Шокиращо бърз компютър и гигантска бактерия: 5 научни рекорда за 2022 година

Всяка година се поставят нови научни рекорди и 2022 г. не прави изключение. Една гигантска бактерия, шокиращо бърз суперкомпютър и близка черна дупка са сред най-забележителните суперрекорди на годината, събрани от Nauka.offnews.bg.

Най-ранната операция

Първата известна хирургическа операция е била ампутация на крак. Това е заключението, до което стигат учените след изследване на скелет на човек, живял на индонезийския остров Борнео преди около 31 000 години. Заздравялата кост на мястото, където е била отстранена долната част на левия крак, подсказва, че човекът е оцелял няколко години след процедурата. Откритието измества произхода на хирургията с около 20 000 години назад.

Този човешки скелет (показан от кръста надолу) от остров Борнео свидетелства, че долната част на левия крак е била ампутирана преди около 31 000 години. Кредит: Tim Maloney

Най-голямата едноклетъчна бактерия

Бактериите обикновено обитават микросвета. Не и Thiomargarita magnifica. Със средна дължина около един сантиметър тази новооткрита бактерия е видима с невъоръжено око. T. magnifica, която живее в мангровите гори на Малките Антили в Карибско море, е около 50 пъти по-голяма от други видове големи бактерии и около 5000 пъти по-голяма от типичните бактерии. Защо този вид се е превърнал в такъв гигант, не е известно.

Бактериите Thiomargarita magnifica (няколко от тях са показани до монета за мащаб) са дълги средно около 1 сантиметър. Кредит: Thomas Tyml

Най-бързият суперкомпютър

Суперкомпютър на име Frontier пресмята числа с умопомрачителна скорост тази година: 1,1 квинтилиона операции в секунда. Това превръща машината, управлявана от Националната лаборатория Оук Ридж в Тенеси, в първия екзамащабен компютър - компютър, който може да извършва поне 1018 операции в секунда. Следващият най-бърз компютър достига 442 квадрилиона (това е 1015) операции в секунда. Очаква се екзамащабните компютри да доведат до пробив във всички области - от науката за климата до здравеопазването и физиката на частиците.

Суперкомпютърът Frontier в Националната лаборатория Оук Ридж официално достигна етапа на екзамащабните изчисления. Кредит: Carlos Jones/ORNL/DOE

Най-голямата колония от риби

Дълбоко край бреговете на Антарктида ледените риби се събират в размножителна колония, голяма колкото Орландо, Флорида. Около 60 милиона гнезда на ледени риби на Йона (Neopagetopsis ionah) се простират на поне 240 квадратни километра от морското дъно. Досега бе известно, че видовете риби, които строят гнезда, се събират само в рамките на стотици. Изобилието от храна и достъпът до зона с необичайно топла вода могат да обяснят изключително голямата група.

Ледниковите риби на Йона създават кръгли гнезда с твърди скални центрове, в които рибите могат да снесат над 1000 яйца. Кредит: Alfred Wegener Institute, Ps124 Ofobs Team

Най-близката черна дупка

Пресявайки данните, публикувани от космическия апарат Gaia, астрофизици откриват черна дупка, която се намира на малко повече от 1560 светлинни години от Земята. Наречена Gaia BH1, тя е около два пъти по-близо от най-близката известна досега черна дупка. Но този рекорд може да не се запази. Предполага се, че в Млечния път съществуват около 100 милиона черни дупки. Тъй като повечето от тях са невидими, е трудно да бъдат открити. Но когато апаратът Gaia, който прецизно картографира един милиард звезди, публикува следващата си порция данни след няколко години, може да се появят още по-близки черни дупки.