Следвайте ни

Как да спестим пари и да не изхвърляме храна? В Турция му намериха цаката

viber icon

Нов бизнес в Истанбул обединява продавачите на храни и клиенти, като предлага големи отстъпки за излишните храни, като се предотвратява изхвърлянето на храна и в същото време води до печалба.
Изследване на ООН, публикувано през 2011 г., предупреждава, че „приблизително една трета от храната, произведена за консумация в света, се изхвърля, което възлиза на около 1,3 милиарда тона годишно“.

Стартираща компания (стартъп) в Турция има за цел да промени това - поне за жителите на Истанбул засега. Нарича се "Орека" и е млад бизнес, стартирал през септември 2020 г. В момента компанията преминава през процес на растеж, казват нейните съоснователи Даниел Алп Ризо и Етем Йозджан.

"Орека" е партньор между производителите и продавачите на първокласни храни. По същество, когато ресторантите, кафенетата и сладкарниците имат излишен продукт в края на деня, "Орека" може понякога да намали цените на стоките с 50% или повече и да ги предложи да бъдат закупени от потребителите на тяхното мобилно приложение. След като направят това, купувачът може да отиде директно при продавача, сладкарница, кафене или ресторант например, за да вземе стоките, или да получи закупената храна чрез куриер. 


„"Орека"  помага на продавачите на храни да реализират непродадена храна и да спечелят нови клиенти, като същевременно помага на клиентите да купуват първокласни стоки със значителна отстъпка“, казва Ризо. „Да не говорим, че има въздействие върху околната среда: има по-малко загуби на храна в края на деня.“


Приложението се фокусира върху икономическата ефективност и "зелената" (екологична) икономика, но разбира се то има за цел да печели пари, като взема малка комисионна от доставчиците.

„Според изследване на хрестижното списание „Икономист “ , казва Ризо, сред 82 държави Турция се класира на 80-то място по изхвърлена храна. Въз основа на данните за 2018 г. загубите на храна в Турция възлизат на 214 милиарда лири (34 милиарда долара) “, добавя Йозджан.
От "Орека" казват, че теоретично всеки може да бъде клиент на фирмата, но за сега се предполага, че първите им клиенти ще бъдат млади, използващи смартфони и хората като цяло загрижени за околната среда.
 „Доставчиците, с които сме сключили сделки досега, са на първокласни маркови производители. Към днешна дата фирмата има договори за доставка с 450 производители, но това не е зле за приложение, което стартира само преди няколко седмици." 
Йозджан допълни, че "вече има посреднически договори с други 75 доставчици, които все още не са в приложението, но фокусът им е върху разширяването по контролиран начин.

В момента това интелигентно, екологично приложение обслужва кварталите Шишли, Бейоглу и Бешикташ в Истанбул. „Разрастваме се бързо, отбелязва Йозджан, и в крайна сметка искаме да бъдем достъпни извън Истанбул, в цяла Турция и имаме планове да се разширим и в чужбина.“

Михаел Гушев

Михаел Гушев

Кореспондент на "Марица" в Турция

Михаел Гушев е завършил ЕГ "Г. Кирков" в Пловдив с френски език и ПУ "П. Хилендарски" със специалност "Математика и информатика". Работил е във в. "Глас", а от 1995 г. работи във в. "Марица". От 2001 г. е кореспондент на вестника в Турция. Владее перфектно френски, английски, турски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?