2374

Иновациите, които ще променят автомобилния свят

Иновациите и автомобилната индустрия вървят ръка за ръка, особено във времена на такава интензивни промени. Има обаче нововъведения, които са тук, за да останат.

Ежегодно големите автомобилни компании и свързаните с тях индустрии регистрират над 4000 нови патента върху технологии и подобрения, които разработват и внедряват в автомобилите си. Но проучвания показват, че 9 от всеки 10 автомобилни иновации изчезват напълно до 5 години. Авторитетното международно издание "Drive" от близо 15 години класира всяка година трите най-важни иновации в автомобилния бранш, които имат потенциал да се превърнат в стандарт за индустрията. 

Без особени изненади и трите нововъведения, които екипът и експертите на "Drive" са избрали, са свързани с високите технологии в автомобилостроенето. Тази тенденция беше потвърдена и от бившия главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz  д-р Дитер Цетше, който още през 2021 година обяви, че марката е в процес на преход от инженерна към технологична компания.

Електрификацията, свързаността и дори автономността вече са ключови фактори при избора на нова кола за купувачите, което означава, че автомобилите, шофьорите и инженерите трябва постоянно да гледат какво следва и да се адаптират ​към новите реалности и технологии. 

Станциите за зареждане на Tritium са големият победител

Въпреки че едва ли австралийците от Tritium са компания, позната на широката общественост, ако шофирате електрическа кола, има огромна вероятност да сте използвали някой от техните продукти. Базираната в Бризбейн инженерингова компания е водещ световен разработчик на DC устройства за бързо зареждане за електрически превозни средства. Те доставят оборудване в над 40 страни на четири континента, включително над 75 процента от зарядните станции в Австралия и Нова Зеландия.

Продуктите на Tritium предлагат до 350kW бързо зареждане. Възходът на компанията започна още през  2019 година, когато австралийците разработиха и доставиха зарядните устройства за Ionity - най-голямата европейската мрежа за бързо зареждане, в която инвеститори са ​гиганти като BMW, Mercedes-Benz, Ford, Porsche и Volkswagen. Така на практика се оказа, че 5 от 10-те най-продавани марки на стария континент създават превозните си средства, базирани върху със станциите за зареждане на Tritium.

През миналата година пък Tritium пусна по-компактна и рентабилна 150kW станция за бързо зареждане, която вече се превърна в предпочитана както за редица държави по света, така и за стотици корпоративни клиенти, които изграждат собствена мрежа от служебни електрически автомобили.

Огромният плюс на технологията е, че станциите на Tritium са единствените, които работят нормално при -35 градуса по Целзий, както и в абсолютно противоположни условия - на силно слънце и температура от около 50 градуса. За сравнение - дори най-скъпият модел зарядна точка на Tesla работи в близо двойно по-ниски граници - от минус 15 до плюс 35 градуса.  Всичко това кара експертите да смятат, че Tritium ще бъде една от компаниите, които ще имат водеща роля в електрификацията на световния автомобилен пазар.

Разширената добавена реалност скоро ще е стандарт

Добавената реалност в автомобилите извървя дълъг път през последните няколко години. Технологията започна като маркетингов трик, но бързо се превърна в изключително важна част от всички нови модели и задължителна част от системите за подпомагане на водача.


Истинският бум на добавената реалност дойде в началото на годината с усъвършенствания Head-Up дисплей в Mercedes-Benz S-Class 2022. Технологията буквално превърна шофирането в изцяло ново преживяване, като в реално време дава динамична информация за цялото трасе, което сте задали. Сензорите пък „следят“ на 360 градуса всички съседни превозни средства с помощта на адаптивната система за круиз контрол.

Най-новите модели на BMW също залагат на изцяло нова система за добавена реалност, която превръща пространството на предното стъкло пред водача в своеобразна триизмерна карта на всичко, което заобикаля автомобила. Немската компания дори разработва система, която да позволи на пасажера до водача да получава в реално време информация от добавената реалност, например какви са цените на горивата в наближаващата бензиностанция и дали има свободни места на паркинга след няколко километра. 

Що се отнася до това, което следва, инженерите и програмистите са категорични, че революцията ще е невиждана. Представете си динамична структура за паркиране на автомобили, която ви насочва към най-близкото свободно място чрез прожектирани индикатори на предното ви стъкло, или система за подпомагане на водача, която използва данни за трафика на живо, за да отбележи опасностите или инцидентите по пътя пред вас.

Карбонът ще измести редица метали и сплави

Карбоновите нишки доскоро бяха запазени само за най-скъпите автомобили. Луксозните или спортни модели на марките често залагаха на елементи от купето от карбон, или на детайли от интериора. 2022 година обаче ще остане в историята като годината, в която карбоновите влакна станаха част от много повече автомобилни елементи.



Новият модел Chevrolet Corvette например може да бъде поръчан с огромен карбонов пакет, който заменя над 40 отделни компонента. Нещо повече - близо 50 000 бройки от култовата американска бегачка са продадени с джанти от въглеродни влакна. Все повече коли от средния клас също започват да използват карбонови панели. До голяма степен това се дължи и на развитието на технологията, което позволи цената през последните 10 години да падне сериозно. 

Според експертите, след още едно десетилетие почти всеки нов автомобил ще бъде с поне дузина карбонови елементи. Екипът на "Drive" посочва, че електрификацията в бранша ще върви ръка за ръка с "карбонизацията", тъй като по-лекият материал ще направи електрическите возила по-леки и по-аеродинамични, което от своя страна ще увеличи пробега с едно зареждане. 

Като самолетите - всяка кола с черна кутия

Производителите на автомобили вече трябва да поставят "черна кутия" във всички нови модели. Изискването влезе в сила от 6 юли. Подобно на тези на самолетите, кутиите ще записват историята на катастрофите. Устройството ще седи под скоростната кутия, между двете предни седалки. Извличането на информация от него ще отнема от 10 до 15 мин., в зависимост от марката и модела на превозното средство.

С помощта на "черните кутии" ще може да се разбира всичко, което се случва по време на движение, като това е особено важно при разследване на катастрофа. Те ще бъдат свързани с въздушните възглавници и ще записват данни за скоростта, спирането, местоположението на автомобила и работата на електронните асистенти.

Експерти посочват, че въвеждането на тази технология е поредната крачка към автономните автомобили.

Според наредбите, всички нови автомобили, продавани в ЕС от май 2024 година, трябва да разполагат още с детектор, следящ за умората на шофьора и за отвличане на вниманието му, асистент, който се активира при отвличане на вниманието, автоматично активиране на сигнал при аварийно спиране и тестер за алкохол, свързан със стартера.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?