71

Ново 20! 76% от чуждите компании не са напуснали Русия

След налагането на санкциите почти 76% от чуждестранните компании продължават да работят в Русия. Властите се интересуват от безпроблемното функциониране на бизнеса, казва Вячеслав Володин, председател на Държавната дума на Русия. Според него е изключително важно средствата да остават в страната и да се използват за нейното развитие. Дали е възможно да се съгласим с тези данни, компаниите от кои страни и отрасли са избрали да останат и дали е възможно да се измерят загубите на тези, които са напуснали, е предмет на този материал, публикуван в "Известия", цитиран от glasove.com.

Дискусионен въпрос

През 2022 г. бяха приети редица закони, ограничаващи дейността на чуждестранни компании в Русия. Например забрана за разработване на находища на нефт и газ - всички разработчици трябва да са юридически лица, регистрирани в Русия. Дружества с чуждестранно участие вече не могат да участват в концесии, свързани с транспортната инфраструктура и транспорта. Разглежда се законопроект за ограничаване на участието им в жилищния и комуналния сектор.

Според Володин 75,9% от компаниите продължават да работят в Русия и са доволни от бизнес климата. Тези, които са напуснали руския пазар, са изправени пред загуби, измервани в милиарди долари. Отворените ниши се заемат от местни предприятия. Например производството на дрехи в Русия е нараснало с 42%, а на лекарства - с 15%.

Председателят на Държавната дума не посочи източниците на тази оценка, отбеляза Олга Беленкая, ръководител на отдела за макроикономически анализи във Finam Group.

- Понастоящем експертите оценяват в широк диапазон дяловете на чуждестранните компании, които са напуснали, и тези, които са останали. Критериите, по които това се определя, са важни. Например, ако чуждестранна компания, чието ръководство е поето от руски инвеститор или инвеститор от приятелска страна, но е загубила връзка с бизнеса на компанията майка, дали е напуснала или останала, е меко казано спорно", казва тя.

В оценките си експертът се основава на данни от изследователски компании:

- Консултантската компания NF Group (бивша Knight Frank Russia) изчислява, че през есента на миналата година 17 международни марки са останали да работят в Русия след ребрандиране или продажба на бизнеса си, включително McDonald's ("Вкусно - и точка"), L'Occitane (ребрандирана като L'Occitane), OBI (OBI - двойна смяна на собствеността), марките на полската LPP Group (след продажбата на китайската FES retail ), Levi's (ребрандирана като JNS/JEANS') и Reebok (Sneaker Box след продажбата на турската FLO Retailing)", изброява експертът.

В същото време, според същата консултантска компания, 17 марки са напуснали руския пазар, а над 180 са обявили прекратяване на дейността си в Русия. Сред напускащите Русия са финландските Prisma, Hesburger, Paulig Cafe & Store, американските Nike, Converse, Victoria's Secret, британската Lush, производителят на шоколад Lindt (Швейцария), марката за бельо Triumph (Германия), Jacquemus (Франция), JYSK (Дания), производителят на козметика Watsons (Китай).

Според събеседника на изданието най-важното за руската икономика е било оттеглянето на чуждестранните компании от автомобилната индустрия, което е довело до рязък спад в производството и продажбите на автомобили в Русия.

"Сега този пазар постепенно се запълва от руски и китайски производители, включително чрез изкупуване на производствените мощности на напускащите марки", заключава тя.

 
Самопрострелване в крака

Трудно е да не се съгласим с оценката на председателя на Думата Вячеслав Володин, казва Юлия Макаренко, заместник-директор на Банковия институт за развитие.

"Много компании от различни сфери останаха в Русия. Друг е въпросът, че те просто са продължили да работят, като са се ограничили до съобщение за пресата на своите уебсайтове или в социалните медии, за да успокоят служителите и техните близки. Марките, които решиха да напуснат, го направиха възможно най-гръмко. Между другото, това вероятно се оказа нелош PR, който за сметка на шумотевицата направи възможно след напускането на Русия да се загуби малко по-малко, отколкото би могло. Много мултинационални компании (например от автомобилната индустрия) бяха подложени на натиск от страна на властите и медиите", обяснява тя.

От гледна точка на финансистите много от тези, които са хлопнали вратата, са измислили обходни пътища, за да се върнат обратно.

"Не става дума само за многократно обсъждания пример "Вкусно е, край", продължава тя. "Тази практика е широко разпространена. През есента марките за облекло и козметика отвориха врати под други имена - и често на същите места в търговските центрове. Що се отнася до загубите, оценките в размер на милиарди долари също не са необосновани", отбелязва експертът.

