2374

Тревожна прогноза: Огромни опашки и хиляди отложени полети през цялото лято в Европа и САЩ

Хаосът по летищата в Европа и САЩ, свързан с чакането на дълги опашки по летищата и хиляди прекратени полети, ще продължи цяло лято и дори до Нова година. Тревожната прогноза дойде от главния изпълнителен директор на нискотарифната авиокомпания "Райънеър" (Ryanair) Майкъл О'Лиъри, а също и от германската авиокомпания "Луфтханза". Най-общо причината за наблюдавания хаос е, че летищата нямат достатъчно служители. Голяма част от квалифицирания персонал е бил съкратен през 2020 с настъпването на пандемията от Covid-19 и през последните 2 години тези специалисти са навлезли в нови професиии и сега не искат да се връщат отново към авиацията. Част от работниците, които работят на летищата вече стачкуват и искат по-високи заплати от авиокомпаниите, заради галопиращата инфлация.

"През цялото лято ще има проблеми, най-вече на лондонските летища "Хийтроу" и "Гетуик". Най-зле ще бъде през уикендите, а през седмицата ще бъде по-добре", заяви главният изпълнителен директор на "Райънеър" пред телевизия "Скай нюз".

"Lufthansa" не очаква нормализиране на полетните операции преди следващата година. За съжаление, през лятото едва ли ще е възможно да се постигне краткосрочно подобрение", заяви пред германския "Ди Велт" членът на борда на директорите на "Lufthansa" Детлеф Кайзер, цитиран от "Дойче Веле".

"В момента единственото решение е да се намали броят на полетите. Това обаче не е само германски проблем, а се отнася за целия свят", каза още той.

През изминалия уикенд 25 процента от полетите на "Райънеър" са били забавени поради проблеми на службите за контрол на въздушното движение, а 15 процента - поради трудности в работата на летищата.

Успоредно с това нараства недоволството на върналите се да работят на летищата, тъй като работниците търсят увеличение на заплатите, за да бъдат в крак с инфлацията. С този проблем вече се сблъскват и Ryanair и British Airways.

"Луфтханза" отмени 3 100 полета

Германската "Луфтхавза" обяви, че отменя общо 3 100 полета, след като вълна от коронавирусни инфекции доведе до недостиг на персонал, а оттам и до хаос при пътуванията в Европа в пиковия период на летните ваканции. Водещата германска авиокомпания обяви в петък, че ще отмени 2200 вътрешни и европейски маршрута през юли и август, в допълнение към други 900 анулирани полети по-рано този месец. Данните показват, че това е около 4% от капацитета на превозвача през този период.

Само на летище Берлин лидерът на пазара "Easyjet" намали програмата си за летните месеци с около 1000 полета.

Още на 17 юни летищните власти на лондонското летище "Гетуик" обявиха, че през лятото ще бъде ограничен броят на полетите и пътниците поради недостиг на служители, информира Ройтерс.

Второто по големина летище на британската столица ще ограничи броя на полетите до 825 на ден през юли и до 850 през август. Това решение е взето поради рязкото увеличение на въздушния трафик, дни преди началото на лятото.

Подобно е положението и на летище "Схипхол" в Амстердам. Летищните власти там обявиха, че ще наложат лимит на броя на пътниците, които ще бъдат обслужени през лятото. И те изтъкват като причина липсата на достатъчно служители.

Това означава, че редица авиокомпании, сред които и френскo-нидерландският авиопревозвач "Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air France-KLM), ще трябва да отменят част от полетите си, отбелязва Ройтерс.

Летище "Схипхол" ще приема по около 70 000 пътници на ден, с по около 13 500 по-малко, отколкото авиокомпаниите са планирали да превозят.

С подобни проблеми се сблъскват и в САЩ, където също са отменени хиляди полети.

Уикенд на протестите

Изминалият уикенд бе съпътстван с протести. Част от кабинните екипажи на нискотарифния превозвач "Райънеър" (Ryanair) стачкуваха в събота в Белгия, Испания и Португалия по спор за възнагражденията и условията на труд, информира Ройтерс.

Синдикатите на кабинния персонал в Белгия, Испания и Португалия обявиха тридневна стачка в събота. За Испания се очаква екипажите да стачкуват отново на 30 юни и на 1-2 юли.

Служителите твърдят, че ирландската компания не спазва местните трудови правила в страните, в които работи, по въпроси като минимално заплащане и призовават ръководството ѝ да подобри условията на труд.

На членовете на кабинните екипажи не се разрешава да качат на борда дори бутилка вода, според президента на португалския синдикат зад стачните действия в Португалия Рикардо Пенарояс.

"Райънеър" заяви миналата седмица, че има договорени трудови споразумение, обхващащи 90 процента от служителите му в Европа. Превозвачът увери, че не очаква широкообхватни нарушения на трафика това лято.

Как може да се реши проблемът поне в Германия?

Поне в Германия вече се вижда светлина в тунела за решаване на проблема. Германското правителство ще позволи на работници от чужбина да влязат в Германия, за да запълнят спешно работни места по летищата. Това съобщи министърът на труда Хубертус Хайл пред германския вестник "Билд ам зонтаг", предаде "Дойче Веле". Според информация от източници в правителствени кръгове броят на квалифицираните работници, които ще са нужни в Германия е четирицифрен. Говори се за около 2000 души, които да бъдат наети, включително от Турция. Те ще работят например в обработката на багаж по летищата.

От летищата са доволни от това решение и сега настояват властите възможно най-бързо да проверят надеждността на служителите, което от Германската асоциация на летищата казват, че ще се случи в кратък срок.

Понастоящем всеки пети оперативен служител липсва, обясняват от асоциацията. Недостигът е от около 5500 души, като служители липсват във всички звена - от регистрацията до контрола на пътниците и обслужването на самолетите. Това е и причината страната да прибягва до набиране на персонал от трети страни в краткосрочен план.

Успоредно с това обаче няма много време това да се случи обаче. В Северен Рейн-Вестфалия училищната ваканция вече започна - с дълги опашки на летищата в Дюселдорф и Кьолн/Бон например. Германският министър на транспорта Фолкер Висинг смята, че хаосът по летищата е отговорност на летищните компании. Той заяви, че федералното правителство не носи отговорност за кадровата политика на летищните компании и авиокомпаниите. Министерството на транспорта отговаря за контрола на въздушното движение и за координацията на полетите.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?