1553

Истанбул отбелязва 110-та годишнина от пускането на първия трамвай

Първата трамвайна линия в Истанбул отпразнува своята 110-та годишнина, след като започна работа по линията Каракьой-Ортакьой на 20 февруари 1914 г. и остава неразделна част от обществения транспорт и до днес, макар и в обновен вид.

DHA

Пътуването на градската железопътна система започва с основаването на „Dersaadet Tram Company“ на 30 август 1869 г. Тази инициатива, създадена с разрешението на османския султан Абдулазиз.

Инициативата е подтикната от нарастналото население на града,  тогава достигнало близо 1 милион и увеличаващата се нужда от обществен транспорт.

DHA

Това се счита и за датата на създаването на Истанбулската  компания за градски транспорт (IETT), първият транспортен оператор в града.

Тегленият от коне трамвай започва да обслужва линията до Бешикташ след церемонията по откриването на 31 юли 1871 г. на площад Топхане.

Поради голямото обществено търсене са създадени още две нови линии, всичките в европейската част на града.

Услугите за обществен транспорт тогава се осигурянат с 430 коня и 45 трамвая по бързо разрастващите се линии.

С началото на Балканската война през 1912 г. всички коне на фирмата, обслужваща конския трамваи, са закупени от държавата и използвани на военна служба.

 

Първият електрически трамвай стартира в града на 20 февруари 1914 г. с първото си пътуване по линията Каракьой-Ортакьой, отново покрай Босфора, с церемония, открита от Бедри Бей, заместник кмет на Истанбул в квартал Каракьой.

DHA

Тогава електрическият трамвай, който беше повратна точка в обществения транспорт в Истанбул, премина за първи път през моста Галата, над Златния рог.

DHA

Трамвайната мрежа бързо се разраства по двата бряга на Босфора и паралелно на бреговете на крайбрежието по Мраморно море, където терена е равен.

След време бяха изтъкнати причини, че електрическите трамваи не се движат достатъчно бързо и нарушават трафика, особено след като такситата, автобусите и микробусите започват да се използват за обществен транспорт в града след 1930 г. Поради тази причина той прави последното си пътуване от европейската страна на 12 август 1961 г. и от азиатската страна на 03 октомври 1966 г.

DHA

 

След 24-годишно прекъсване, три от трамвайните превозни средства, които са били в експлоатация преди 1966 г., са обновени и започват да превозват пътници по маршрута Таксим-Тунел от 29 януари 1990 г. до днес под името „Носталгичен трамвай“.

DHA

Друга носталгична трамвайна линия привличаща вниманието на туристите има и в азиатската част, по маршрута Кадъкьой-Мода.

В наши дни модерни трамвайни мотриси се движат по непрекъснато разширяващата се транспортна мрежа на Истанбул.  

DHA

Последната линия T5 обслужва маршрута Еминьоню-Алибейкьой като преминава покрай българската желязна църква "Свети Стефан" в квартал Балат, по крайбрежието на Златния Рог.

Освен електрическите трамвайни линии, 10 линии на метрото и три фуникулярни линии обслужват градския транспорт в 16 милионния град.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
3 коментара
ertret

ertret

21.02.2024 | 14:46

Искaте луд сeкc за 3 чaса, силнa еpeкция, ярки оpгaзми, много cпеpмa и повишeн теcтoстеpон! Тaзи подoбpeна фоpмyла на Bиaгpа вече е бeзопаcна на всяка възpаст! Не пpопускайте шанса да направите ceкcа си незабpавим:--- https://da.gd/menx

Отговори
0 0
ПСЕТА ПИСКАЙТЕ БЕ!

ПСЕТА ПИСКАЙТЕ БЕ!

21.02.2024 | 14:22

ВЪНШНО ДА ПРОТЕСТИРА!

Отговори
0 0
ГЯ УРИТЕ ПОКАНЕНИЛИ СА?

ГЯ УРИТЕ ПОКАНЕНИЛИ СА?

21.02.2024 | 14:20

НАЛИ СА СТРОИЛИ РЕЛСИТЕ АНГАРИЯ И ПОСЛЕ СА ТЕГЛИЛИ ТРАМВАЯ ПАК АНГАРИЯ :) ПОЛОВИНАТА ЦАРИГРАД Е ОТ АНГАРИЯ И 1/3 ОТ АНКАРА!

Отговори
0 0

Анкета

Как оценявате служебния кабинет "Главчев"?