"За да разберете и приблизително оцените мащаба на загубите, разгледайте IKEA, чието напускане беше много забележимо. Компанията е дългосрочен стратегически партньор на Русия. Изградена е гигантска инфраструктура от недвижими имоти, услуги, система от хиляди доставчици, собствена банка IKANO-Bank за обслужване на клиенти и доставчици. Всичко това е унищожено почти за една нощ през 2022 г. От само себе си се разбира, че няма да ни бъде съобщено какви ще бъдат действителните загуби, но става дума за стотици милиарди рубли. Това е тежък удар върху бизнеса. Същото може да се каже и за други престижни марки", обобщава Юлия Макаренко.

 
Намиране на приятели и придвижване

Оценката на броя на останалите чуждестранни компании в Русия изглежда напълно реална, съгласява се с цитираните данни Артьом Тузов, изпълнителен директор на отдел "Капиталов пазар" в IK IVA Partners.

"Факт е, че не всички страни се присъединиха към санкциите срещу Русия. Дори и в недружелюбни на Русия страни някои предприятия продължават да работят с нея. Това са предимно фирми за лекарства, торове и зърно - в рамките на споразумения с ООН. В същото време основният търговски партньор на Русия от много години насам е Китай, който не се е присъединил към санкциите", казва анализаторът.

Според него голяма част от щетите от напускането на чуждестранните компании се забелязват не само в автомобилната, но и в авиационната индустрия.

"Като цяло предимството на капитализма е, че предприемачите са готови да заобиколят всякакви санкции, за да реализират печалба. Изключение са санкциите на ООН, при които възникват трудности. ООН не е наложила и не може да наложи санкции на Русия. Затова оттеглянето на чуждестранните компании от Русия не е катастрофално", заключава Артьом Тузов.

 
Да не броим, а да заместваме

Според Анна Федюнина, заместник-директор на Центъра за изследване на структурната политика към Националния изследователски университет "Висша школа по икономика", експертите дават различни оценки за броя на напусналите компании - всичко зависи от това кои компании се броят.

"Може би един от най-известните източници днес е проект на Йейлския университет, който отчита броя на компаниите, които са напуснали или са променили стратегията си на руския пазар въз основа на публични изявления. Според тези данни 24% от компаниите са напуснали руския пазар, но почти половината от останалите компании са обявили временно преустановяване на дейността си, а друга една трета са ограничили инвестициите или някои операции. А само 22% от останалите извършват нормални операции", отбелязва тя.

Според експерта тези данни може да не отразяват реалната картина. Проектът на Йейлския университет е насочен главно към идентифициране на реакцията на големи и средни предприятия, които имат собствени активи и са представени в Русия от официални дистрибутори с руски капитал.

"Тези данни не отчитат чуждестранните предприятия, които действително са продължили да работят в Русия, но са прехвърлили активите си на руски топ мениджъри или са продали активите си на местни трети страни. Мисля, че в действителност броят на напусналите предприятия може да е по-малък. От гледна точка на страната броят на германските компании, работещи в Русия, е намалял доста значително от 2010 г. насам: в началото на 2010 г. те са били над 6 200, а през 2021 г. - малко под 3 700. Искам обаче да подчертая, че това явление не се разглежда като пряка заплаха за икономиката", добави Федюнина.

Според експерта е по-важно да се обсъжда не броят на напусналите или останали предприятия, а пазарните ниши, които се освобождават, и как руските предприятия ще могат да ги запълнят.

"Русия има опит и успешни примери за заместване на вноса, които станаха особено видими след санкциите от 2014 г. Перспективите ще зависят от редица фактори: предсказуемост и прозрачност на правенето на бизнес, наличие на предприемаческа инициатива и възможност за привличане на евтини и дългосрочни пари за финансиране на проекти", уточнява Анна Федюнина.

 
Едва седем от сто

Някои чуждестранни компании наистина напълно са напуснали страната и са ликвидирали местните подразделения, казва Иван Ермохин, изследовател в Руския център за компетентност и анализ на стандартите на ОИСР към Руската академия за национална икономика и публична администрация.

"Според проучването на Центъра за стратегически изследвания това са само 7% от чуждестранните компании. Най-важните от тях за руската икономика са компаниите от технологичните сектори, включително оборудване, автомобилната индустрия и други, тъй като замяната на тези компании с местни производители и компании от приятелски страни не става бързо", споделя специалистът.

Сред възможните начини за решаване на имиджовия проблем експертът посочва прехвърлянето на активи на местни топ мениджъри или в полза на чуждестранни, но приятелски настроени към Русия инвеститори.

"Нагледен пример за това е продажбата на активите на полската компания LPP (собственик на марките Reserved, House и други) на китайски инвеститор. Между другото, много от тези сделки съдържат клауза за възможността за обратно изкупуване на активи", допълва Ермохин.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
хохохо

хохохо

11.01.2023 | 21:09

шорошоядите пак ли са претаковани? отново!

Отговори
0 3
питащ

питащ

11.01.2023 | 20:50

Правилно,*маричките*,само 1% са напуснали,всичко останало е лъжа.Нали така,*обективисти*?

Отговори
2 0

Анкета

Кое е любимото ви място за отдих и разходка в Пловдив?