Следвайте ни

COVID-19 даде тласък на дигиталната администрация

Извънредното положение в страната създаде предпоставки за въвеждането на огромен брой нови електронни услуги, предоставяни от държавата и общините

viber icon

Точно 952 са новите дигитални услуги, предлагани от министерства и агенции у нас от началото на годината. Ако към тази бройка се добавя и стотиците онлайн възможности за издаване на документи или получаване на справки, които различните местни администрации създадоха през последните няколко месеца, може да кажем, че COVID-19 успя да ускори процеса по дигитализация на предлаганите услуги.

Шампион по брой услуги е НАП

Приходната администрация е безспорният лидер в предоставянето на онлайн услуги. Близо 150 различни дейности бизнесът и гражданите могат да извършат изцяло електронно, без да посещават офис на агенцията. 10 от тях са свободни, докато за останалите се изисква или ПИК (персонален идентификационен код), или електронен подпис. Стъпка в правилната посока агенцията направи през април, когато подаването на заявления за издаване на ПИК код също мина онлайн през системата за сигурно електронно връчване edelivery.egov.bg.

От тази година НАП вече обменя електронно информация с банки, застрахователи, общини и други ведомства във връзка с извършвани ревизии и проверки на техни клиенти. Това е възможно с внедряването на две нови електронни услуги, достъпни с квалифициран електронен подпис. От май пък търговците могат да правят онлайн справки за подадените от сервизите уведомления, съдържащи данни за ремонт на фискални устройства и интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност.

До средата на 2021 година НАП ще има изцяло нов портал за електронни услуги, който значително ще улесни потребителите при декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски. През тази година 80 на сто от физическите лица са декларирали доходите си онлайн. Близо 90% от комуникацията между приходната агенция и юридическите лица пък се извършва по електронен път, като онлайн са разменят над 80 милиона документа годишно.

В НОИ обслужват 1,5 милиона онлайн

С най-много онлайн клиенти могат да се похвалят от Националния осигурителен институт, които са издали над милион и половина ПИК кода на своите клиенти, благодарение на които те имат достъп до над 70 различни услуги. През онлайн портала са достъпни справки за осигурителния статус, болнични листове и плащания по тях, натрупания осигурителен стаж и доход, както и изчисляване на прогнозния размер на пенсията.

В случай че са останали без работа или са в отпуск по болест или по майчинство, чрез своя ПИК лицата могат дистанционно да следят дали им е отпуснато полагащото им се обезщетение и дали същото е изплатено. С ПИК от НОИ може да се подаде заявление по електронен път за извършване на редица административни услуги, да се зададе актуален въпрос или да се подаде сигнал или жалба, изискващи достъп до лични данни, чрез контактните форми.

От НОИ показаха и гъвкавост спрямо бизнеса, като само за няколко дни пуснаха е-услуга, с която се предоставя информация за изплатените компенсации от държавата на работодателите с цел запазване на заетостта по време на извънредното положение. Фирмите също имат достъп до повече от 10 услуги за юридически лица.

Агенцията по заетостта с редица нови е-услуги

Пазарът на труда беше един от най-сериозно засегнатите по време на пандемията, това логично доведе до сериозно натоварване в условията на извънредно положение за Агенцията по заетостта. От там на няколко пъти от началото на годината успяха да въведат над 10 нови е-услуги, които сериозно улесниха както гражданите, така и бизнеса.

Усилията на Агенцията в голямата си част са съсредоточени в търсенето и предлагането на работа и дигитализацията на този процес. За търсещите нов персонал фирми се предлагат няколко нови начини за неприсъствено извършване на подбор и насочване на подходящи кандидати за работа за свободните позиции. Агенцията по заетостта предлага и нова електронна услуга за регистрация на търсещите работа лица. Новата услуга дава възможност за бърз достъп и лесно изготвяне на заявлението-декларация за регистрация в бюрото по труда напълно дигитално.

Продължение четете следващия понеделник - 28 юни, в "Марица Бизнес"

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?