Перфектна буря: Кошмарите на соца възкръснаха в Обединеното кралство
- 07:30, 08.10.2021
- 11:09, 08.10.2021
- 33 917
- 24
ТЕОДОРА НЕДКОВА, ЛОНДОН, СПЕЦИАЛНО ЗА “МАРИЦА”
- Какво ще каже Борис Джонсън на кралицата следващия път, когато се чуят по телефона?
- Мадам, чувам, че през войната сте карали камион...?
----------
Вицът се оказа неочаквано актуален през последните седмици (макар през Втората световна война тогавашната принцеса Елизабет действително да е служила като шофьор и механик на камиони), след като милиони британци се оказаха в положение да не могат да заредят автомобилите си, въпреки висенето с часове на километрични опашки.
Гориво няма и руската рулетка кога и дали ще успееш да се добереш до желаната стока може би будят известни спомени в жителите на бившия Източен блок, но изглеждат като научна фантастика, когато действието се случва в държава от G7 през 2021-ва.
Фантастично за обикновения човек може би, но не и неочаквано за мнозина анализатори, които в продължение на години предупреждаваха за перфектната буря, която Брекзит ще доведе на Острова. Само в последните седмици тя доведе до липса на гориво, празни рафтове по супермаркетите, липса на персонал в земеделието, туризма, хранително-вкусовата промишленост. Драмата се допълва с драстичен скок на цените на тока, стигна се до трагикомични елементи като изчерпването на промишления въглероден диоксид, което доведе на определени места да спрат да сервират газирани напитки.
Основната причина, която от властите посочват за трагичната ситуация по бензиностанциите и не само, е липсата на професионални шофьори, които да докарват ценната суровина в Обединеното кралство. По официална информация, към момента не достигат към 100 000 шофьори. Толкова допълнително трябва да поемат към Острова, за да осигурят не просто гориво, но и хранителни продукти, които да гарантират нормалното зареждане на супермаркетите. Правителството, разбира се, стриктно избягва да спомене думата Брекзит - оттам отдава ситуацията основно на разклатените от пандемията процеси на снабдяване и цялостната липса на тежкотоварни шофьори на Стария континент. Това, разбира се, са важни фактори и никой не ги отрича, но те не дават пълната картина, нито верния отговор защо
Великобритания все повече и повече заприличва на болния човек на Европа.
Към момента това просто не е атрактивна дестинация за повечето шофьори на тирове, обясниха от съсловните организации. Великобритания повече внася, отколкото да изнася и е вероятно много от шофьорите да си тръгнат без товар обратно.
Визовият режим е тежък и създава на хората излишни главоболия, проверките са като за външна на ЕС страна и на много компании и техните служители просто не им се занимава с бавния, тежък и неефективен процес. Дълго време транспортният министър Грант Шапс заявяваше, че спешен внос няма да се наложи, защото с такава мярка нямало да се реши въпросът с липсата на шофьори. Шапс обеща повече обучения и по-атрактивни заплати за желаещите да започнат работа в сектора. Като голяма част от обещанията на местното правителство се оказа повече пожелателно мислене, отколкото реално възможен сценарий.
Опашки от желаещи да се качат на тировете няма, въпреки повече от атрактивното възнаграждение от 60 000 паунда годишно, което много фирми предлагат в момента. Наложи се транспортният министър спешно да обещае улеснен режим за визи на 10 500 души, които да попълнят липсата в хранително-вкусовия и транспортния сектор, но само за три месеца - колкото да гарантират нормалното протичане на Коледа. Канче вода върху кладата, реагираха на идеята от местната Търговска камара.
Демократичната мярка така или иначе буди повече шеги, отколкото бизнес планове
Едвин Атема, председател на холандския синдикат на шофьорите обясни чистосърдечно, макар и нецензурно: "Британците сами се вкараха в лай..та, не виждам защо сега да им помагаме".
Мнозина не са забравили и опашките, на които британските власти ги държаха миналата година за проверки, когато хората висяха на границата с дни без елементарен достъп до тоалетни и топла вода. Дори планът с временните визи да се окаже рентабилен, все по-засилващ се е въпросът ще издържи ли правителството на натиска на другите индустрии, които се задъхват за работници. В момента трудно може да се намери кръчма или ресторант, където да не търсят служители, сервизът е бавен и на много места откровено предупреждават: сядайте, но само ако имате време да чакате.
Според националната статистика, за първите 6 месеца на 2021 г. за осигуровки са се регистрирали 270 000 души - по-малко от половината в сравнение с чуждестранните работници от предни години. Най-голям отлив има от страните от ЕС.
За много от по-бедните източноевропейци кралството става все по-малко атрактивна дестинация заради слабия паунд и визовия режим. Добри пари има и в други европейски държави, а и те не са прекарали последните 5-6 години в обяснения как не искат мигранти, които после да привикват спешно да им спасяват Коледа, писа "Гардиън" в анализ по темата.
За местните някои сектори продължават да са неатрактивни -
почти никой млад не иска да работи в птицеферма или да бере лозя и зарзават.
Идващата зима се очертава тежка за Обединеното кралство. По-заможните може би ще се разминат само с опашка в магазина, незаредена кола или закъснели коледни подаръци. За по-бедните жители, които и основно гласуваха за Брекзит, картината изглежда по-мрачна - сериозно увеличение на електричеството, секира по помощите, които бяха временно увеличени заради ковид, плюс очакван ръст на цените на основни продукти заради проблемите със снабдяването. С 1% се увеличават и социалните осигуровки, което представлява значително увеличение за повечето начинаещи професионалисти или работещите в нископлатените сектори. Мярката цели да подпомогне задъхващата се Национална здравна каса, макар Джонсън навремето да обеща парите за ЕС членството да подкрепят хронично недофинансирана институция, която изнесе пандемията и ваксинацията на раменете си. След две зими на ковид и изолация справедливо би било британците да се запитат: как животът им стана по-добър заради намалялата емиграция и направи ли Брекзит някого по-богат извън авторите на неговата популистка реторика?
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни