2374

Поредна порция глоби за милиони заради "Дизелгейт"

Групата производители Stellantis ще трябва да плати глоба от 300 млн. долара по дело за измама, заради умишлено фалшифицирани екорезултати за дизелови емисии. Volkswagen пък "олекнаха" с 240 млн. долара в извънсъдебно споразумение във Великобритания.

Най-голямото обединение на автомобилния пазар - Stellantis (включващо цели 16 марки, сред които Opel, Peugeot, Citroën, Fiat и Chrysler), ще плати 300 милиона долара глоби. Освен това компанията ще се признае за виновена по наказателни обвинения в резултат на разследване на измама с нивата на дизелови емисии при автомобилите на компанията. Обвинението засяга основно дизеловите автомобили Jeep Cherokee и Dodge Ram, които са били с инсталиран софтуер, който позволява на двата тежки пикапа да отделят по-високи нива на азотни оксиди по време на шофиране, които обаче да останат скрити от информацията, която компютърът на возилата е подавал при диагностика и тестове.

Турбодизеловият 3-литров V-6, произвеждан от 2014–2016 г., според разследващите, се оказва сериозно

манипулиран, що се отнася до екологичните стандарти

и заобикалянето им. Засегнати са приблизително 100 000 превозни средства - от тях повече от 13 000 са в Калифорния. Така компанията стана поредният производител, който използва софтуера на Bosch, за който Volkswagen признаха през 2015 г., че е разработен съвместно, за да измами федералните тестове за емисии.

Сделката между американските съдебни власти и Stellantis идва пет години след като Volkswagen се призна за виновен по наказателни обвинения за подобно престъпление. Делото, станало известено като „Дизелгейт“ и засягащо близо 600 000 превозни средства, струва на немския концерн близо 3,5 млрд. долара до момента. Според сметките, автомобилните производители, участвали в международния скандал, до момента са платили над ​6,​​2 млрд. долара като глоби и санкции в цял свят, свързани с "Дизелгейт".

Европейските автомобилни производители разчитаха на така наречената чиста дизелова технология, за да произвеждат превозни средства, които биха могли

да отговарят на по-строгите екологични разпоредби,

приети през последните години. В крайна сметка регулаторите установиха, че тези автомобили отчитат значително по-високи нива на замърсяване по пътищата, отколкото по време на тестовете, необходими за издействане на разрешително за продажба.

Според различни източници, скандалът тепърва ще продължава да се разплита. Вече стана ясно, че спомагателните устройства за контрол на емисиите са проследени и в други други автомобилни производители. Mercedes-Benz, Ford и General Motors са изправени пред федерални разследвания и групови искове по същите обвинения. Така на практика може да се окаже, че близо 80% от автомобилната индустрия е участвала в картел, който да излъже екотестовете в Европа и Северна Америка. 

Въпреки това, Mercedes-Benz, Ford и General Motors не признават своята вина и категорично отричат да са били част от заговор или каквото и да е престъпление. Според новите разкрития обаче, Volkswagen, заедно с Bosch, специално са пренастройвали тестваните от регулаторите автомобили, докато продаваните на клиентите им дизели са работили в напълно различен режим на отделяне на газове, който

в определени случаи е превишавал нормите близо 40 пъти,

се казва в доклада на американските власти. Преди броени дни стана ясно, че немската компания е постигнала извънсъдебно споразумение по казуса „Дизелгейт“ във Великобритания. Концернът ще плати над 190 млн. паунда (или 240 млн. долара), с което ще уреди съдебните искове, заведени от около 91 000 ищци в Обединеното кралство. 

Поредната присъда по "Дизелгейт" отново извади на дневен ред темата за остатъчния живот на автомобилите с подобен двигател. В Калифорния, (където са били продадени общо 40 хил. превозни средства с подобен инсталиран софтуер), вече набира сили движение, което изцяло да забрани продажбата на дизелови леки автомобили и джипове. Губернаторът на щата вече обяви, че планира до 2025 година този клас возила напълно да излезе от продажба. Регулаторите в ЕС и САЩ пък вече обявиха, че разследванията покрай "Дизелгейт" продължават.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?