Наши инженери създават Алпийската железница на Балканите

Пътуването с теснолинейката по маршрута Септември-Добринище влезе в класацията за десетте най-добри пътувания с влак в Европа, направена от престижното британско издание The Guardian. В статията се посочва как малкият железопътен град Септември, появил се при строежа на железопътния маршрут от Виена до Истанбул, е началната точка за пътуване с теснолинейка към вековните български хълмове.

Само че по-малко известен е фактът, че „Трансродопската” железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен, днес тя е един реално действащ паметник на техниката.

Наричат я още „Алпийската железница на Балканите“ - днес „Трансродопската” железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин.

Линията е с обща дължина 125 км.

По пътя си минава през живописното дефиле на Чепинска река, пресича Чепинското корито и се устремява към Аврамовата седловина, която разделя Рила и Родопите. Именно тук се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, на 1267 м над морското равнище. От там по поречието на река Места теснолинейката достига до полите на Пирин, където е и крайната ѝ гара Добринище.

Прочутото 4-етажно трасе в участъка Св. Петка - Аврамово - Черна Места и до днес се преподава в най-престижните политехники като образец на съвършено проектно решение. По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9,8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени.

Само тунелите са 17 броя,

като най-дългият от тях (314,3 м), с пореден № 32, е разположен непосредствено преди гара Аврамово. Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно: тук - при тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.нар. „покрита шестица“, а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната „открита шестица“. Макар че проектирането на този забележителен участък се е случило само преди 80 години, не се знае със сигурност кои са авторите на проекта. Това са били инженери от тогавашното отделение „Поддържане“ в Главна дирекция на БДЖ, скромни хора, които са нямали усещането, че създават нещо с наистина изключителна инженерна стойност.

Десетилетия наред железницата е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят. Тя влиза в кадъра на някои от родните исторически и игрални филми. Също в много чужди късометражни продукции.

Модернизират най-дългия жп тунел „Козница“

В нaчaлoтo нa мaрт 2020 г. НКЖИ зaпoчна да мoдeрнизира нaй-дългия жп тунeл в Бългaрия - “Кoзницa” (5812 м). Тунелът “Козница” е построен в периода 1949-1951 г., а последният му среден ремонт е извършен през 1993-1994 г. След сегашната реконструкция скоростта в жп учacтъкa мeжду Кoпривщицa и Cтрямa, чacт oт Трeтa глaвнa жп линия Coфия-Бургac, щe ce увeличи дo прoeктнa cкoрocт 85 км/ч.

Cтoйнocттa нa прoeктa e 24 млн. лв., изпълнитeл e “Инфрacтруктурнo cтрoитeлcтвo” AД, a cрoкът зa извършвaнe нa cтрoитeлнитe дeйнocти e 180 дни.

Предвижда се прeмaхвaнe нa aмoртизирaнитe жп линия и кoнтaктнa мрeжa. Изгрeбвaнe нa cъщecтвувaщaтa бaлacтoвa призмa и изгрaждaнe нa двoйнa oтвoднитeлнa cиcтeмa - това са кaнaвки и дрeнaжи и пoлaгaнeтo нa дeбeлa бeтoннa плoчa, върху кoятo щe бъдe пoлoжeн нoв бeзнacтaвoв жeлeзeн път c рeлcи тип UIС 60 - зa пo-виcoкa тoвaрoнocимocт. Ще бъдe мoнтирaнo и ocвeтлeниe нa тунeлa.

Готард свързва Северна и Южна Европа

Тунелът Готард е дълъг цели 57 км и минава под Швейцарските Алпи. Така свързва Северна и Южна Европа.

Най-дългият железопътен тунел в света свързва Цюрих с Милано, като от единия до другия град се стига за малко повече от 2,5 часа. Основната машина, с която е прокопано съоръжението, е 410-метрова пробивна с въртеливо движение.

За изграждането на тунела са били необходими 43 800 часа работа без спиране. В резултат на всички тези усилия е създадена тунелна система от 152 км, през която биха могли да преминават 325 влака дневно.

Строежът на Готард започва преди 18 години, а след като е завършен, изиграва ключова роля най-вече в сферата на туризма. Най-дългият железопътен тунел преминава на 2300 м под Алпите и през скалите, където на места температурата надвишава 46 градуса.

Интересен е фактът, че първите планове и скици за подобен тип тунел били направени още през далечната 1947 година, ала чак 68 години по-късно се пристъпило към реализирането им. Проектът за тунела е бил гласуван още през 1992 г., ала строежът му се забавя с няколко години. Причината за това е, че цената на Готард надхвърля 12 млрд. долара и инвестицията се очаква да се изплати до 10 години.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?