Следвайте ни

Надя Танева: Каузата ми е модерни детски градини и спортни площадки в Пловдив

До 2025 г. ГЕРБ гарантира 2500 лв. средна учителска заплата и 2800 лв. средна заплата за университетските преподаватели

viber icon

 

Д-р Надя Танева е кандидат за депутат от листата на коалиция ГЕРБ ​- СДС в Пловдив-град за парламентарните избори. Тя е на 7-о място в листата. Родена и израснала в Пловдив. Повече от 20 години работи в сферата на социалната политика и услуги. Притежава докторска дисертация по специална педагогика. Има три магистратури - българска филология, психология и управление на социални дейности. В професионален план е започнала от най-ниското стъпало ​- социален работник и се е издигнала до най-високото - директор на дирекция "Социално подпомагане" ​- Пловдив.

- Г-жо Танева, Вие сте от самото начало в ГЕРБ. През последните години партията доказа, че образованието й е приоритет. Какво трябва да се направи, за да се надгради постигнатото?

- Образованието е най-важната инвестиция, от която зависи качеството ни на живот и социално-икономическото ни развитие. Образованието играе основна роля за развитието на личността, дарбите, умствените и физическите способности на детето, за да може то да разгърне пълния си потенциал. Когато децата са добре образовани, те намират своето място в живота, имат и гражданска позиция, а това от своя страна допринася за икономическото развитие на страната. 

Инвестицията в децата се изразява и в приоритетите в програмата за бъдещо управление на ГЕРБ, където са заложени целенасочени инвестиции в образованието с гарантиран дял 5% от брутния вътрешен продукт. До 2025 г. ГЕРБ гарантира 2500 лв. средна учителска заплата и 2800 лв. средна заплата за университетските преподаватели. Нека да припомним, че правителството на ГЕРБ за последните 2 години увеличи бюджета в системата на образованието с 950 млн. лв.

- Как се отразиха тези инвестиции в сектора?

- Повишаването на учителските заплати мотивира младите хора да влизат в системата на образованието, вече повече от 4000 млади учители са започнали работа, а статистиката сочи, че шест се борят за едно работно място. Продължават и инвестициите в модернизиране на училищната инфраструктура. Министерският съвет одобри 16 национални програми (НП) за развитие на образованието за 2021 година. Програмите са насочени към модернизиране на училищната инфраструктура, развитието на иновативните практики, насърчаване на взаимодействието с родителите и др., като продължават доказали се успешни практики от последните години.

„Иновации в действие" е в подкрепа на иновациите сред основните и началните училища и сред професионалните гимназии, както и иновациите, ориентирани към ученици от уязвими групи. „Бизнесът преподава" е ранното кариерно ориентиране и запознаването на учениците с възможностите, които дават различните професии за бъдеща реализация, както и информирането им за най-новите тенденции в развитието на техниката и технологиите. Продължава изпълнението на програмите за квалификация на учителите, включително за извънкласни дейности. Предвижда се през тази година да продължи финансирането за подобряване на условията за експериментална работа в училищата. Предоставят се и условия за подкрепа на целодневната организация на учебния ден на учениците и се създават условия за личностно развитие чрез занимания по интереси и творчески изяви. Ще продължава да се стимулира усвояване на учебното съдържание както чрез посещения на музеи, така и посещения на театрални постановки и концерти.

Предвидено е и финансиране на изграждането на още площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата. Продължават програмите, предназначени за осигуряване на свободен достъп на хора с увреждания и специални образователни потребности до сгради за обществено обслужване, предназначени за образование, чрез изграждане на достъпна архитектурна среда, както и сигурността на децата, учениците, учителите и помощния персонал в институциите на предучилищното и училищното образование. 

- Колко са учениците със специални потребности?

- 19 425 са децата със специални потребности през учебната 2020/2021 г., от тях 1081 са деца с физически увреждания. В съответствие с изискванията на Закона за интеграция на хората с увреждания е необходимо във всяка сграда, използвана за нуждите на образователната система, да бъде изградена достъпна архитектурна среда. Чрез програма даваме възможност да бъдат изградени асансьори, които да стигат до по-горните етажи на училищата и детските градини, рампи и платформени съоръжения. Бюджетът й е 1,1 млн. лв. Предвидено е и подпомагането на общините в процесите на десегрегация и недопускане на вторична сегрегация, както и осигурен постоянен достъп на всички 265 общини до Информационната система за реализация на Механизма (ИСРМ), чрез която се работи за обхващане и оставане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Благодарение на Механизма 41 хиляди деца са се върнали в клас.

- Въпреки че през последните години се работи за преодоляване на проблема с детските градини в Пловдив, той все още е на дневен ред. Какво предвиждате занапред?

- В Пловдив, както и в страната, се построиха много детски градини, ясли и училища и много се ремонтираха. Ето и една малка част от тях - 3,5 млн. лв. е осигуреното финансиране за нова сграда на ОУ  „Княз Александър l“, в двора на самото училище. Знаете, че там в една сграда са две училища.

