965

Инж. Росен Костурков: Образованието е основна отправна точка за бъдещото развитие на нацията

Инж. Росен Костурков е водач на листата на „Продължаваме промяната” в Пловдив-област и трети в листата на Пловдив-град.

- Г-н Костурков, във Вашата кампания извеждате като основен приоритет изграждането на качествено образованието на национално и местно ниво.

- За нас от „Продължаваме промяната“ образованието е основна отправна точка за бъдещото развитие на нацията. Затова сме си поставили за цел да градим качествено образование и да подобряваме образователната инфраструктура, за да могат всички деца да завършват училище без нужда от частни уроци.

- Как изглеждат нещата в Пловдив и региона?

- По данни на „Инвестиционна дестинация Пловдив“ в индустриалните зони във и около гр. Пловдив  работят близо 19 000 техници, 27 000 квалифицирани индустриални работници и 36 000 оператори на машини. Т.е. при общо около 80 000 работни позиции в условията на модерна индустриална среда се изисква образователно ниво - средно професионално със специфични знания и умения от заемащите ги.

В същото време 29-те професионални гимназии в областта подготвят само около 2000 ученици годишно по всички професионални направления.

Поради конкуренцията с профилираните гимназии и общообразователните училища интересът към професионалните гимназии, които подготвят ученици за професии като машинен техник, машинен оператор, машинен монтьор и др., последните години намалява и с малки изключения професионалните гимназии в тези направления изпитват затруднения в осъществяване на приема по тези професионални направления и новоприетите ученици са основно от ромската общност или такива в затруднено положение. Например при Средно училище  "Свети свети Кирил и Методий" 100% учениците са от ромски произход от с. Калековец и околните села; Проф. гимназия по ​машиностроене, гр. Пловдив -отново 100%; ПГМТ “Проф. Цветан Лазаров”-гр. Пловдив - повече от 50%.

От друга страна, тези гимназии изпитват затруднения в осъвременяване на материално-техническата си учебна база и осъвременяване на знанията и уменията на преподавателите в тях, което рефлектира върху слабата подготовка на учениците. Програмите за модернизация на материалната база на професионалното образование в общия случай  са неефективни от гледна точка на размер на финансиране и целесъобразност на закупеното оборудване (масово се одобряват проекти, включващи компютърна техника и интерактивни софтуери, без реална практическа насоченост, едра земеделска техника, дори автомобилна техника за учебни коли). Реалното участие (във вид на съфинансиране) на бизнес организациите е в голяма степен проформа и те не могат или не искат да влияят върху избора на оборудване.

- Как виждате посоката за решаването на тези казуси?

- Имаме три много ясно дефинирани проблема. Незадоволена нужда от достатъчно квалифицирана работна ръка за модерните индустриални предприятия в региона, което принуждава работодателите да провеждат допълнителни обучения за базисни познания по технологиите, които се използват при тях, което често е неприсъща дейност за предприятието - това е първият проблем.

Вторият проблем, който се откроява, е свързан с модернизиране на материално-техническата база на професионалните гимназии поради недобрата връзка с реалната индустрия. Проблеми с подготовката на преподаватели за  работа в модерна учебна среда е третият основен проблем.

Посоката, която трябва да се следва, е на първо място в създаването на интерес у децата към техническите науки. Това може да стане например с възстановяване на Станцията за младите техници, в която да се правят кръжочни занимания за децата от 1. да 7. клас, които ще са безплатни. Осъвременяване на материалната база и учебните програми на техническите професионални училища е следващият важен момент. Техническата база в училищата трябва да бъде определяна от реалните индустриални предприятия, с цел подготовка на качествени технически кадри, които да бъдат гръбнакът на индустрията. И на последно, но не по важност, място е привличането на нови млади учители, като докторанти от висши учебни заведения и служители от индустриалните предприятия.

ВИЗИТКА

Росен Костурков е мениджър и предприемач. Той има 25-годишна кариера в индустрията, създател е на Центъра за професионално обучение „Тракия“ към Тракия ​икономическа ​зона - първия по рода си в страната обучителен център, обслужващ бизнеса в индустриален парк, отворен проект, в който партньори са водещи в областта си производствени предприятия.

В момента Костурков работи активно по подобряване и обновяване на средното професионално образование в област Пловдив чрез включване на индустриалните предприятия и преподаватели от висшите учебни заведения в учебния процес на средните училища. Участва и в екипа, развиващ „новото поколение“ въглеродно-неутрални индустриални паркове към Тракия ​икономическа зона.

Росен Костурков е инициатор, ръководител и участник на редица проекти с международно участие и финансиране в областта на осигуряване на достъп до модерна образователна среда за ученици от уязвими групи, участие на индустриалния бизнес директно в учебния процес, създаване на иновативно учебно съдържание съвместно с индустрията и разработване на мултинационална магистърска програма „Ресурсна ефективност на производствените предприятия“ с 4 университета от България, Германия, Румъния и Северна Македония.

Костурков е завършил Образцова ​математическа гимназия в Пловдив с отличен успех, след което придобива магистърска степен инженер Електроника/​оптикоелектроника и лазерна техника към Технически университет-София, филиал Пловдив. В момента е докторант към УХТ-Пловдив, катедра АИУТ, с тема на дисертационния труд в областта на енергийната ефективност на производствените предприятия. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Ще има ли ротация на кабинета или отиваме на избори?