Турция започва "на инат" строителството на канал Истанбул
- 12:30, 27.02.2021
- 2435
- 2
Тази година Турция ще отвори търг за строителството на мегапроекта Канал Истанбул, изкуствен морски път, алтернатива на Босфора, за да свърже Черно море с Мраморно море, заяви вчера министърът на околната среда и урбанизацията Мурат Курум.
„Канал Истанбул е наистина мечтателен проект“, каза министър Курум по време на реч в централната турска провинция Кършехир.
„Това е проект, който ще превърне Турция във водеща държава в света и популяризира още повече Истанбул“, каза Курум и добави, че са обмислени всички подробности и щрихи за проекта.
Цитирайки мегапроекта, турският президент Реджеп Тайип Ердоган каза в петък: „Светът ще дойде и ще гледа този проект на място, точно както другите ни проекти.“
В сряда Ердоган заяви, че въпреки някои препятствия, всички технически основи за канала са завършени.
Изграждането на канал Истанбул с дневен капацитет за преминаване от 185 кораба се очаква да започне през 2021 г. и да завърши през 2025-2026 г.
Планираният 45-километров канал ще бъде изграден на запад от центъра на града в европейската част на Истанбул.
Мегапроектът, чиято цел е да предотврати рисковете, породени от кораби, превозващи опасни пратки през Босфорския проток, беше одобрен от Министерството на околната среда и урбанизацията на страната.
Канал Истанбул е мега-инфраструктурен план за 12,6 млрд. долара, описан от президента Реджеп Тайип Ердоган като негов „луд проект“, когато за първи път спомена идеята през 2011 г.
Критиците - включително кметът на Истанбул Икрем Имамоглу, предупреждават за големи екологични и инфраструктурни проблеми, включително потенциалното екологично унищожаване на Мраморно море. Между Черно море и Мраморно море има деликатен екологичен баланс, свързан в момента с пролива Босфор.
„Солеността на Черно море е по-малка от Мраморно море, а органичното съдържание в Черно море е много по-високо от това на Мраморно море“, казва Чевахър Ефе Акчелик, секретар на Истанбул на Съюза на камарите на турските инженери и архитекти.
Тъй като Черно море е с 50 см по-високо от Мраморно, нивото и плътността на солеността ще се променят, ако двете са свързани с канала.
Турското правителство финализира Оценката на въздействието върху околната среда (EIA) за Канал Истанбул , заявявайки, че не предвижда никакви проблеми с проекта.
Кметът Екрем Имамоглу, който е свързан с основната опозиционна партия в Турция, Републиканската народна партия (РНП), е в конфликт по проекта с управляващата Ердоган Партия на справедливостта и развитието (ПСР).
Имамоглу започна публична кампания срещу канала и общината предприе съдебни действия за спиране на строителството.
За проекта, срещу който община Истанбул възрази и използва лозунга „Или канал, или Истанбул“, президентът Ердоган заяви, „Въпреки тях, ние ще изградим и Канал Истанбул, На инат“.
Изказвайки се на многолюден конгрес на ПСР в Истанбул, президентът Реджеп Тайип Ердоган допълни решително: „Сега това не им харесва, те се опитват да го предотвратят, цялата техническа работа по нашия проект в Канал Истанбул е завършена, започваме необходимата работа за останалите стъпки.
Междувременно Грийнпийс също подаде собствена жалба. „В много отношения Истанбул, един от най-важните и уникални градове в света, ще бъде хвърлен в катастрофа с този непредсказуем проект,“ казва средиземноморският програмен директор на Грийнпийс Дениз Байрам.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.