Предвидени са средства за ремонта на СУ „Константин Величков“, който ще бъде на стойност 1,5 млн. лв.  В момента тече ремонтът на малката сграда на училище „Любен Каравелов“. До края на април се очаква довършването на проекта и издаването на строително разрешение за ремонт и разширяване на ДЯ 18, намираща се на бул. "Васил Априлов". Изготвени са доста проекти за преустройство и разширяване на детските градини и ясли, както и за изграждане на нови. Например, предстои да се кандидатства за държавно финансиране за модернизация съответно за ДГ "ЗОРА" И ДГ "Радост". Една от каузите ми ще бъде именно такава - да работя в посока осигуряване на финансирането на тези проекти, тъй като те са изключително важни. В Пловдив вече имаме много модерни детски градини, които са еталон. Амбицията ни е всички съществуващи забавачки да се превърнат в такива. 

- За какви други каузи ще работите, ако станете депутат?

- Ще работя за осигуряване на инвестиции за преустройството и изграждането на нови детски градини и училища, както и за модернизацията на физкултурните салони и спортните площадки във всяко едно училище в Пловдив. Спортът е в основата за интегрирането на децата и родителите към образованието, за интегрирането на децата със СОП, защото в играта много бързо децата се приобщават едни към други.

- Сигурно има добри примери на приобщаване, които биха накарали обществото да се замисли?

- Да, например дете със 100% загубено зрение се интегрира много успешно в училище поради факта, че съучениците му са изготвили график. Според него през първия час или междучасие му помагат две деца, след това - други две деца. И това е всеки ден. 

- Били сте една от пионерите на центровете за настаняване от семеен тип, чиято основна цел е интеграцията.

- Да, това се случи преди около 15 години. Дотогава децата с увреждания бяха някак невидими - учеха в специализирани училища, живееха в специализирани домове.  Когато започнах работа 2001 г., в центъра имаше дете, което беше на количка. В началото то беше трудно възприемано в детската градина, но благодарение на работата на социалните работници, на родителите в забавачката, на педагозите и децата в групата детето започна да се приобщава, да придобива увереност в себе си. Това му даде желание да се движи, да се самообслужва, да рисува, да учи и най-важното - върна се усмивката на лицето му и детето намери своето семейство. Това е един пример как, когато работим всички заедно, нещата се получават. Тогава детето се чувства уверено и показва потенциала си.

- Всеки ден се сблъсквате със случаи, които са толкова шарени, че невинаги се вписват в казусите, описани в закона. Как това би ви помогнало в парламента?

- Би ми помогнал не само опитът ми като експерт в областта на социалната политика и социалните дейности, а и всяка една човешка съдба, която по някакъв начин се е докоснала до мен. Това ми помага винаги да търся начин и да съм уверена в себе си, че мога да съм полезна с работата си на хората, които имат нужда от подкрепа. 

Яница Марова

Яница Марова

Репортер-редактор - екип "Общество"

Яница Марова е завършила славянска филология с полски език. Работила е в Агро ТВ, Европа, BiT и вестник „Монитор“. В екипа на „Марица“ е от април 2019 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Само питам

Само питам

01.04.2021 | 13:37

В тая държава само учители и преподаватели ли има?

Отговори
0 0
СРАМНО Е ДА СЕ ФУКА

СРАМНО Е ДА СЕ ФУКА

01.04.2021 | 11:10

ДАЛИ НЯКОЙ СЕ СЕТИ ТИЯ ХОРА ИЗОСТАВЕНИ И ЗАГУБЕНИ В ЖИВИЯ СВЯТ ДА ГИ ВАКСИНИРА....

