Ще унищожи ли турската зенитна ракета бизнес за $44 млрд.
Трусът в две от петте най-големи доларови икономики може да повлече надолу щатската валута
- 07:55, 27.11.2015
- 1031
- 4
Инцидентът със сваления руски Су-24 може не само да постави кръст на плановете за разширяване на двустранната търговия между Русия и Турция, но може да доведе до разрив в икономическите връзки, смятат експерти в Москва. Президентът Владимир Путин определи случая като удар в гърба.
Не е изключена търговска война - проблемите на доставчиците вече са започнали по митническите пунктове, а вносители съобщават, че оформянето на товарите практически е спряно. Очаква се да бъде обявено официално ограничаването на вноса на храни от Турция, обемът на които само за десетте месеца на тази година възлиза на 1 млрд. долара. Застрашен е и вносът на турски автомобилни части.
Анкара е петият най-голям търговски партньор на Русия със стокообмен от 31 милиарда долара през 2014 г. Федерацията изнася за тази страна най-вече растителна продукция, текстил и оборудване.
Руското икономическо министерство планираше след контрасанкциите на Москва спрямо ЕС Русия и Турция да увеличат двустранния стокообмен до 2020 г. тройно - на 100 милиарда долара. Миналата година двамата държавни глави договориха и строежа на нов газопровод - "Турски поток", важен за Русия, за да доставя по него газ в Европа, заобикаляйки Украйна. Сега обаче има вероятност проектът да бъде замразен.
Възможно е да бъде застрашен и най-големият енергиен договор на Русия с Турция, според който "Росатом" се наема с изграждането на АЕЦ "Аккую".
Централата, включваща четири блока с обща мощност 4,8 гигавата, ще струва 22 милиарда долара. Първият блок трябва да бъде пуснат през 2022 г. Ако проектът се провали, това сериозно ще забави подсигуряването на Анкара с необходимите й мощности - турските нужди от електроенергия растат с около 6 процента годишно, а близо 44 на сто от енергията идва от газ, доставян от Русия и от Иран.
След Германия Турция е вторият по големина пазар за „Газпром“. През 2014 г. Русия е доставила 27,3 млрд. куб.м. в Турция, покривайки около 60% от нейните потребности. Синьото гориво се доставя чрез Украйна и газопровода „Син поток“ по дъното на Черно море.
През миналия декември Владимир Путин при посещението си в Анкара лансиара изграждането на Турски поток като алтернатива на Южен поток, който беше блокиран от Европейския съюз. Първоначалните прогнози бяха, че през „Турски поток“ ще се пренасят 63 млрд. куб. м в годишно, но през лятото на 2015 г. мощността му беше намалена два пъти. Строителството на енергийното трасе все още не е започнало. То се заплете допълнително, след като Кремъл на 30 септември предприе военна кампания в Сирия на страната на президента Башар Асад.
Руската компания „Лукойл“ е един от големите играчи на местния пазар. През 2008 г. компанията купи за $555 млн. верига от 600 бензиностанции. Чрез тях „Лукойл“ контролира около 7% от пазара.
Големи инвестиции в Турция притежава и енергийната компания „Интер РАО“. Тя през 2012 г. за $67,5 млн. купи 90% от акциите на газовата електростанция Trakya Elektrik, а година по-късно изкупи и останалите 10%.
След германците руснаците са втори по големина туристически поток, който избира Турция за своите ваканции. През 2014 г. страната е посетена от 5,4 млн. германци, а от началото на годината 4,4 млн. срещу 3,3 млн. руснаци за същия период. За миналата 2014 г. близо 4,5 млн. руснаци са посетили Турция. За този период те са изхарчили близо $3,5 млрд. и $2,3 млрд. за тази година.
Експертите припомнят, че Анкара трябва да търси бързо нормализиране на отношенията с Кремъл, иначе рискува да загуби сериозен източник на приходи в хазната. Турция отчита и спад на средствата, които туристите харчат при своя престой. През изминала година чуждестранният турист е похарчил средно $775 срещу едва $709 за деветмесичието на тази година. Задълбочаване на кризата ще удари по бизнеса на местните компании като Coral Travel, Sunmar, „Пегас Туристик“, Anex Tour, Brisco и други. Tez Tour също обяви, че спира да праща туристи в Турция. Все още няма информация каква ще е политиката на TUI и Thomas Cook.
Турция е важен пазар не само за „Газпром“ и туроператорите. Той е стратегически и за Сбербанк, която още през 2012 г. за $3,5 млрд. купи 100% от турската DenizBank. В момента тя влиза в десетката на най-големите банки в Турция със своите 700 офиса в страната и чужбина.
От 2011 г. в Турция работи и „Яндекс“. Това беше първата експанзия на компанията извънпределите на някогошния СССР. През 2015 г. „Яндекс“ сключи спонсорски договор с футболния клуб „Фенербахче“ за три години. Компанията държи пазарен дял от 7% като разчита на продуктите „Яндекс карти“ и „Яндекс задръствания“.
На местния телекомуникационен пазар присъства и Alfa Telecom Turkey Ltd., която притежава 13,22% в от мобилния оператор Turkcell и дори планира да увеличи своя дял двойно.
Групата ГАЗ на Олег Дерипаска заедно с Mersa Otomotiv от октомври 2014 г. сглобява в Турция „ГАЗель Next“.
Магнитогорският металургичен комбинат на Виктор Рашников от 2011 г. откри в Турция завод за $2 млрд.
Кремъл и Анкара въртят и военни сделки. До свалянето на руския Су-24 Русия доставя на Турция противотанкови ракетни комплекси „Корнет-Е“, хеликоптери Ми-17, бронетранспортьори и други. Анкара проява интерес и към ПВО комплекса „Антей-2500“.
Заради бизнес от $44 млрд. Русия и Турция ще трябва да намерят общи точки за нормализиране на отношенията, убедени са анализатори. Проблемът не е само между Москва и Анкара. Защото двете страни са сред петте най-силни доларови икономики заедно със САЩ, Китай и Бразилия. А продължителната криза може да повлече надолу щатската валута.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни