3906

Тревога: Разкриха на какво се дължи нарастващата турбуленция при полетите

Неотдавнашните инциденти с турбуленция, довели до сериозни наранявания както на вътрешни, така и на международни полети, са следствие от глобалното затопляне и изменението на климата, заяви експерт.

АА

Турбуленцията, произтичаща от внезапни прекъсвания на въздушните течения, блъска самолетите и води до внезапна загуба на височина от десетки метри. При скорошен полет от Истанбул до западната провинция Измир, член на кабинния екипаж се удари в тавана на самолета поради турбулентен удар, което доведе до счупвания. Ден след инцидента 12 души също бяха ранени по време на турбуленция над Турция в полет на Катарските авиолинии от Доха до Ирландия.

Колаж МГ

„Същността на турбуленцията е вятърът. Отнася се до вертикалното движение на вятъра, надолу или нагоре, поради температурни различия. Той сваля самолета, повдига го и го разклаща“, каза проф. д-р Орхан Шен, който е участвал в 2 проекта за турбуленция в НАСА.

Температурните разлики засилват интензивността на вятъра, подчерта експертът.

„С повишаването на температурите поради глобалното затопляне има увеличение с 1,5-2 градуса. Следователно както интензитетът, така и честотата на турбуленцията на голяма надморска височина са се увеличили“, отбеляза Шен.

„При полет от Истанбул до Катар в миналото, можеше да срещнем средно три случая на турбуленция. Сега тази цифра е пет. Както броят, така и силата са се увеличили. Ключът тук е носенето на предпазни колани. Прогнозите за турбуленция са много точни.“

Метеорологичните станции на летищата обслужващи предимно пилотите, са създадени за анализ на такава турбуленция, заяви експертът,л. Той обясни, че пилотите се консултират с тези станции преди полет и получават карти на турбуленцията.

АА

"Пилотът знае къде ще възникне турбуленция. Затова пилотът съветва да затегнете коланите 5 или 10 минути преди това. Ако следвате правилата на пилота нищо няма да ви се случи. Просто останете на своята седалка и затегнете коланите си, пострадалите от турбуленция са единствено тези, които не са закопчали коланите си.“

Въпреки това Шен все пак предложи пътниците да „свикнат“ с енергично възникващата турбуленция, като посочи, че органите за безопасност на въздухоплаването сега трябва да разширят своите предпазни мерки и да подновят своите процедури срещу тази възникваща ситуация.

Анкета

За кой отбор ще стискате палци на Евро 2024?