965

Асен Василев: Градската железница ще преобрази Пловдив, както метрото София

- Какво спечели и какво загуби "Продължаваме Промяната" от участието си в „сглобката“ с ГЕРБ? Допускате ли нейно повторение след вота на 9 юни?

- Бих обърнал въпроса така: Не какво спечели „Продължаваме Промяната“ или загуби, а какво спечели и какво загуби България.

Според мен това, което България спечели е, че значително

се приближихме към Европа по отношение на доходите, заплатите и пенсиите.

Направихме програма за общините, така че те най-накрая да  имат средства за необходимите ремонти. Която община от каквото има нужда - ВиК инфраструктура, улици, тротоари, междублокови пространства, осветление, читалища, детски градини, училища и спортни съоръжения.

Направиха се сериозни промени и в Конституцията, и в законодателството,  които имаха за цел най-накрая съдебната система да заработи. И най-важното нещо, не се позволи на ГЕРБ и на ДПС да ни вкарат обратно в системата на партийните назначения.

Всъщност правителството падна заради различия по една основна тема- дали ще има честни конкурси след всички тези нови закони, които бяха приети. Дали ще се изберат най-кадърните и най-качествените хора по един прозрачен начин или пак ще се отиде на варианта на партийните квоти. Всичко това би обезсмислило всички тези промени, които иначе на хартия изглеждат добре.

Със сигурност след тези избори с ГЕРБ и ДПС няма да работим, точно защото следващата стъпка, която трябва да направи страната напред са честните конкурси. А това, което видяхме е, че и ГЕРБ, и ДПС, искат да има партийни квоти, а не честни конкурси и професионални назначения.

- Защо „Продължаваме Промяната“ се оказа основна мишена на компроматните атаки по време на предизборната кампания?

- Защото искаме да променим начина, по който се управляват службите. Защото искаме да променим начина, по който се управлява прокуратурата. Защото искаме да променим начина, по който работи съдът. Защото

искаме в България задкулисието и мафията най-накрая да си отидат

и да има някаква справедливост. Единственият шанс това да се случи е,  не когато се назначават партийни кадри по квота, а когато се правят истински конкурси, проверяват се всички кандидати, преди да бъдат назначени. За да може да се огледа всичко за един човек, преди той да бъде назначен, а не назначенията да стават от днес за утре.

- Кои са трите най-важни неща, които направихте за хората като финансов министър?

- Може би най-мащабната промяна е тази с общинската програма и общинските проекти. Над 4 млрд. лева тръгнаха към общините на база на това колко е голяма една община, а не кой кмет е приближен до властта.

За първи път българските общини разполагат с един много сериозен ресурс, за да оправят всичко наоколо там, където ние живеем. И всъщност, от тук нататък оправданието пари няма, не съществува за кметовете. Въпросът е  дали те  могат  да се свършат работата или не.

  Същото нещо направихме в образованието, здравеопазването и отбраната. Премахнахме оправданието „няма пари“ и дадохме шанс във всички тези системи най-накрая да започне да се работи за качество, а не да се кърпят дупки.

Второто нещо, важно нещо, което се случи е, че сменихме икономическия модел и

от модела на „постната пица“ минахме към европейския икономически модел,

при който средствата от данъците на хората се връщат обратно при тях, под формата на заплати, на пенсии, на средства за общините, за образование и здравеопазване. И се видя, че този европейски икономически модел не само е възможен (тъй като съотношението дълг – БВП даже падна през тези три години), но и че той дава много сериозно отражение върху други важни параметри.  За първи път от 2014 г. насам, през 2023 г. има ръст на новородените в България:  561 деца повече са родени през 2023, отколкото през 2022. През миналата година броят на заселилите се трайно в България е с 42 000 по-голям от броя на напусналите. Един средно голям град се е върнал обратно в страната.  Имаме най-ниската смъртност от 1991 г. насам.

Ако се продължи по този начин - на по-справедливото разпределение на парите в страната, а не средствата да отиват в няколко олигарси и фирми, приближени до властта, България много бързо може да достигне средноевропейските нива на доходи и на богатство.

Третото нещо, което направихме за хората са безплатните лекарства. Те струваха 45 млн. лева на бюджета, като само за сравнение, увеличението на бюджета на Здравната каса беше 1 млрд. и той достигна 8 млрд. лв.

И всъщност се оказа, че не е толкова скъпо да имаме нормално европейско здравеопазване. Защото тези над 400 безплатни лекарства позволяват на 600 хиляди човека редовно да приемат медикаменти,  така че да не се стигнe до сложни операции по слагане на стентове, смени на клапи и поставяне на байпаси.

И тук искам да кажа, че това не е някаква магия. Когато се събират данъците и когато се спрат парите, които текат по всички линии в държавата, се оказа, че средства за този тип програми има.

Само за сравнение – тези 45 млн. лева са 120 000 лв. на ден. Толкова струват на държавата безплатните лекарства.

Договорът между "Боташ" и "Булгаргаз",  който служебният кабинет сключи, ни струва 1 млн. лева на ден, независимо дали ползваме или не ползваме турската газова инфраструктура. Почти 10 пъти повече, отколкото ни струват безплатните лекарства. Ако този договор го нямаше, програмата за безплатни лекарства можеше да разполага с 10 пъти повече средства.

- Кои са приоритетите за Пловдив, за които бихте съдействали, ако участвате в следващия кабинет?

- Пловдив е един растящ град и най-наболелите проблеми са свързани с транспортната инфраструктура. Градът трябва да има истинско Околовръстно шосе, а не това, което е в момента – конфликтната отсечка от южната страна на града. Средства бяха отпуснати за Голямоконарско шосе, за довършването на Югоизточната тангента на Околовръстното шосе в участъка от Асеновградско шосе до връзката с АМ „Тракия“. Освен това рестартирахме проекта за градската железница, която ще осигури бързи и удобни връзки в цялата област от Карлово до Асеновград, Пазарджик и Първомай, без трафикът да минава през Пловдив или по тясното и винаги задръстено Околовръстно шосе.

Това реално е наземно метро.

И видяхте как София като град се отпуши след сериозното разширение на метрото и продължават да се изграждат нови отсечки.  Градската железница е този проект за Пловдив и всички селища около града, за да може един път хората да се придвижват по-евтино, по-бързо и по-удобно, но и втори път целият район да се интегрира и приобщи към града.

Гласувайте с номер 14 за парламентарни и европейски избори на 9 юни!

Купуването и продаването на гласове са престъпления!

Оцени новината

Оцени новината
3/5 от 4 оценки
3/5 от 4 оценки

Анкета

За кой отбор ще стискате палци на Евро 2024?