3906

Ро-Ро маршрут от Турция до Румъния цели да облегчи българските ГКПП-та

Нова Ро-ро услуга до Румъния, която ще стартира от пристанище Карасу, един от търговските центрове на Черно море в Турция, предоставя по-бърза доставка на стоки прескачайки България.

АА

Износителите прибягват към по-скъпия морски транспорт поради проблемите, с които се сблъскват турските шофьори на камиони при задръстванията на граничните пунктове с България към Европа. Като основен мотив се изтъква неспособността на България да отговори на интензивността на нарастналия турски износ и забавянето на доставките на продуктите до купувачите в Европа.

Ро-Ро услугите, които ще започнат между Турция-Карасу и Румъния-Констанца от днес, 3 юли, ще помогнат на турските шофьори на камиони без проблеми да пътуват до и от Европа по-бързо, без да преминат през България.

Очаква се новооткритата линия да създаде алтернатива за намаляване на дългите опашки от камиони, наблюдавани в ГКПП-тата Капъкуле/Капитан Андреево и Хамзабейли/Лесово.

Мениджърът по операциите на пристанище Карасу Гьокчен Ердем заяви пред Анадолската агенция (АА), че изграждането на пристанище Карасу е започнало през 2015 г. и първият кораб е акостирал през януари 2017 г.

 Пристанището вече работи интензивно. То има площ от приблизително 250 хиляди квадратни метра, заяви Ердем: „Приоритет тук имат товари предназначени за страни извън ЕС. Ние сме по-концентрирани в търговия с Русия. Тя е на първо място“.

АА

Ердем заяви, че в момента има четири ро-ро пътувания до Русия на седмица. В резултат на усилия на управата на пристанище Карасу и неговите бизнес партньори, в продължение на 1,5 години, те са организирали процедурите за пътувания между пристанищата Карасу и Констанца. Решено е те да започнат от днес.

Тази нова линия е от голямо значение, тъй като е алтернативен маршрут за търговия от Турция към Европа.

Ердем продължи: „Новата линия елиминира времето за чакане на нашите гранични пунктове към Европа, осигурява директно преминаване от Карасу до Румъния и оттам към Европа, а също така елиминира транзита през България. Тези ро-ро услуги позволяват на превозните средства да преминават границата между Карасу и Констанца за много кратко време от 12 часа. Ние я виждаме като много важна линия, тъй като осигурява предимството на по-късо разстояние от приблизително 550 километра в сравнение с пътния маршрут, като по този начин намалява разходите за поддръжка и гориво на превозните средства, и като по този начин ще намалим въглеродните емисии.

АА Първоначално ще започнем пътувания с един кораб. „Планирали сме 4 пътувания седмично. След това планираме да направим до 7 пътувания седмично с наш втори кораб през последното тримесечие на 2024 г."

Предвижда се да бъдат превозени 65 хиляди превозни средства годишно по тази линия на първия етап и 100 хиляди и повече през следващите години, уточни Ердем. „Тъй като корабите, които ще оперират по тази линия, са в стил Ro-Pax, те ще обслужват не само търговски, но и пътнически превозни средства. Надяваме се, че това ще бъде от полза за нашата страна, тъй като това ще бъде нов логистичен маршрут, който заминаващите и пристигащите в Турция, могат да използват“, допълни той.

Ердем напомни, чечдо момента ро-ро курсовете бяха достъпни само за Русия, а тъй като пристанищата в Украйна са затворени заради войната, там за сега не могат да се организират плавания. Идеята е за в бъдеще да има и курсове до украински пристанища, когато това ще е възможно. 

Мениджърът на турска логистична компания Мурат Кая заяви, че те изпитват големи трудности при износа поради забавяне на визите на шофьорите.

Местните логистични компании изпитват трудности при намирането на шофьори за своите превозни средства. „Често чакането по ГКПП-тата с България, може да отнеме до 3-4 дни. Понякога едно товарно превозно средство чака около 100 часа на опашка по пътищата преди границата, за да успее да напусне Турция. Това ни кара да търсим алтернативни пътища“, отбеляза Кая.

Той посочи, че румънската ро-ро линия ще осигури много ползи за турския бизнес и отбеляза например, че доставките по северноевропейските и източноевропейските линии ще бъдат по-бързи.

"С тази линия, средното ни време за чакане от 100 часа в Капъкуле ще бъде намалено до 12 часа. Това осигурява както спестяване на разходи, така и навременни доставки за турските износители. Спестяваме 500 километра магистрала, това осигурява голямо предимство по отношение на себистойността и околната среда. Така нашите износители ще могат да предоставят своите продукти на по-достъпни цени", заключи Кая.

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?