни карти и билети. За три години в обращение са пуснати само абонаментни карти с цена 50 лева на месец и тук-там на билетните автомати на спирките може да бъде изваден и билет с прикачване за 1,50 лева за един час. В петък се разчу "топ новината " - за електронен билет от 4 лева за всички линии в рамките на един ден. Други опции засега няма. Ученици, студенти, пенсионери и инвалиди продължават да висят на опашки пред гишетата, защото няма как да си извадят електронни карти от автоматите, които три години стояха като паметници на глупостта. Превозвачите не смеят да махнат кондукторите, за да не се множат гратисчии. Апаратите, монтирани в рейсовете, продават билетчета за едно левче само срещу определени монети и без да връщат ресто.

В рейсовете, в които все пак са решили да махнат кондукторите, билети се продават от шофьори както в междуселски автобус. И докато в София електронните табели дават информация не само за спирките, интервалите и промяната на маршрутите, но и за причините защо е тази промяна, в Пловдив надписите в рейсовете продължават да предизвикват недоумение. Например какво означава спирка "КТВ"? Оказва се, че това е абревиатура на Коматевски транспортен възел. А за спирката срещу Водна палата на бул. "Цар Борис III Обединител" ни уведомяват, че сме на спирката "ТЕЛК".


За компенсация на гафовете със златния проект е редно Борислав Кръстев и Златин Велев да почерпят пътниците поне с един безплатен билет. Все пак електронната система днес навършва три години от /не/рождения си ден.

Коментари