Отговори
2 0
СРАМНО Е ДА СЕ ФУКА

СРАМНО Е ДА СЕ ФУКА

01.04.2021 | 11:08

като чуя каузата ми е !!!!! и веднага се хващам за кобура...!!!! НЕ ЗНАМ КАКВА ТИ Е КАУЗАТА САМО ЕДНО ЗНАМ НИЩО НЕ ПРАВИТЕ...ВСИЧКО СЕ ВЪРТИ ОКОЛО ВАШИТЕ ОБЛАГИ МИЛИ МОИ ДРАГИ... ДАВАМ Й АЗ НА ТАЯ ГОСПОЖА ЖОКЕР...МОЖЕ ЛИ ЕДНИ РОДИТЕЛИ КОИТО ВНАСЯТ В БЮДЖЕТА СЕРИОЗНИ ДОХОДИ ОТ ДЕЙНОСТТА НА ФИРМАТА СИ ДА СЕ ОСИГУРЯВАТ НА МАКСИМАЛЕН ДОХОД И ДА НЯМА МЯСТО В ДЕТСКАТА ГРАДИНА ДЪРЖАВНА ЗА ДЕЦАТА ЙМ...ПИТАМ И СЕ ЧУДЯ... ХЕМ ВНАСЯТ НАЛОЗИ КАТО ЗА СВЕТОВНО ХЕМ ДАВАТ РАБОТНИ МЕСТА ХЕМ ПО ЗАКОН НЕ ВЗЕМАТ ДЕТСКИ ДОБАВКИ ЩОТО ДОХОДА Е ВИСОК...АМИ И НЯМА ДА ИМА МЯСТО ЗА ДЕЦАТА ИМ...ТА ЩЕ ПЛАЩАТ В ЧАСТНИ ДЕТСКИ ГРАДИНИ.... ЩО ГОСПОЖО НЕ ВИ ДОЙДЕ НА УМ ТАКИВА РОДИТЕЛИ ДЕЦАТА ДА ВЛИЗАТ С ПРЕДИМСТВО ТОЧНО В ТЕЗИ ДЪРЖАВНИ ГРАДИНИ В ГРАДА... НЕ ЗАСЛУЖАВАТ ЛИ... ДАЛИ В КАУЗАТА ВИ ......НЯМА ДА НАМЕРИ МЯСТО ТАЗИ ТЕМА... ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА ОНЕЗИ ПРОГРАМИ ПО ПРОГРАМИ С КОИТО ЕДНА ДАМА С ДЖИ ПИ ЕС СЛЕДИ ДВИЖЕНИЕТО НА ЗАЕТИТЕ ...А ТЕЗИ ЗАЕТИ ПОВРЪЩАТ ЧЕРВАТА СИ КАТО ОТИДАТ ПРИ ТЕЗИ ВЪЗРАСТНИ ХОРА ИЗОСТАВЕНИ ОТ ВСИЧКИ... ПОД ЛЕГЛАТА ИМ ФЕКАЛИ ПО КРАКАТ СЪЩО... ЕДНИ ЛЕГЕНИ ПЪЛНИ С УРИНА..НИКОГА НЕ ИЗКЪПАНИ... И ТИ ПРАЩАШ ДА ОТИДЕ ТАМ ЧОВЕК ЗА 2 ЧАСА....ТАМ ДВА МЕСЕЦА СА НЕОБХОДИМИ... СЛЕД ТАКИВА ПОСЕЩЕНИЯ НЕ Е ЛИ РЕДНО ТЕЗИ ХОРА ВЕДНАГА ДЕ СЕ ПРИЕМАТ В СОЦИАЛНИ ЗАВЕДЕНИЯ...ТЕ НАПРАВО СА В РИСК... МИНАЛИ ВИ И ТАЗИ ТЕМА В КАУЗАТА... НО НА ВАС КАКВО ВИ ПУКА НАЛИ ЩЕ СЕ УСВОЯТ ЕДНИ ПАРИ.... ИНАЧЕ ДАМАТА С ДЖИ ПИ ЕСА ИМА РАБОТА И Е ГОЛЯМАТА РАБОТА...Е ТОВА ВЪРШИТЕ..ОНАНИЗЪМ...С КАУЗА...

Отговори
3 1
Майна

Майна

01.04.2021 | 11:03

Каузата ви е МОР СОЦИАЛЕН ГЕНОЦИД И МАЧКАНЕ НА ЦЕЛИЯ БЪЛГАРСКИ НАРОД . България е първа в света по Смъртност. Първа в света по демографска катастрофа и колапс. Първа в света Пи бедност и безработица а ВИЕ ИЗРО-ДИ отново продължавате с вашите ГЛУПОСТИ за спортни площадки. Вие сте ТОТАЛНИ БО-КЛУЦИ КРАДЦИ И НЕКАДЪРНИЦИ. Как защо и на кой му са нужни тези спортни зали и площадки когато ти нямаш реално вече млади хора които да спортуват. ? В държавата с над 55 % безработица на първо място трябва като приоритет да ти е икономиката- инвестициите -европейските доходи. В държавата с бай голямата в света демографска криза трябва на първо място да са ти —ЕВРОПЕЙСКОТО ПОЧАСОВО ЗАПЛАЩАНЕ с цел изравняване доходите ни с тези на ЕС за да прекратиш демографския колапс. В държава с най голямата корупция в Европа на първо място трябва да ти е правосъдната система и електронното дигитално управление . В държавата още приоритет трябва да ти е ЗДРАВНАТА СИСТЕМА,ОБРАЬОВАНИЕТО,КУЛТУРАТА,ТУРИЗМА,ЕКОЛОГИЯТА,ТРАНСПОРТА,ГРАДОУСТРОЙСТВО ,ИНФРАСТРУКТУРАТА и т н . КАКВИ СПОРТНИ ПЛОЩАДКИ КВИ СПОРТНИ ЗАЛИ МА ОЛИ-ГОФРЕНКО ПРО-СТА ДОЛНА ? Смъ-рт за вас хунта крадлива комунистическа

Отговори
3 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-добрият вариант за страната след изборите?